Gå til innhold

Når er tastaturtiden over?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det burde ikke være så vanskelig å skrive i word gjennom enten å snakke til pcen og si hva som skal skrives, eller at man kun tenker det man skriver. Det samme gjelder spill, man f.eks spiller Battlefield 4, man bestemmer selv hvor man skal gå kun ved hjelp av at man tenker det i hodet, man løper/ går når man føler for det. Det blir som på ekte. Når man skal skyte derimot må man bruke en mus eller noe ala det.

Når vil dette inntreffe tror dere? Det er jo tungvint å bruke tastatur når man kan gjøre alt uten å berøre noe.

->Denne<- er straks og få i butikkene og prisen er ikke ille heller. Du slipper å bruke tastatur, men mus må du fortsatt bruke for å sikte.

->

<-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan allere styre visse spillbevegelser ved hjelp av våre egne fysiske bevegelser.

En innretning som heter TrackIR fungerer slik at du monterer en clip på headset/caps, som senter informasjon til en sensor som du monterer på monitoren din. Dermed trenger du ikke lenger styre "freeview" med knapper, men med dine egne hodebevegelser.

Visningsvideo av TrackIR

Skrevet

nintendo ds har jo ein mic som ein kan snakka i så skjer det noe vis du er heldig.

men det fins allerede pcer som kan styrast med bare å tenke, men den moddelen som eg snakker om hørast ikkje så spenande ut siden ein må båra opp hodeskallen for å koble den til dataen, men kansje det kommer noen kraftige forbedringer i framtida, men det er sikkert masse som forsatt er under testinger eller som ikkje er tilgjengelige for ofentligheten

Skrevet
Det burde ikke være så vanskelig å skrive i word gjennom enten å snakke til pcen og si hva som skal skrives, eller at man kun tenker det man skriver. Det samme gjelder spill, man f.eks spiller Battlefield 4, man bestemmer selv hvor man skal gå kun ved hjelp av at man tenker det i hodet, man løper/ går når man føler for det. Det blir som på ekte. Når man skal skyte derimot må man bruke en mus eller noe ala det.

Når vil dette inntreffe tror dere? Det er jo tungvint å bruke tastatur når man kan gjøre alt uten å berøre noe.

Tastaturtiden er over når man har noe som kan erstate tastaturet. Til nå er det nærmeste man har kommet å styre noe ved hjelp av tankene på en effektiv måte innebært at man måtte innplementere en chip i armen som leser nerve strømen.

Man har ikke noe brukbart alternativ ute per i dag som effektivt kan erstate tastaturet. Stemmegjennkjenning er en nogenlunde unøyaktig teknologi som kan vise seg problematisk når man har den minste forkjølelse. Tenk deg å ikke kunne gjøre noe med PCen i 14 dager fordi du mistet stemmen og ble kratig forkjølet.

Teknologien er ikke kommet langt nok til at man kan kaste tastaturet og glemme det. Må fremdeles gå noen tiår før vi kommer nogenlunde nært dette.

Skrevet
Jeg synes tastaur er så A4

Er dritlei å styre spill med A,W,D,R, og fler teite ting

Er vel ikke verre enn å la være å spille spill da, om du er så lei?

Er det løye når pc har ikke dem spillene som frelser meg, blir uvant å spille for eks GTA SA på en pc, for meg så er det helt teit :)

Skrevet

er det bare meg som synes at tankekontroll på spill kommer til å bli litt upraktisk? mens du spiller kan du altså ikke tenke på andre ting eller noe sånt noe :p du må konse på spillet hele tiden, dessuten er tastatur så praktisk du får det.

Skrevet
hele tiden, dessuten er tastatur så praktisk du får det.

Er det? Jeg er veldig stor fan av pc-spilling, men jeg har i det siste spilt en del på konsoll. Hvis vi ser bort fra at siktigen på konsoll suger så fungerer tilgangen til alle knappene og de små hurtigvalgmenyene ganske bra. Hvis man hadde klart å kombinere presisjonen til en mus med tilgangen til masse taster og komforten med å holde en kontroller hadde det blitt vesentlig bedre.

Man har jo selvfølgelig masse taster på tastatur+mus også, men det er ganske behagelig og naturlig hvordan tastene sitter på en kontroller. De fleste tastaturer er jo laget for å skrives på og det kan av og til være litt kinkig å trykke på rett tast av og til. Øvelse gjør jo selvfølgelig mester, men ...

Skrevet

Et tastatur har mange flere muligheter enn en håndkontroll har. Strategispill og rollespill må ofte dummes ned på konsoll, mye på grunn av dette. Tastaturet har ikke jeg noen planer om å bytte vekk i løpet en nær fremtid, i allefall.

Skrevet (endret)

Tror ikke hjernebølgekontrollere vil ta over den tradisjonelle styremåten på en stund ennå. Men på kort sikt kan det bli et nyttig verktøy for funksjonshemmede.

Når det gjelder stemmegjenkjenning, så har det vist seg (så vidt jeg vet) at dette er både upraktisk og svært vanskelig å utvikle.

Christoph Guger, CEO of Guger Technologies, a German company that has also made BCI devices for game companies, believes BCI-based devices will be "relatively slow." Don't expect to control a complicated game like Doom by thoughts alone any time soon -- playing Tetris or other casual games might be the best one can hope for in the near future.

Artikler:

http://www.wired.com/medtech/health/news/2...s?currentPage=1

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3485918.stm

Video:

http://www.gametrailers.com/player/usermovies/56877.html

http://www.virtualworldsconnect.com/profil...logPost%3A32984

The incredible Wii Horse Controller: http://www.gametrailers.com/player/usermovies/135371.html

Endret av Rata101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...