Gå til innhold

Speilrefleks og objektiv til førstegangskjøper, hjelp?


Anbefalte innlegg

Heisann alle kamera-freaks:)

 

Har i lang tid ville kjøpe meg speilrefleks kamera fordi jeg ønkser først og fremst å få bedre bilder enn med det digitale, men også fordi jeg vil bruke kameraet til mere enn bare å ta bilder på vorspiel. Har lyst til å ta bilder av "alt" som er, være kreativ og forhåpentligvis utvikle meg som fotograf.

 

Har sett litt på Canon 40d, men ville 30d være et bedre kjøp?

Har også funnet et objektiv, Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM.

 

Er dette en bra kombinasjon for meg? Burde jeg se på andre alternativer? Er egentlig ganske blank på feltet om speilrefleks, objektiv osv. så håper dere snille mennesker kan hjelpe en "newbie" som meg.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge kameraene er 'mer enn gode nok' og objektivet er st strålende valg som allround-objektiv. Jeg personlig vil ikke si 40d er verdt 4000,- mer enn 30d (eller 80% mer om du vil), men har du nå pengene brennende i lomma er 40d noe av det beste du kan få under 10k.
Men hvis det går på bekostning av optikk, bør du uansett ikke gjøre det. Objektivet du har sett deg ut, er forøvrig noe av det beste på markedet i den klassen, så du bør bli fornøyd ;-)
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

 

Ser ut til at det mest sannsynlig blir Canon 30d med Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM, skulle ønske de solgte dette som en pakke løsning en plass :p

 

Kameraet finner jeg til 4999,- i prisguiden, men objektivet er et ingen som har på lager, ser det er ubekreftet inn på lager 3 april.

 

Forresten, burde jeg ka i en butikk for å prøve ut hvordan 30d sitter i hånden osv, har liksom ladri holdt i det, bare sett bilder. Hvor "stort" vil kamera + objektiv være, er det tungt lett å ha med seg?

 

Igjen, takk takk ;)

Lenke til kommentar
Forresten, burde jeg ka i en butikk for å prøve ut hvordan 30d sitter i hånden osv, har liksom ladri holdt i det, bare sett bilder.
Har du muligheten, vil det absolutt være å foretrekke. Du bør ikke utelukke andre produsenter heller, selv om du ikke går feil med denne løsningen. Det kan være at Sony, Pentax, Olympus eller Nikon passer hendene dine bedre, eller at de gir deg mer for pengene. Pentax K10D med 16-50 f/2.8 er en kombinasjon jeg av personlig erfaring kan anbefale, men alle produsentene har mye bra i dette prissegmentet.
Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på er om objektivet er verd prisen?

 

Strengt tatt ingen andre enn deg selv som kan avgjøre om det er verdt prisen, men at objektivet du har sett deg ut nok er den beste normalzoomen med de brennviddene hersker det nok liten tvil om.

 

Selv driver jeg og klør meg i hodet over om jeg skal satse på EF-S 17-55 f2.8 IS USM eller EF 24-105 f4L IS USM som standardzoom.

 

Ulempen med EF-S objektivet er at det kun kan brukes til crop (ikke til 1D/1Ds-serien), og at det selv med den prisen ikke har byggekvaliteten og værtettingen til L-serien.

EF-objektivet har har større brennviddeomfang, går også på "fullformat", og er i tillegg meget kraftig bygd. Ulempen er lysstyrken og litt lite vidvinkel for 1.6-crop.

 

Antageligvis satser jeg på sistnevnte sammen med en "supervidvinkel" og lyssterk fastoptikk til portrett o.a.

 

Men begge nevnte er nok toppvalg.

Lenke til kommentar

dette blir vel som når ei dame spør hva offside er i fotball, men hva går crop og brennviddeomfang ut på? finnes det noen guider eller artikler som forklarer litt basic speilrefleks og objektiv terminologi osv. ?

 

tror jeg bestiller førstevalget mitt i morra, så får jeg håpe jeg får objektivet kjappest mulig:)

 

da ble det Canon 30d med Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM(synes det ser utrolig stilig ut på bildene da) på meg, blir gøy å se hvordan bildene blir, ihvertfall etterhvert som jeg forhåpentligvis lærer meg å ta "bra" bilder :p

 

Har Adobe Photoshop CS3 som jeg sikkert må lære meg for å gjøre bildene bra... mye å lære seg føler jeg :)

 

post-102904-1207000518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
dette blir vel som når ei dame spør hva offside er i fotball, men hva går crop og brennviddeomfang ut på? finnes det noen guider eller artikler som forklarer litt basic speilrefleks og objektiv terminologi osv. ?

http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172

og

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

er en god begynnelse.

