Gå til innhold

Hva er solfilter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har sett på endel brukt optikk, mange selgere "reklamerer" med at solfilter alltid har vært brukt.

hva er egentlig solfilter, og hva har det å si om man bruker det eller ikke?

har et Canon 17-40 F/4 L som jeg ikke har solfilter på, bør jeg skaffe det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være forskjellige ting, alt etter hvordan du ser på det.

Har ikke hørt definisjonen 'solfilter' tidligere, men here goes:

-UV-filter (gir ikke noen effekt på DSLR dog mange selgere prøver å pakke de på kamerakjøpere som et beskyttelsesglass for objektivet (altså, dersom du mister kamera/objektiv i bakken skal dette filteret ta støyten istedet for objektivet.)) Dette er svært omstridt tema. Noen sverger til det som beskyttelse, andre forakter det værre enn pesten.

-Polariseringsfilter: Stopper polarisert lys. f.eks kan det fjerne reflekser fra vann, slik at man ser hva som skjer under vann. Det gjør himmelen blåere.. Dette har en effekt på DSLR, og blir brukt den dag i dag.

-Neutral density filter: Reduserer mengden lys som kommer inn, slik at man kan bruke lengre lukkertider enn hva som man normalt sett kan gjøre uten bruk av disse filtrene. Disse er fremdels i bruk i dag, mange bruker de f.eks for å få lange lukkertider ved fotografering av vann/foss/elv osv.

Jeg regner med at det selgeren egentlig prøver å gjøre er å selge deg et UV-filter som beskyttelse til objektivet. Disse koster (i norge) mye for å få gode filtre (500~1000), men kan kjøpes på Ebay for en slikk og ingenting (B+W, Hoya osv).

Du MÅ ikke ha et slikt filter, du får selv vurdere om du ønsker å skaffe deg ett. Det finnes mange tråder her på forumet ang. dette temaet, jeg anbefaler deg å søke på UV-filter dersom du trenger for/mot argumentasjon.

Mvh,

Beej80

Skrevet (endret)

da var objektiv innkjøpt, og fikk med UV filteret, så da er spørsmålet, er det greit å ha det på når jeg først har det (selv om jeg har mine tvil om hvor mye det er i stand til å beskytte objektivet) eller gir det også noen negative effekter f.eks at det slipper igjenom mindre lys?

hvis det har det noe å si er det snakk om et:

"Hoya 67mm UV" og objektivet er et Canon 70-200 F/4 L

Endret av SirAmp
Skrevet

Gjør et søk på det her på forumet.

Dette har blitt diskutert til døden alt for mange ganger, og det er en diskusjon som ikke trenger å bli tatt opp igjen.

Søk på: "UV filter", og du vil finne 5-10 (om ikke flere) lange diskusjoner der ingen blir enig og alle står på sitt.

De som liker UV-filter liker det uansett hva folk sier om ulemper, og de som ikke liker UV-filter liker det ikke uansett hva andre måtte fortelle om at det reddet objektivet deres, eller de økonomiske fordelene om uhellet skulle være ute.

Til syvende og sist er det ingen fasit på dette. Man velger selv hva man vil gjøre.

Mvh,

Beej80

Skrevet

Slik jeg ser på UV filter så vil det gi følgende fordeler.

- Beskyttelse av front linsen i objektivet, både før slag/støt, riper, fingermerker etc.

- Ved puss/rens så slipper man å "ripe" opp coatingen(belegget) som sitter utenpå første linsen i objektivet. For man vasker/pusser da UV filteret og ikke selve objektivet.

- (usikker her på DSLR kameraer), men er man høyt på "påskefjellet" så fikk man fort mye blåstikk i bildene grunnet lysforhold. Mener å ha lest noe steder at UV filter kan hjelpe til å fjerne en del av UV lyset som er med fremtredende ved større høyder. (noen som kan avkrefte eller bekrefte dette).

Ulemper med UV filter.

- Ekstra kostnad som varierer ut av kvaliteten på UV filterene.

- Enda ett element som sitter mellom sensor og det man skal ta bilde av. Alt som er imellom kan være en faktor som forstyrrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...