Gå til innhold

Bare sprøyt fra Fedon Lindberg?


Anbefalte innlegg

Fedon maser om å begrense karbohydratinntaket, men er det så viktig? Jeg for min del vil heller begrense energiinntaket. Etter mine fysikkunnskaper, så er energien alltid bevart. Dvs at energien som går inn, minus energien som forbrukes, vil bygge opp energi(fett)lagrene. Slik at hvis man bruker mer energi enn det som går inn, så vil man bli slankere?

 

Er det ikke så enkelt? I alle fall ikke i følge Fedon, der er f.eks. poteter mye verre enn nøtter. Dette pga at det er mye mer karbohydrater i poteter enn i nøtter. Dette kaller jeg tullprat.

 

Men noe skal Fedon ha. Han har klart å skaffe seg inntekter på flere millioner kroner, ved å villede godtroende mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter oppi alt som har med slanking og at jeg må spise sunt.

Ok, jeg spiser grønnsaker og slikt det er ikke det, men hvorfor pine seg til man blir 80 år med å spise 5 om dagen, når man kan leve et godt og "matrrikt" liv der man ikke tenker på at man må holde vekta. Er ikke det bedre, at man har det bedre med seg selv? Som Fraiser "Good night, and good mental health". Jeg syns det er viktigere.

Lenke til kommentar

Herregud! Hvis du spiser det du liker, men begrennse cola og potetgull inntaket og beveger deg litt ut av kontorstolen/sofaen en gang i blant, så blir du jo ikke feit! Man må lære seg å være fornøyd med kroppen sin!

 

"Good night, and good mental health"

 

Er klart viktigere enn å telle kalorier og karbohydrater døgnet rundt!

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ikkje sprøyt. Kroppsbyggarar har jo gjort dette lenge (ingen karbohydrat, mykje protein) for å bygge musklar og redusere feittlaget.

 

Og at mange kan dra nytte av å redusere sukkerinntaket er eg ikkje i tvil om. Men eg trur ikkje poteten er den store syndaren. Dei fleste bør sjå nærare på sukkerinntaket (coca-brus og lade-mat) før dei kuttar ut poteten. Og kanskje bytte ut eit par av timane brukt til å sjå på ski, med å gå på ski.

Lenke til kommentar
Fedon maser om å begrense karbohydratinntaket, men er det så viktig?

 

går selv på en hardere versjon av lindbergdietten, og, enkelt og greit, det funker som fy..

 

spiser alt av kjøtt (fugl, fisk, kyr og sånt), stekt i heftige mengder smør, smurt inn i ost, toppet med en klatt salsa og litt grønnsaker.. og kiloene renner av.

 

selvfølgelig, jeg kunne også stappet i meg "sunn" mat og begynt å trimme, men det gidder jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

Fedon skal ikke ta æren for selve slankedietten, men det er han som har brakt det frem til det norske folket. Vi som har drevet litt med trening vet at GI ikke er et nytt begrep oppfunnet av Mr. Lindberg 8)

 

Endelig så får menigmannen vite hva som er riktig å spise! Poteten og det tradisjonelle norske "grov"brødet er definitivt en synder! Det er skremmende at mynighetene påstår at vi skal spise mer poteter og brød. Grovbrød er ok, men det er viktig å understreke det faktum at vanlig "grovbrød" eller kneip ikke er "bra" nok. Noen som har smakt tysk rugbrød? Det er jo nesten hele korn i det! Det er grovbrød

 

Vi er vel alle enige om at vi skal begrense sukkerinntaket? Vel, da skal du vite at poteter inneholder en god del monosakkarider (lettopptagelige karbohydrater), og mel... Du kunne like gjerne spist (rør)sukker! Cornflakes er nesten like "giftig" som sukker...

 

Er så pokkers lei av alle pulverkurene, og grete rode pisspreiket! Slankekurer fører til muskelsvinn, underernæring og lav forbrenning. jeg så på Holmgang; Årets slanker :lol: jeg tror nok den stakkars duden har mistet 6 kilo fett, 25kg vann og 15kg muskler :roll:

At nesten halvparten av USAs befolkning er sykelig overvektige er et bevis i seg selv at fettfattige "slankeproodukter" (brød, riskjeks, poteter) har skylden - ikke feite hamburgere (hamburgere er helt grei mat, men ikke hamburgerbrødet). Og så er det et vitenskapelig faktum at disse menneskene får diabetes 2 (alderdiabetes)... Er det noen som har gjennomført ungdomsskolen som tør å påstå at det er fett som har skylden? Det er karbohydrater, og kun karbohydrater som fører til insulinøkning (alle karbohydrater er sukkerarter, selv "fiber")! Dette er hovedregelen med noen få unntak (adrenalinøkning gir også økt insulinproduksjon, altså koffein, og mange kunstige søtningsmidler).

 

En liten anekdote: Jeg skummet gjennom engelskboken vi bruker på skolen, og så til min store forskrekkelse et kapittel som handlet om slanking og overvektige amerikanere... Temaet i seg selv var ikke så oppsiktsvekkende, men se på denne setningen (mer eller mindre direkte oversatt...): Amerikanere flest fokuserer nå på å redsere kaloriinntaket og spiser så lite fett og proteiner som mulig... Ja.... Sett deg ned og spis litt (rør)sukker du, og bli tynn og sterk ;-)

 

proteiner er helt nødvendig for alle levende organismer. Får du ikke proteiner så dør du! Det betyr ikke at du faller død om hvis alt energiinntaket ditt (et par dager) kommer fra Cola.. Nei kroppen må ha proteiner og tar det fra en veldig innlysende kilde: Musklene! Musklene består nesten utelukkende av proteiner! Muskelsvinn vil vi jo ikke ha vel?

 

Jeg gir blaffen i om Lindberg-brødet inneholder mer karbohydrater enn oppgitt. Brødet inneholder iallfall langt mer proteiner enn andre brødtyper, og det smaker godt.

 

Nå sier jeg ikke at alle skal følge "Lindbergdietten" slavisk. Men jeg mener at alle burde spise mer i den retningen. Det er faktisk overhengende sannsynlig at bukspyttkjertelen "ryker" og kilioene ruller på innen du dør hvis du spiser ubernorsk (brød, pottitter, brød og atter pottitter). Cola er greit en gang i blant, men ikke på tom mage! Du bør ha noe "ordentlig" mat i magen. Fett og proteiner senker matens GI... Pasta, poteter og brød er også greit, men disse skal ikke dominere måltidet! Folk flest tror at italienerne bare sitter og spiser pasta med tomatsaus. Dem om det. Har du/dere noen gang bladd gjennom en skikkelig italiens kokebok så vil du/dere se at pastaen ikke er midtpunktet. Nøkkelordene er kjøtt, ost og grønnsaker.

 

Den såkalte "kostholdseksperten" som motargumenterte "Lindbergdietten" burde ta ungdomsskolen på nytt igjen... :o [/i]

Lenke til kommentar

Bra innlegg SysError. Jeg driver en del trening og har lest mye om kosthold. Jeg syns det er latterlig at mye av det som diskuteres i norsk media om kosthold fremstilles som nytt. Kroppsbyggere f.eks. har drevet med slankekosthold i årtier basert på høyt inntak av protein og tilpasset nivå av karbohydratinntak. Det er bare fint at de såkalte "ernæringsekspertene/oldingene" får litt motkjeks. De som ikke beveger/bruker kroppen sin kan heller ikke forvente å se ut som sylfider samtidig med at de fråtser i mat og kaloririk drikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...