Gå til innhold

Militæret og jobb samtidig?


vZ

Anbefalte innlegg

Har fått planlagt innkallelse til 12 mnd førstegangstjeneste i Luftforsvaret ved Sjøforsvarets Skoler, Rekruttskolen med start juli 08.

 

Har forstått det slik at rekrutten varer noen uker og så blir man sendt til et annet sted?

Har snakket med en som gjennomførste førstegangstjeneste i Madla. Han fikk kombinere jobb og militæret, 2 uker av og 2 uker på eller noe slikt.

 

Er det mulig for meg å kombinere jobb og militæret om jeg har mulighet til å gjennomføre førstegangstjenesten i Madla? Jobber i Stavanger, så det hadde vært perfekt for meg å kombinert militær og jobb.

 

Finnes det noen linker hvor jeg kan lese mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått planlagt innkallelse til 12 mnd førstegangstjeneste i Luftforsvaret ved Sjøforsvarets Skoler, Rekruttskolen med start juli 08.

 

Har forstått det slik at rekrutten varer noen uker og så blir man sendt til et annet sted?

Har snakket med en som gjennomførste førstegangstjeneste i Madla. Han fikk kombinere jobb og militæret, 2 uker av og 2 uker på eller noe slikt.

 

Er det mulig for meg å kombinere jobb og militæret om jeg har mulighet til å gjennomføre førstegangstjenesten i Madla? Jobber i Stavanger, så det hadde vært perfekt for meg å kombinert militær og jobb.

 

Finnes det noen linker hvor jeg kan lese mer om dette?

 

Dette kan du sikkert lese mer om på Vernepliktsverkets sider på www.mil.no. For øvrig kan det være lurt å ta kontakt med VPV på tlf 03003 og undersøke muligheten for å få en slik tjeneste som har "turnusordninger".

Lenke til kommentar

Hei vZ, lenge siden jeg har sett deg på acme nå.

 

Ja, du kan fint ende opp med en turnustjeneste, særlig om du velger vakt og sikring (tror alle VS-tjenester i luft har turnus). Selv har jeg også 14/14 dager, men dette kan variere. Noen steder har de kanskje 28/14 dager, og de fleste steder er det nok mulighet for at 5 av permdagene kan tas ut i etterutdanning, som innebærer at du da får kurs i f.eks. skyting, sanitet eller hva det måtte være, og permen da gjerne kun blir 9 dager. Og så har du 7 gratis hjemreiser i året, betalt av Forsvaret (ytterligere må du betale selv), men noen får også visstnok en åttende "snillguttperm".

 

Hvis du ikke skulle ende opp med en turnustjeneste, kan du vurdere å få deg tjeneste på Madla eller FOHK på Jåttå dersom dette kan kombineres med den andre jobben din. Mange turnustjenester er gjerne døgnbemannet, mens tjenester som ikke har turnus gjerne starter med vekkesignal kl 6 om morgenen, og du er ferdig for dagen rundt kl 16, med helgefri.

 

Merk også at de syv ukene rekruttskolen varer, så vil du ikke få mer fri enn helgeperm (med mindre du får innvilget landbruksperm eller denslags), og du får ikke engang forlate leiren de første to ukene. De fleste påfølgende tjenester krever også utdanning, som kanskje kan ta ca fire uker (jeg hadde ihvertfall fire ukers kurs etter Madla). Dvs. at du må avse ca 3 mnd, avhengig av tjeneste, før du kan begynne å tenke på å fortsette i gamlejobben din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...