Gå til innhold

Hva skjer i det man trykker ned utløserknappen?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For en god stund siden så jeg noen linket til en side (eller quotet et lengre avsnitt) av hva som skjedde i det en trykket ned utløserknappen på et digitalt speilreflekskamera (beregninger kameraet foretar, og helt til bildet er lagret på minnekortet).

 

Noen som har en side med info om dette?! Husker bare at jeg ble så utrolig imponert over hva som faktisk skjer i kameraet, men som vi ikke tenker over til vanlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette finner du vel best i manualen, for det er avhengig av mange ting, bl. a. hvilket kamera og hvilket program.

 

f.eks på et gammelt kamera sier det klikk, og så blir det kanskje bilde. I så henseende, så er jeg enig med deg i at det er imponerende hva nye kamera gjør.

 

Setter du kameraet på manuelt, fokuserer, måler lyset, velger lukkertid, stopper skjelving og tar bilde, så bruker du kansjke 1 minutt på det kameraet bruker 1/x sekund på.

Lenke til kommentar

Idet du trykker ned knappen så gjør vel kameraet følgende:

 

1. Fokuserer

2. Måler lyset

3. Stiller inn lukkertid/blender/ISO + evt blitz (alt ettersom hvilket program du er i) ved hjelp av faste tabeller.

4. Feller opp speilet

5. Åpner lukkergardinene

6. Eksponerer

7. Lukker lukkergardinene

8. Feller ned speilet

9. Er klar for bruk igjen

 

Er ikke det ca riktig?

Lenke til kommentar
Idet du trykker ned knappen så gjør vel kameraet følgende:

 

1. Fokuserer

2. Måler lyset

3. Stiller inn lukkertid/blender/ISO + evt blitz (alt ettersom hvilket program du er i) ved hjelp av faste tabeller.

4. Feller opp speilet

5. Åpner lukkergardinene

6. Eksponerer

7. Lukker lukkergardinene

8. Feller ned speilet

9. Er klar for bruk igjen

 

Er ikke det ca riktig?

Jeg mistenker at det trådstarter er interessert i, er det som skjer i punkt 6, og utover - sett fra sensor/prosessor/programvare osv. Resten er det som alltid har skjedd i en speilrefleks. OK - i gamle dager var du som var CPU-en som stiller inn alle parameterene ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Tror ikke dere tenker dypt nok ;) Alt dette vet jo jeg også! Det er basics som jeg forstår uten å ha satt meg særlig inn i det.

 

Det jeg vil vite, og som fasinerer meg så mye, er hvordan kameraet gjør lysmålinger, endrer dette fortløpende, tar et testbilde som ikke lagres og analyserer dette før det virkelige bildet blir tatt (det siste der er noe jeg mener å huske fra den artikkelen jeg leste, men som jeg ikke finner igjen). Altså, kameraet gjør faktisk mye mer enn dere tror (?), og det er dette jeg er interessert i å vite mer om!

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg aldri har brukt så lang tid som et helt minutt på å foreta vurderinger og gjøre innstillingene før jeg klikker på utløser. Kanskje opp mot 15 sekunder, men det er på fototurens første bilde. Hvordan noen med litt erfaring bruker et helt minutt på å sjekke lysmåleren og justere lukker/blender og fokus er for meg uforståelig. Da mener jeg selvfølgelig med et kamera som har mattskive med mikroprisme eller splittbilde, evt en koblet målsøker.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at jeg aldri har brukt så lang tid som et helt minutt på å foreta vurderinger og gjøre innstillingene før jeg klikker på utløser. Kanskje opp mot 15 sekunder, men det er på fototurens første bilde.

 

Samme her. Man har jo ikke mer enn blender, lukker, iso og evt blitz å styre med. De fleste holder minst to av disse rimelig konstant mens de tar bilder av de samme motivene/samme tpe motivene.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at jeg aldri har brukt så lang tid som et helt minutt på å foreta vurderinger og gjøre innstillingene før jeg klikker på utløser. Kanskje opp mot 15 sekunder, men det er på fototurens første bilde.

