Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvifte - hvordan fungerer den?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 92-modell Toyota har en vifte med 4 trinn.

 

For 3-4 år siden sluttet trinn 1 og 2 (de to med minste effekt) å virke.

 

For noen uker siden begynte trinn 3 å svikte. Den virker nå frem og tilbake. Når den står på, så fungerer den en stund, så slår den seg plutselig av, så begynner den igjen.

 

Trinn 4 virker ok fremdeles.

 

Hva er det som styrer dette? Er det noe som jeg må skifte?

 

I og med at bilen er så gammel, så gjør jeg ikke annet enn å levere den inn på Eu-kontroll, og fikse det som påpekes der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper at vi her snakker om en motstandsenhet som er brent. Denne sitter sannsynligvis i forbindelse med selve viftemotoren - på såpass gammel toyota er gjerne dette oppunder fotbrønnen på passasjersiden, under hanskerommet.

 

Vifta fungerer slik at det sitter en motstandsenhet med 3(4) kretser, hvor motstanden i de fire er forskjellige. Når vifta står på 4 går all strøm rett igjennom og vifta går for fullt, så går det trinnvis ned til 1, hvor motstanden er så stor at vifta får lav fart.

 

I og med at motstanden er størst på trinn 1 er det her det utvikles mest varme - og dermed gjerne denne kretsen som ryker først.

 

Sannsynligvis er det her bare å klipse bort eventuelle tepper og matter, og løsne 1 eller 2 skruer og en ledning, og bytte modulen, som sikkert koster en drøy hundrelapp eller deromkring.

Skrevet

Er nok varmeapparat motstanden ja. Den skal sitte oppunder ved beina til passasjer foran. På toyota pleier hele dingsen og være pakka inn i keramikk så man får ikke reparert den selv. Koster et par hundre +/- og er bytta på 5 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...