Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppere rart brystbein, mulig?


Gjest yamashita

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Undrende_*

Hei.

 

Jeg har et litt annerledes brystben en vanlige folk. På slutten av brystkassen min har jeg et utstikkende ben som stikker såvidt ut av brystkassen, ikke midt på, men rett før overgangen til magesekken/lever osv.

Jeg lurer rett og slett på om jeg kan opperere dette til å se normalt ut?

Jeg hater egentlig hvordan brystkassen ser ut med dette beinet, og misstrives sterkt. Hvis det er oppererbart, må jeg betale mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest trådstarter
Jeg har det jeg å. Men det vises kun om jeg trekker inn magen. Også vis man er veldig tynn kommer den lettere frem. Jeg trener regelmessig og spiser mye så det er ikke noe problem for meg :)

 

Hos meg skal det ikke så mye til før det vises, og det hadde vært superfint om jeg kunne fått det helt bort.

Er det mulig egentlig, noen leger her inne som kunne svart?

Lenke til kommentar
Du får høre med fastlegen. Godt mulig du får det dekket av staten hvis det er et stort problem for deg :)

 

Slenger meg inn på denne diskusjonen siden den handler om nesten det samme. Hos meg selv så har jeg et litt innsunket brystbein. Dette har hindret meg fra å bade og gå med bar overkropp siden jeg var i tenåringsalderen. Jeg har egentlig en ganske normal overkropp, er slank og alt mulig, men akkurat dette med brystbeinet er noe som har hengt i meg siden jeg ble mobbet pga det en gang på ungdomsskolen. Tror du dette er noe som kan dekkes?

Lenke til kommentar
Du får høre med fastlegen. Godt mulig du får det dekket av staten hvis det er et stort problem for deg :)

 

Slenger meg inn på denne diskusjonen siden den handler om nesten det samme. Hos meg selv så har jeg et litt innsunket brystbein. Dette har hindret meg fra å bade og gå med bar overkropp siden jeg var i tenåringsalderen. Jeg har egentlig en ganske normal overkropp, er slank og alt mulig, men akkurat dette med brystbeinet er noe som har hengt i meg siden jeg ble mobbet pga det en gang på ungdomsskolen. Tror du dette er noe som kan dekkes?

 

Ja, det vil jeg tro. Jeg er ikke 100% sikker, men hvis man har psykiske problemer med utseendet og siden du i tillegg har blitt mobbet for det på skolen og dette har ført til at du har enda større plager med det, er jeg ganske sikker på at du kan få det dekket. Men snakk med lege/psykolog. http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=188376 se denne linken. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har Pectus Excavatus der det stikker litt innover. Egentlig har jeg ikke noen problemer med hvordan det ser ut siden det bare er jenter som bryr seg og de sliter jeg ikke med uansett så. Jeg får ihvertfall en statsdekket oprasjon pga det kosmetiske, men grunnen til at jeg velger å ta den er fordi bare jeg løper 10-20 meter så føles det ut som jeg holder på å dø av å ha mistet pusten og smerter i brystet. Foreslår du prater med legen din om det og ber han videresende deg til en spesialist elns, det jeg gjorde i hvertfall.

 

Litt om operasjonen;

2 uker med smerter på sykeseng etter å ha fått noe metall greier stappa inn i overkroppen.

8 uker (elns) med mildere smerter etter oprasjonen.

2 år uten kontakt sport til de har tatt ut de metall greiene.

Endret av KimonskiJ
Lenke til kommentar
Gjest trådstarter
Jeg har Pectus Excavatus der det stikker litt innover. Egentlig har jeg ikke noen problemer med hvordan det ser ut siden det bare er jenter som bryr seg og de sliter jeg ikke med uansett så. Jeg får ihvertfall en statsdekket oprasjon pga det kosmetiske, men grunnen til at jeg velger å ta den er fordi bare jeg løper 10-20 meter så føles det ut som jeg holder på å dø av å ha mistet pusten og smerter i brystet. Foreslår du prater med legen din om det og ber han videresende deg til en spesialist elns, det jeg gjorde i hvertfall.

 

Litt om operasjonen;

2 uker med smerter på sykeseng etter å ha fått noe metall greier stappa inn i overkroppen.

8 uker (elns) med mildere smerter etter oprasjonen.

2 år uten kontakt sport til de har tatt ut de metall greiene.

 

Vil operasjonen lage noe arr?

 

2år uten kontakt sport? Hva vil det si? At jeg ikke kan trene på 2år? oO

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Vil operasjonen lage noe arr?
All operasjon som innebærer å kutte i hud lager jo arr, og jeg regner med man må skjære for å komme til. Man kan til en viss grad fjerne arr i ettertid, men man blir aldri helt kvitt arr så vidt meg bekjent? Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest gjest125
Er dette normalt?

eg har ein litt utstikkende brystakasse som dere ser. er det noe eg kan gjøre med den'?

 

Jeg kan ikke si noe om hva som er mulig rent kirurgisk, men jeg antar det er mulig å få endret fasong/størrelse på beinet. Jeg vil derimot fraråde deg å gå til et såpass drastisk skritt som en operasjon. Jeg har selv vert (og er) plaget med et langt mer alvorlig problem, hvor hele ryggsøylen min er skjev. Jeg gjennomgikk for flere år siden en omfattende korrigerende operasjon som forbedret skjevheten mye, men den dag i dag går jeg rundt med en synlig skjev ryggsøyle og et arr som går fra nakke til korsrygg. Jeg tenkte at "hvis jeg bare fikk operert bort skjevheten" ville jeg slutte å bry meg om hvordan jeg så ut, men det viste seg å være en sannhet med store modifikasjoner. Vel ble jeg bedre etter operasjonen, men det var ikke før jeg flere år etter operasjonen innså at problemene mine med selvtilliten lå i hodet og ikke kroppen, at jeg endelig turte å slenge av meg t-skjorten å være stolt av mitt eget utseende til tross for at det ikke er slik som alle andres.

 

Jeg mener at ethvert stort kirurgisk inngrep som ikke er strengt nødvendig, bør tenkes igjennom nøye. Kirurgi er en meget stor belastning for både kroppen og psyken, og det er noe man bør unngå så fremt det lar seg gjøre. I ditt tilfelle tror jeg ikke kirurgi vil gjøre deg fornøyd, og jeg tror heller ikke at gevinsten vil være verdt ulempene kirurgi vil medføre. Istedet vil jeg råde deg til å jobbe med det mentale, slik at du kommer over problemene med selvtilliten det (lille!) brystbeinet utvilsomt fører til. Du er utvilsomt enda ung, og det er ikke uvanlig at slike småting skaper problemer med selvtilliten i tenårene, men jeg kan garantere at det ikke vil føre til noen problemer for deg ut over de du skaper selv. Spør du meg har du en helt normal brystkasse som du kan bære stolt frem! Slutt å henge deg opp i brystbeinet ditt å lær å elske kroppen din som den er først som sist, kirurgi kan ikke endre ditt eget syn på deg selv! Tro meg, det er hvordan du bærer kroppen din som leges merke til av andre, og er du stolt over din egen brystkasse og din egen kropp vil du ose av selvtillit, og det trekker mer damer en selv den flotteste sixpack, tro meg! ! ;) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...