Gå til innhold

Pris på Olympus E-510 + OM objektiv spm.


Anbefalte innlegg

Er skikkelig hissig på et e-510 nå.

 

Så e-410 til 2990 på den lokale foto sjappa og fikk litt bakoversveis.

Jeg regner med det er pga e-420 som kommer?

 

Det jeg lurer på er om det kommer en nyere modell i 500 serien etterhvert slik at prisen på e-510 kommer til å synke nevneverdig i de nærmeste 1-2-3 månedene ?

 

OT:

Og et par dumme spørsmål fra en nybegynner til slutt:

Man kan selvfølgelig kjøre 100% manuell fokus på disse kameraene?

Kan man stille lukkertid helt manuelt uavhengig av iso verdier osv?

 

Edit: En annen ting. Faren min har noen "analoge" olympus objektiver som jeg tipper er fra seint 70-80 tallet. Går det an å bruke de enda?

Endret av Omar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-520 kommer, det sier i alle fall de som er bedre informert enn meg. :p

 

E-510 ble lansert en måned eller noe slikt etter E-410, så E-520 burde komme om ikke lang tid.

 

Prisene på E-510 synker nok når det skjer. Når det skjer kan jeg ikke si, men jeg tror nok det kommer noe nytt før sommeren. :)

 

Det er fullt mulig å kjøre manuellfokus på alle Olympusobjektiver (med unntak av noe rariteter fra begyennelsen av 90-tallet, og det er virkelig irrelevant. :p).

 

Du kan kjøre lukkerprioritet, der du stiller lukker, kamera finner frem til blender. Du kan kjøre blenderprioritet (som på din fars gamle Olympus OM, jeg antar han har et OM-2 eller senere? :)) der du stiller blender og kameraet stiller lukker. Og selvfølgelig manuell, der du stiller begge deler. Og det kan du stille inn helt uavhengig av ISO. :) Dette gjelder forøvrig hvert eneste speilrefleks på markedet.

 

Når det kommer til OM-optikk kommer det litt ann på hva slags Optikk det er.

 

Ikke at man ikke får adapter til all OM-optikk (Olympus lager en, den er svindyr. Du får billigere 'no name' fra eBay, noen er bra, andre ikke), men det er et spørsmål om hvor mye man får ut av det. Har du lyssterk fastoptikk kan det være en ide. Området vidvinkel til normal (21-55mm) fungerer rimelig dårlig på digitale kamera. Det vil si at objektivene med brennvidde mellom 21 og 55 mm rett og slett gir noe dårlig resultat på et digitalt kamera.

 

That said, en 50/1.8 vil fortsatt kunne gi brukbare 'slørede' portretter. Det er et poeng at selv om kvaliteten ikke er optimal, så har du et nesten gratis lyssterkt teleobjektiv.

 

Selv har jeg et 100/2.8 som er såpass bra på digitale kamerahus at jeg vurderer en adapter. 200/2.8 på størrelse med en veldig liten pakke kjeks? God ide.

 

Konklusjon?

 

- Ikke forvent ypperlig optisk kvalitet fra alle objektivene

- Ikke tenk på zoom-objektiv, de er generelt crap på digitale kamerahus

- Teleobjektiv er generelt sett forholdsvis brukbare

 

Og da kommer vi til et annet poeng. Olympus har som du kanksje vet cropfaktor på 2x, dette betyr at et 50mm objektiv vil ha samme bildeutsnitt som et 100mm objektiv på et gammelt filmkamera. Enkelt sagt, et teleobjektiv vil "rekke lengre" med samme millimetertall. Gang brennvidden, altså antall millimeter med 2, så har du den brennvidden det tilsvarer på 35mm film.

 

E-510 er et godt valg, får du en pris du kan takle, da er det bare å kjøpe. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Ble et 410 på meg:P

 

2990 kr for huset og 14-42 kit objektivet. e-510 kommer nok aldri ned på den prisen der, så jeg måtte bare slå til :)

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=31354

 

Er det den adaptern du mener?

 

Faren min hadde et 80-210 mm objektiv. Tror det i utgangspunktet er et ganske billig objektiv og jeg er usikker på om det duger til noe, men det hadde jo blitt ganske sinnsyk zoom right? 160-420 ? :O

 

Hele navnet så vidt jeg skjønner er "TAMRON 1:3.8 1:4/210 80-210mm".

