Gå til innhold

Skoleoppgave om Google

zchad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forbreder en eksamenspresentasjeon der jeg tar for meg google i et "etisk perspektiv" Det florerer jo med informasjon om dem på nett, men hva er egentlig sant? Jeg har en del spørsmål jeg syns er vanskelig å finne et objektiv artikkel om. Har du kommentar eller en link så tar jeg imot med takk.

Hva er en "immortality cookie"? Hva er problemet med det?

På hvilken måte kan Google "overvåke" PC-en din og i tillegg ha tilgang til den?

Hvordan funker egentlig "PageRank" systemet deres som er så forskjellig fra andre søkemotorer?

Hvordan ble Google så sinnsykt store?

Har virkelig Google gjort noe fryktelig galt da de samarbeidet med den Kinesiske regjeringen om sensureringen av søkemotoren?

Takker for alle innspill og ønsker meg kilder, men ikke krise uten. Bare at jeg kan finne noe på nettet som kan bekrefte det. :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

imortality=udødelig. Cookie er små filer en side har lagret om deg på din maskin slik at det blir enklere for siden å huske deg igjen. F.eks her på forumet så slipper jeg å skrive inn passordet hver gang jeg kommer inn hit. Slik at betydningen vil heller være en cookie som ikke lar seg slette nårdu velger å slette på vanlig måte på nettleseren din, da alle vanlige cookies lagres på et spesielt sted på hardisken.

google overvåker ved hjelp av ip-adresse og at man har lagret profilen sin hos dem.

hvordan pagerank fungerer er vel deres hemmelighet, er vel derfor de har blitt så store pga teknologien dems fungerer så mye bedre enn andre konkurrenter.

Google ble store pga enkelhet, ingen bilder, viral markedsføring, reklamene var godt merket og at søkene fungerte bra

Kina er på vei til å bli verdens største marked, skal de kunne oppretteholde sin posisjon i markedet må de også ha tilgang til markedet. Ser ikke noen andre løsninger da.

Skrevet

Hvordan pagerank fungerer er godt kjent. De nøyaktige algoritmene er ikke helt kjent, men man har god forståelse for disse også. Om man bryter det ned til det elementære, så teller Google lenker. Jo flere lenker til et domene, jo høyere pagerank, jo høyere pagerank nettstedene som linker til et domene har, jo mer verd er de lenkene. Jo høyere pagerank, jo viktigere er nettstedet og jo høyere kommer det på søk.

Skrevet

Takker for svar!

men... Når Folk på nettet snakker om immortality cookie så snakkes det om en cookie som ikke blir borte selv etter lang tid. Den fornyer seg selv to år i slengen og er programert for å "holde ut" til 2038! Men det jeg ikke helt klarer å få oversikten over er hvordan Google utnytter dette og kan få et begrenset innsyn på din private PC via denne.. Søkemotoren Alexa ble saksøkt for å ha den samme type cookien og det samme gjorde CIA. Begge fjernet den. Men ikke Google. Google lagrer også dine preferanser i sin url adresse..(skjønner ikke helt hvordan de klarer det, men.. Er det ved å lagre din IP adressen?) Er det noe "fishy" her eller er det bare konspirasjonsteorier??

Det du, Pepsico, sier om PageRank er ikke sååå forskjellig fra andre søkemotorer er det vel? Hvordan fungerer yahoo til samenligning f.eks. (olsen ga forresten et godt svar da.. men er det forskjellen?)

Jeg har skjønt det har noe med det enorme tempo PageRank søker gjennom web'en, men..

Har noen noe fakta om hva andre selskaper og søkemotorer gjorde med tanke på å gå inn på det Kinesiske markedet forresten? Sånn til sammenligning?

Dette er forøvrig på Høyskolenivå så en viss trøkk må det være i det. :thumbup: Takknemlig for nye svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...