Gå til innhold

få kommandolinjeprogram til å utnytte flere kjerner


Anbefalte innlegg

beklager hvis dette er feil kategori, men hvis man har en tokjerneprosessor og kjører et kommandolinjeprograr bruker det bare den ene kjernen.

 

1. er det mulig å lage et miljø der begge prosessorene fremstår som en?

 

2. er det mulig å virtualisere omvendt, dvs ikke kjøre flere miljøer på et sett maskinvare, men utnytte flere sett maskinvare til et miljø?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. dersom programmet er skrvert for enkeltkjerne - da må i de fleste tilfeller programvareprodusenten skrive det om? med mindre det er snakk om programmer med åpen kildekode?

 

2. jeg skal google og se litt på wiki om clustering. kan du nevne noen andre stikkord eller navn på programvare som gjør dette? og med "dette" mener jeg, slik jeg skrev i første post, å utnytte flere maskinvareenheter til å levere "krefter" til et programvaremiljø.

Lenke til kommentar

1. Ja, programmet må skrives om. Hva som må endres, avhenger litt av oppgavene programmet utfører. Noen oppgaver er lette å parallellisere, noen er vanskelige, og noen er ikke hensiktsmessig å prøve å parallellisere i utgangspunktet. Det er mao. ikke alt som kan dra nytte av flere kjerner, uansett.

 

2. Her har jeg nok dessverre ikke så mye peiling. Det som er sikkert er ihvertfall at programmene som skal "clustres" må være laget for å dra nytte av dette. Det nytter ikke å kjøre Crysis på et cluster og forvente at det skal gi noen ytelsesøkning, for å si det sånn.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
1. Ja, programmet må skrives om. Hva som må endres, avhenger litt av oppgavene programmet utfører. Noen oppgaver er lette å parallellisere, noen er vanskelige, og noen er ikke hensiktsmessig å prøve å parallellisere i utgangspunktet. Det er mao. ikke alt som kan dra nytte av flere kjerner, uansett.

 

2. Her har jeg nok dessverre ikke så mye peiling. Det som er sikkert er ihvertfall at programmene som skal "clustres" må være laget for å dra nytte av dette. Det nytter ikke å kjøre Crysis på et cluster og forvente at det skal gi noen ytelsesøkning, for å si det sånn.

 

helt konkret er det snakk om dekryptering, og det er ikke mer nasa enn å fordele bruteforce-regning på flere kjerner, evt flere noder dersom vi får råd til noen grove servere. for å gjøre dette bør det være mulig å lage en "arbeidsformann" som kan fordele arbeidsoppgaver ut til flere tråder, og behandle resultater/svar på arbeidsoppgaver. omtrent som folding@home vil jeg tro.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...