 

- Ikke tenk på zoom-objektiv, de er generelt crap på digitale kamerahus

- Teleobjektiv er generelt sett forholdsvis brukbare

 

Er så fersk som det går an å bli, så jeg er usikker på om det er et zoom eller teleobjektiv? Står jo "CF TELE MACRO" på objektivet lissom? :p

Men regner vel egentlig med at det er snakk om et zoom-objektiv.

 

Er det ubrukelig ?

Endret av Omar
Lenke til kommentar

Det er både og.

 

Zoom tilsier at det strekker over et brennviddeomfang. Altså alle objektiver som 'går' fra en brennvidde til en annen brennvidde er zoomobjektiver.

 

Zoom-faktoren/tallet er:

[lengste brennvidde]/[minste brennvidde], og i ditt tilfelle blir det:

210/80=2,625 (zoomfaktoren (som f.eks 3x zoom på et kompaktkamera)).

 

Videre er det et telezoom-objektiv, siden brennvidden ligger godt over det som er 'normal'-området.

 

 

Er for sent til at jeg gidder gå mer i detaljer, for jeg har ikke alt i hodet her og nå og orker ikke lete det opp.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
[...] Området vidvinkel til normal (21-55mm) fungerer rimelig dårlig på digitale kamera. Det vil si at objektivene med brennvidde mellom 21 og 55 mm rett og slett gir noe dårlig resultat på et digitalt kamera.

 

That said, en 50/1.8 vil fortsatt kunne gi brukbare 'slørede' portretter. Det er et poeng at selv om kvaliteten ikke er optimal, så har du et nesten gratis lyssterkt teleobjektiv.

[...]

 

Jeg må si at jeg er fantastisk fornøyd med 50mm f/1,4 som jeg brukte på mitt E-500, samt mitt E-3. Måtte rigtignok blende ned til 2.8 for at det skulle bli sylskarpt da..., men da var det pokker meg skarpt og :).

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg er fantastisk fornøyd med 50mm f/1,4 som jeg brukte på mitt E-500, samt mitt E-3. Måtte rigtignok blende ned til 2.8 for at det skulle bli sylskarpt da..., men da var det pokker meg skarpt og :).

 

Enkelte utgaver av 50mm f/1,8 går vel for å være _det_ skarpeste som noensinne er produsert.

Lenke til kommentar
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=31354

 

Er det den adaptern du mener?

 

Er det objektivet jeg nevnte lenger opp ubrukelig ?

 

:)

 

Ble et 410 på meg:P

 

2990 kr for huset og 14-42 kit objektivet. e-510 kommer nok aldri ned på den prisen der, så jeg måtte bare slå til :)

 

Hvor finner du 410 med kit til 2990 ? Høres ut som løp og kjøp det! :)

 

På en lokal foto sjappe her i Skien, husker dessverre ikke hvilken kjede det er, hvis det er en kjede i det hele tatt. Var siste kameraet de hadde, men jeg tror MPX også selger det til 2990.

Endret av Omar
Lenke til kommentar
Då må du ha hatt griseflaks :)

 

Billigste jeg finner i prisguiden er på 3800 ink kit

Prsguide E-410

 

Hos Mpx er E-410 med kun Kit utgått. Der har de bare dobbeltkit'et igjen til 4600kr.

Så om du har fått E-410 med kit til 2990 så fikset du deg bra!

 

Ja :)

 

Men jeg lurer fortsatt på om det er den adapteren jeg linka lenger opp som jeg må skaffe meg hvis jeg har lyst til å bruke fatters gamle objektiver, og om det objektivet jeg nevnte legner opp er brukelig eller ikke.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer fortsatt på om det er den adapteren jeg linka lenger opp som jeg må skaffe meg hvis jeg har lyst til å bruke fatters gamle objektiver, og om det objektivet jeg nevnte legner opp er brukelig eller ikke.

 

Objektivene du nevner lenger oppe er slett ikke ubrukelige, og kan gi til dels meget bra bilder. Men, som tidligere nevnt må du bruke adapter mellom de og kamerahuset, og du kan glemme autofokus, dvs du må fokusere manuellt. Adapteret kjøper du for en slikk og ingenting på ebay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...