Gå til innhold

Canon HV20/HV30 - Diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei

 

Regner med at mange her enten er i besittelse av en Canon HV20 eller nyeste modell HV30. Jeg har nylig kjøpt sistnevnte samtidig som jeg oppdaterte til Vegas Pro 8. Dette er mitt første HD-kamera og jeg trenger da noen gode tips/råd fra dere :) I første omgang lurer jeg på dette:

 

1) Hvilke overføringskabler kan dere anbefale, og hvilken type kabel?

2) Har det mye å si kvalitetsmessig på filmen hvilke MiniDV-kasetter jeg bruker?

3) Blir stillbildene like gode som på et fullverdig 3.1 mpix kamera?

 

Takker for alle for svar :)

 

post-92125-1206555039_thumb.jpg

Endret av T0th
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du får kjøpt dyre HD-kassetter, men det går stort sett greit med vanlige dv-kassetter. De dyre hd-kassettene hindrer tapte frames, som kan oppleves som at filmen stopper opp litt mens lyden fortsetter. Men det går som sagt vanligvis helt greit med vanlig DV-kassetter.

Har ikke prøvd noe sårlig med stillbilder, men i utgangspunktet kan du ikke sammenligne et videokamera og et stillbildekamera når det gjelder stillbilder, og omvendt.

Lenke til kommentar
Takker for svar :D

 

Og til Sverre_stang: det er språkmenyvalg, men foreløpig ingen på skandinaviske språk. Mulig dette kommer med nyere firmware ettersom produktet er så ferskt.

Ok, takk. Da har vi fått svar begge to. Vil det være mulig og oppdatere firmware på kameraet?

Da får vi håpe kameraet svarer til forventningene.

Mvh

Sverre

Lenke til kommentar

Til Hv30, hvilke dv tapes anbefaler folk å kjøpe, og ikke minst hvor får man kjøpt dette rimeligst?

 

Idiot spm, men kan man ta opp i HD på alle dv tape typer? Ser noen heter HDVtapes... eller har de bare ekstra god kvalitet?

 

HAr også lest at det går fint å ta opp flere ganger på en tape, men det bør helst gjøres på en rimeligere tape, de dyrere tape sliter mere på hodet til videokameraet...??

Lenke til kommentar
Idiot spm, men kan man ta opp i HD på alle dv tape typer? Ser noen heter HDVtapes... eller har de bare ekstra god kvalitet?

datatettheten for DV og HDV er den samme så du kan i prinsippet bruke en hvilken som helst tape. for en del år tilbake var det mye mas om probemer når man bruker tape fra både panasonic og sony pga at smøremidlene de to bruker lager en ugunstig saus når de blandes.

dette er visstnok ikke et problem lengre. det sies også at det faktisk er bare to produsenter av tape på verdensmarkedet og det er oven nevnte sony og panasonic. tape fra

feks TDK, Fuji, Maxell, JVC produseres av panasonic, slik at du trygt kan switche mellom disse. og mest sannsynlig vil du ikke få problem om du skulle bruke sony iblant.

hvilken tape som er best på virkelig lang sikt, dvs 10-20-30 år vil jeg tro avhenger mye av tilfeldigheter som hva slags miljø tapen har vært i, hell i produksjonen etc...

backup er tingen for å gardere seg mot slikt.

HAr også lest at det går fint å ta opp flere ganger på en tape, men det bør helst gjøres på en rimeligere tape, de dyrere tape sliter mere på hodet til videokameraet...??

det er en påstand som er svært vanskelig å måle sannhetsgehalten i, faktisk så vanskelig at

jeg tviler på at noen utenfor kamaraprodusentbransen har klart å teste dette på en vitenskapelig holdbar måte.

Lenke til kommentar
HAr også lest at det går fint å ta opp flere ganger på en tape, men det bør helst gjøres på en rimeligere tape, de dyrere tape sliter mere på hodet til videokameraet...??

Dyrere tape har et tynnere lag med beskyttelse på tapen, sies det, noe som fører til at signalet lagres sterkere, og de er derfor bedre egnet til langtidslagring. Ulempen, er at tapen blir fortere slitt om den brukes mange ganger, ettersom beskyttelseslaget på tapen er så tynn. Derfor anbefales det å bruke billigere tape til såkalt "everyday use" og dyre taper som master-tape/lagringstape.

 

Slik var det også i VHS'ens tid. De billige tapene var faktisk de som var best på å brukes mange ganger. Var en grunn til at kun billige taper hadde "ideal for everyday use" påskrevet, mens de dyre hadde skryt av hvor bra masteregenskaper de hadde. Uansett bør man ikke bruke en tape for mange ganger. Begynner man å merke drop-outs, så er de allerede for godt brukt.

 

Dyre taper sliter altså ikke mer på videohodet enn billige.

 

Ang. å bruke kun et merke, så er det vanskelig å bevise dette vitenskapelig. Jeg jobber et sted hvor vi overfører mye opptak fra tape til DVD, og maskinene vi bruker til mini-DV er jo innom litt forskjellige merker tape. Disse må renses ganske ofte på grunn av digital støy. Personlig bruker jeg kun Panasonic-tape på mitt kamera, og siden jeg kjøpte det for flere år siden (og mange tape siden), har jeg aldri hatt behov for å rense det. Panasonic tape har forøvrig rykte på seg at det legger igjen mindre smuss og taperester på videohodet enn f.eks Sony. Men jeg tror ikke det er betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...