 

Ellers må du ha gratulerer med nytt utstyr! Det er svært godt utstyr du har valgt, og du har ingen grunn til å skylde på utstyret - nå er det bare fotografen som står ansvarlig for de dårlige (og ikke minst de gode!) bildene...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Begge kameraene er 'mer enn gode nok' og objektivet er st strålende valg som allround-objektiv. Jeg personlig vil ikke si 40d er verdt 4000,- mer enn 30d (eller 80% mer om du vil), men har du nå pengene brennende i lomma er 40d noe av det beste du kan få under 10k.

 

Her har du ikke tatt med at med billigste pris (hvis vi holder oss til Akams prisguide) blir EOS 40D kun 3500 kroner dyrere enn EOS 30D. Dessuten har Canon cashback på EOS 40D fram til 30.6. med 1200 kroner. Dermed er den reelle prisforskjellen 2300 kroner.

 

Kombinasjonen EOS 40D og EF-S 17-55 er det flere som har på lager for rundt 16-17K.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar
Begge kameraene er 'mer enn gode nok' og objektivet er st strålende valg som allround-objektiv. Jeg personlig vil ikke si 40d er verdt 4000,- mer enn 30d (eller 80% mer om du vil), men har du nå pengene brennende i lomma er 40d noe av det beste du kan få under 10k.

 

Her har du ikke tatt med at med billigste pris (hvis vi holder oss til Akams prisguide) blir EOS 40D kun 3500 kroner dyrere enn EOS 30D. Dessuten har Canon cashback på EOS 40D fram til 30.6. med 1200 kroner. Dermed er den reelle prisforskjellen 2300 kroner.

 

EDIT: Kombinasjonen EOS 40D og EF-S 17-55 er det flere som har på lager for rundt 16-17K.

 

Beklager dobbeltpostingen...

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar
Begge kameraene er 'mer enn gode nok' og objektivet er st strålende valg som allround-objektiv. Jeg personlig vil ikke si 40d er verdt 4000,- mer enn 30d (eller 80% mer om du vil), men har du nå pengene brennende i lomma er 40d noe av det beste du kan få under 10k.

 

Her har du ikke tatt med at med billigste pris (hvis vi holder oss til Akams prisguide) blir EOS 40D kun 3500 kroner dyrere enn EOS 30D. Dessuten har Canon cashback på EOS 40D fram til 30.6. med 1200 kroner. Dermed er den reelle prisforskjellen 2300 kroner.

 

EDIT: Kombinasjonen EOS 40D og EF-S 17-55 er det flere som har på lager for rundt 16-17K.

 

Beklager dobbeltpostingen...

 

Du sier noe der, hva vil cashback si, at jeg får avdra på 1200 på 40d?

er det ikke mulig å bestille fra USA eller andre utenlandske nettbutikker?

 

På Dell sin amerikanske side får jeg 40d pluss EF-S 17-55 til 12 222 kr. Sender de til Norge, eller er det lurest å kjøpe fra norske butikker?

Lenke til kommentar

Cashback vil si at du sender inn en 'svarslipp' til Canon, og når de så har godkjent den etter noen uker overfører de pengene til bankkontoen din.

Avslaget blir ikke foretatt i butikken.

 

Det er fullstendig mulig å kjøpe fra USA eller andre steder.

Når det kommer til selve kamerahusene er det typisk ikke så (alt) for mye å spare på det når man tar hensyn til frakt og moms når det kommer til Norge. På kamerahuset vil jeg også påstå at 5års reklamasjonsrett, som man kun har i Norge, er en stor fordel og ofte verd mellomlegget.

 

Optikk derimot er det en del mer å spare på fra USA, og det kan være noe å vurdere.

 

Du sier 12 222kr, tok du da med norsk moms på 25 % ?

 

Jeg tror ikke DELL sender fra USA til Norge. Et alternativ kan da være JetCarrier. Ellers er www.bhphotovideo.com anbefalt av veldig mange, dette er en sikker og seriøs butikk.

 

Du får selv vurdere om du mener besparelsen ved kjøp av alt i utlandet er verd det, mulighetene er hvertfall der.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

har bestilt objektivet fra fotovideo, og kamera stikker jeg å kjøper på japanphoto her i trondheim straks objektivet er kommet.

 

En ting jeg hadde "glemt", hvilke minnekort vil dere anbefale? kjøper gjerne ett med stor lagringskapasitet, men vet ikke hvilke kort som er kjappest osv.

 

Takk for hjelp igjen, setter pris på det :)

Lenke til kommentar
En ting jeg hadde "glemt", hvilke minnekort vil dere anbefale? kjøper gjerne ett med stor lagringskapasitet, men vet ikke hvilke kort som er kjappest osv.
Mange som er kjappe nok, men jeg vil anbefale Sandisk og Lexar pga liten risiko for feil. Sandisk Extreme III er kjapt nok til 30D, kjøp gjerne et 4GB-kort eller to. Når kortene blir i denne størrelsen ville jeg heller kjøpt to litt mindre enn ett digert, da det er surt å miste _alle_ bildene hvis du først skulle miste dem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...