Gå til innhold

Hvordan organiserer du bildene dine?


Anbefalte innlegg

Hei, forumfolk.

 

Jeg ønsker å vite hvordan dere organiserer bildene deres. Hvilket program dere bruker til import, hvordan du katalogiserer bildene og hvilke originalfiler du tar vare på, og mye, mye mer.

 

Så, bare fortell hvordan du gjør det! :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Adobe Lightroom til importering, organisering, raw-konvertering og eksportering. Om bildet trenger hardere redigering går jeg runden om Photoshop direkte fra LR-interfacen, og bildet sendes etterpå tilbake til LR.

 

Library-modulen av LR er i seg selv verd alle pengene. Genialt.

 

 

Lightroom-arkivet mitt ligger forresten på en ekstern harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg katalogiserer som det følgende eksempel:

SLR_001_Sommerferie2006\ - ferdigbehandlede bilder

SLR_001_Sommerferie2006\RAW - RAWfilene til sommerferien

SLR_001_Sommerferie2006\Originals - JPGfilene til sommerferien

 

Benytter lightroom og evnt. photoshop til å ordne bildene i etterkant.

Lenke til kommentar
Gruser lightroom for meg som bare har en stakkars MBP som ikke har allverden til kraft.

What? Jeg kjører LightRoom helt greit på en 1ste generasjon MacBook med 2gb RAM. Husk at 2gb RAM bare koster noen få hundringser.

 

Ellers gjør jeg som de fleste andre her: LightRoom for organisering og enkle justeringer, Photoshop for de jobbene som krever det.

Lenke til kommentar

Windows' mappesystem. Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard.

 

G:/Foto/Seriøst/Makro/Dato

G:/Foto/Seriøst/Landskap/Tåke en høstmorgen

G:/Foto/Seriøst/Fugler/Art/Dato

 

Slik kan jeg finne bildene av en Kvinand raskt, samtidig som jeg kan organisere de lett.

Så om jeg skal finne noen landskapsbilder fra sommerens fotojag trenger jeg ikke stresse med å lete etter rett dato, men går på hva jeg tok bilde av, og hva jeg leter etter.

Etter "Seriøst" kommer alt som "makro, portrett, landskap, diverse, fugler, dyr" osv osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard.

Man er da virkelig ikke retard bare fordi man bruker Lightroom til å organisere bildene. Etter at jeg startet å bruke Lightroom har jeg bare brukt Photoshop mindre og mindre, jeg har de verktøyene jeg trenger i Lightroom og det er mye mer oversiktlig også. Dessuten om jeg redigerer et bilde i Lightroom så lagres ikke endringene til filen, men endringene ligger i Lightroom katalogen. Du burde prøve lightroom en gang. :) Dersom du bestemmer deg for å gjøre det kan du ta en titt på en guide min far har laget..:)http://www.wikenphoto.com/lightroom.html

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Windows' mappesystem. Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard.
Vi snakkes om noen år Mr. Olsen. Når arkivet ditt har bitt skikkelig stort, og glemselens slør har begynt å legge seg over dine nå unge friske hjernevinninger. Da kan det hende du angrer at du en gang i tida var så kjepphøy ;)

----

Jeg er nærmest avhengig av Lightroom. Det og bruk av søkeord, og andre former for merking.

 

Filstrukturen min er enkel. Jeg legger råfilene i en flat mappestruktur, f.eks DVD 1 - 2006.03-05. Jpg, Tiff og PSD-filer legger jeg i undermapper. Når størelsen på mappa overskrider DVD størrelse, lager jeg en ny. Å finne igjen filene overlater jeg til Lightroom, ikke til hukommelsen min.

 

I tillegg forsøker jeg å bruke beskrivende filnavn, med dato (år.måned.dag), billedtype og opptaksted, og til slutt filnummer. Dette i tilfelle Lightroom skulle svikte meg, eller jeg i framtida går over til en annen mappestruktur.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tim, hehe!

 

Hva mener du Lightroom klarer bedre enn meg? Om du skal lete etter noen havørnbilder fra sommeren 78, så skriver du inn havørn 1978, mens jeg går rett til mappen "Havørn" og ser på datoen på mappene. Når jeg er så senil at jeg ikke vet hva jeg vil hente fram eller se på vil ikke lightroom kunne hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...