 

Samme her. Man har jo ikke mer enn blender, lukker, iso og evt blitz å styre med. De fleste holder minst to av disse rimelig konstant mens de tar bilder av de samme motivene/samme tpe motivene.

I alle all med små variasjoner. Enten må du et trinn opp/ned på blenderen eller på lukkeren. Det er jo slik at metodisk jobbing viser forskjellen på en erfaren og uerfaren fotograf. En erfaren fotograf foretar en grovjustering av eksponeringen når han/hun går ut, og justerer bare litt i etterkant. Det er jo ganske enkelt og logisk, men det er ikke alle som tenker like logisk i praksis. Alle kan jo ikke ha teknisk talent, selv om de er kreative.

 

Når jeg har vært på typiske turistattraksjoner opplever jeg ofte at noen står med et kompaktkamera foran trynet når jeg kommer til samme sted for å ta bilder. Etter en serie på fire fem bilder er jeg på veg videre, mens turistene med kompaktkamera fremdeles står å knoter seg frem til et bilde.

Lenke til kommentar
Når jeg har vært på typiske turistattraksjoner opplever jeg ofte at noen står med et kompaktkamera foran trynet når jeg kommer til samme sted for å ta bilder. Etter en serie på fire fem bilder er jeg på veg videre, mens turistene med kompaktkamera fremdeles står å knoter seg frem til et bilde.

 

Et til tider veldig irriterende fenomen, spesielt med japanere der hele flokken på 30-40 stk har ett eller flere kameraer og skal ta bilder av vennene sine i alle mulige positurer.

 

Stod i 10 minutter og ventet på 5 japanere foran oksen ved NYSE før det ENDELIG var min tur.

 

Er det virkelig SÅ vanskelig å stille inn et Ixy?

Lenke til kommentar
Når jeg har vært på typiske turistattraksjoner opplever jeg ofte at noen står med et kompaktkamera foran trynet når jeg kommer til samme sted for å ta bilder. Etter en serie på fire fem bilder er jeg på veg videre, mens turistene med kompaktkamera fremdeles står å knoter seg frem til et bilde.

 

Et til tider veldig irriterende fenomen, spesielt med japanere der hele flokken på 30-40 stk har ett eller flere kameraer og skal ta bilder av vennene sine i alle mulige positurer.

 

Stod i 10 minutter og ventet på 5 japanere foran oksen ved NYSE før det ENDELIG var min tur.

 

Er det virkelig SÅ vanskelig å stille inn et Ixy?

 

Problemet er vel ikke å få tatt bildet men det er vel at hele gjengen må godkjenne det.

Lenke til kommentar
Problemet er vel ikke å få tatt bildet men det er vel at hele gjengen må godkjenne det.

 

Ja, eller en kombinasjon.

 

I tillegg har man jo det mer morsomme eksempelet med alle de som bruker blitz når de tar bilder på fotballkamp osv.

 

100 meter fra banen, langt oppe på tribunene sitter det en fyr og prøver å ta bilder va det som skjer nede på banen med kompaktkameraet sitt stilt inn på auto. Alt han får med er et helt blitzhvitt og skalla bakhode av fyren på raden foran og en nesten mørklagt stadion ellers.

Lenke til kommentar
Problemet er vel ikke å få tatt bildet men det er vel at hele gjengen må godkjenne det.

 

Ja, eller en kombinasjon.

 

I tillegg har man jo det mer morsomme eksempelet med alle de som bruker blitz når de tar bilder på fotballkamp osv.

 

100 meter fra banen, langt oppe på tribunene sitter det en fyr og prøver å ta bilder va det som skjer nede på banen med kompaktkameraet sitt stilt inn på auto. Alt han får med er et helt blitzhvitt og skalla bakhode av fyren på raden foran og en nesten mørklagt stadion ellers.

 

Skall vi nevne konfirmasjoner og vielser i store kirker, i konbinasjon med rødeøyne funksjonen når vi er i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...