Gå til innhold

Hvordan organiserer du bildene dine?


Anbefalte innlegg

Før sorterte jeg etter mappestruktur, navnet på mappen var en hendelse, tur eller spesielt motiv som gikk igjen. Denne mappestrukturen brukte jeg før jeg begynte med speilrefleks. Nå bruker jeg stort sett en tilsvarende mappestruktur, men hovedprogrammet er Lightroom. Driver omdagen og dytter inn de gamle bildene mine også og tagger de korrekt. Gud bedre så enkelt det hadde vært om jeg hadde startet når jeg fikk mitt første digitalkamera.

 

Er ikke alle bildene fra diverse festlige anledninger jeg dytter inn, men har jo en del fine motiv fra kompaktkameratiden som jeg fortsatt ønsker å finne raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har efart gjør de det, men det kan bli litt rart i andre programmer. Jeg brukte først Windows gallery, hvor tagger som var under hverandre ble skilt med /, når jeg importerte bildene til lightroom senere når jeg fik kdet, kom tagsa men var veldig lange og usortert.

 

Men i hovedsaken vil jeg si ja.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en enkel katalogstruktur: ÅÅÅÅ\ÅÅÅÅ-MM\ÅÅ-MM-DD En beskrivelse

 

Grunnen til dette er at det da er enkelt å holde oversikten. Grunnen til at år og måned gjentas er fordi da kan jeg kopiere deler av bildearkivet og fortsatt ha en ide om når dette ble tatt.

 

I tillegg bruker jeg Photoshop Elements 6 som har en veldig god organiseringsmodul og en passe kraftig editor. Men som dessverre er en smule buggy.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...