Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Panikk! Plutselig restart.


Anbefalte innlegg

Feilsøking er noe faenskap, jeg foretrekker å feilfinne, evt feilfikse! ;)

 

Finnes det forøvrig noen måter å framprovosere minnedumping på? Jeg har latt en torrent stå og seede tidligere for å skape litt "trafikk" i minnebrikkene, men det slo meg plutselig at det kanskje kunne være det programmet som har forårsaket problemer også, så nå lar jeg half-life stå og surre i bakgrunnen. Finnes det noen andre ting som kan få maskinen til å ruse litt på tomgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PSU kan tape effektivitet over tid.

Særlig hvis den kjører seg varm fordi den f.eks har for svak +12v i forhold til det har av belastning i systemet ditt.

Hvis systemet bare går ned uten windows feil meldinger er jeg 99% sikker på at det har med PSU å gjøre . Hovedkortet mister f.eks holdup linja PWR_OK fra PSU.

 

Normalt har 400W PSUer vært for daffe i dagens systemer da de har hatt en tendens til å ha mere enn nødvendig effekt på +3.3v og +5v sett i forhold til +12v som i dagens syetemer er den railen som har majoriteten av lasten.

Dette er hovedgrunnen til at mange må opp på 500-600w strømforsyninger.

Ikke fordi systemet trekker "så" mye totalt , men for at man skal kunne f.eks ha en PSU som kan levere opptil 350-400W kontinuerlig "BARE" på +12v railen.

 

 

POWER_OK/PWR_OK beskrivelse

http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ps/POWER_OK.HTM

Lenke til kommentar
En PSU kan tape effektivitet over tid.

Særlig hvis den kjører seg varm fordi den f.eks har for svak +12v i forhold til det har av belastning i systemet ditt.

Hvis systemet bare går ned uten windows feil meldinger er jeg 99% sikker på at det har med PSU å gjøre . Hovedkortet mister f.eks holdup linja PWR_OK fra PSU.

 

Normalt har 400W PSUer vært for daffe i dagens systemer da de har hatt en tendens til å ha mere enn nødvendig effekt på +3.3v og +5v sett i forhold til +12v som i dagens syetemer er den railen som har majoriteten av lasten.

Dette er hovedgrunnen til at mange må opp på 500-600w strømforsyninger.

Ikke fordi systemet trekker "så" mye totalt , men for at man skal kunne f.eks ha en PSU som kan levere opptil 350-400W kontinuerlig "BARE" på +12v railen.

 

 

POWER_OK/PWR_OK beskrivelse

http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ps/POWER_OK.HTM

 

ja, skal kjøpe meg ny etterkvart.(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691). blir 800w overkill? tenke meg å kjøpe 8800gt når eg er igang og.

Lenke til kommentar

Eg fant ut at eine rambrikka blei veldig varm, og "stripsa" fast ei vifte som kjølte ned rammen kraftig. :new_woot: (bruka kun 2gb sida eg har 32-bits system).

 

Eg trudde då at det var varmen som gjorde at systemet mitt krasja, men det var det ikkje, for det skjedde etter eg hadde fått kjølt ned rammen òg. Systemet har faktisk "kun" krasja når eg har køyrt Bitcomet, og då avinstallerte eg Bitcomet og installerte det på nytt; Det krasja nok ein gang når eg køyrte Bitcomet etter reinstalleringa. Denne gangen tok eg meg tid til å skrive ned feilmeldinga:

 

 

 

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

kontroller at all ny maskinvare eller programvare er riktig installert.

Hvis dette er ny installering, ber du maskinvare- eller programvareprodusenten Om Windows-oppdateringer du kan trenge.

 

Hvis Problemene fortsetter, deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. deaktiver BIOS-minnelaternativer som bufring eller skygging.

Hvis du må bruke sikkermodus til å fjerne eller deaktivere komponenter starter du datamaskinen på ytt, trykker F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer,

og velger sikkermodus.

 

Teknisk informasjon:

 

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000008, 0x00000002, 0x00000000, 0xAC55A9A3)

*** NVTcp.sys - address AC55A9A3 base at AC547000, DateStamp 45061f45

 

Starter dumping av fysisk minne.

 

 

 

Gir det meining? :ohmy:

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
NVTcp.sys hører er vel et nettverks protokoll driver fra Nvidia...du kan jo prøve å oppdatere den. Den har vel også noe å gjøre med den Nvidia brannmuren.

 

fant på eit forum:

 

UNINSTALL NETWORK ACCESS MANAGER (NAM)

 

 

 

Thank you for the suggestion. I have the nvidia chipset on a ABIT KN8 ultra and was getting numerous BSOD from nvtcp.sys. I removed nvtcp.sys and NAM. No BSOD for two days now. Thanks again.

 

så eg skal fjerne nvtcp.sys og NAM? Han hadde samme problem. køyrte bitcomet og så krasja systemet.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Det er vel Windows brannmuren?

 

Jeg har aldri brukt denne nvidia brannmuren så jeg aner ikke, men som regel vil jeg tro den kjører som en tjenste kanskje? sjekk under services.msc.

 

ja, windowsbrannmuren meiner eg. er ikkje andre alternativer.

Har slått den av no, og køyrer bitcomet. Då er det berre å vente og sjå.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Det er vel Windows brannmuren?

 

Jeg har aldri brukt denne nvidia brannmuren så jeg aner ikke, men som regel vil jeg tro den kjører som en tjenste kanskje? sjekk under services.msc.

 

ja, windowsbrannmuren meiner eg. er ikkje andre alternativer.

Har slått den av no, og køyrer bitcomet. Då er det berre å vente og sjå.

 

 

det tok ikkje så lang tid..

 

Først svart skjerm, så blå skjerm med samme feilmelding.

Lenke til kommentar

nvtcp.sys "hører" ikke til nvidia brannmuren. Det er ethernet driveren for nvidia chipsettets lan-kontroller.

Mange (inkl meg selv) har hatt stop error på tidligere versjoner av denne.

Last ned den siste chipsett pakka direkte fra nvidia , pakk ut denne .

Og kjør manuell oppdatering av driver via :

ControlPanel - System - DeviceManager - Network Adaptors - Nvidia Nforce Network Controller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
nvtcp.sys "hører" ikke til nvidia brannmuren. Det er ethernet driveren for nvidia chipsettets lan-kontroller.

Mange (inkl meg selv) har hatt stop error på tidligere versjoner av denne.

Last ned den siste chipsett pakka direkte fra nvidia , pakk ut denne .

Og kjør manuell oppdatering av driver via :

ControlPanel - System - DeviceManager - Network Adaptors - Nvidia Nforce Network Controller.

 

skal eg slette fila, nvtcp.sys før eg lastar ned ny?

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
nvtcp.sys "hører" ikke til nvidia brannmuren. Det er ethernet driveren for nvidia chipsettets lan-kontroller.

Mange (inkl meg selv) har hatt stop error på tidligere versjoner av denne.

Last ned den siste chipsett pakka direkte fra nvidia , pakk ut denne .

Og kjør manuell oppdatering av driver via :

ControlPanel - System - DeviceManager - Network Adaptors - Nvidia Nforce Network Controller.

 

skal eg slette fila, nvtcp.sys før eg lastar ned ny?

 

umulig å oppdatere nvtcp.sys

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...