Gå til innhold

Tråd for oss som hater Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite klaging her gitt..

 

Vel, jeg er så overgitt over Vista nå at det er nok ikke lenge til jeg får magesår. I dette øyeblikk er jeg på besøk hos mine foreldre, og denne pc-en jeg skriver på nå presterte å tryne min internet explorer i stad når jeg surfet www.diskusjon.no.., men over til mitt største problem.

 

Mitt største problem er min kjære kontor pc. en halvt år gammel HP maskin, beregnet for en 3 skjermsløsning. OK tenkte jeg. 2 dager etter bruk, orket jeg ikke mer. Gikk over til XP PRO 32 bit av ymse årsaker.

 

Etter 6 mnd tenkte jeg det var på tide å prøve Vista siden SP1 var ute og alt burde være vel nå. Vel, inn med Vista som orginalt hører til maskinen, men da oppstod det problemer. Kan legge til at alt av drivere var hentet fra HP, eller rett fra leverandør (alt var prøvd..)

 

- 3 skjermsløsning fungerte ikke. Onboard kortet ville ikke godta driverne, så jeg fikk kun brukt 2 av skjermene.

- Det lagget på di to skjermene som fungerte under vanlig surfing.

- Primærmonitor konket ut rett som det var (Grå striper).

- Brenneren falt ut etter 2-3 omstarter av maskinen etter nyinstallasjon.

- Printeren fungerte ikke. (tross vista drivere)

 

Og en del andre ymse ting. Har også prøvd med en OEM installasjon av Vista 64 bit, men samme feilene.

 

Her om dagen var det like før jeg lempa maskinen ut på brygga på utsiden av kontoret, men tok til roen og installerte Windows XP på nytt, og alt er nå i skjønneste orden og maskinen går som en kule og jeg har endelig fått roen tilbake.

 

Jeg jobber masse med Vista maskiner, og opplever mye rart, men dette tar kaka. Håper det ikke tar lang tid før Vista går seg bedre til, for jeg kan få helseproblemer av mindre.

 

Ellers opplever jeg at denne maskinen jeg sitter på går tregt og indekserer hele tiden.. tross at dette er en sprekere Dell.

 

Mange Vista maskiner fungerer bra (bortsett fra treghet), men er alt for mye tull alt i alt.

 

over og ut...

 

ps: HATER at Telnet ikke er installert etter nyinstallasjon.

Lenke til kommentar
toppen av kaka er når man kjører msconfig, og ønsker å stanse noen oppstartsprogrammer, så mærer maskinen hver oppstart om at det er programmer som er blokkerte.

 

er det din maskin eller deg det er noe galt med.

kjører ultimate uten problemer på en dell pc ( kjøpt i mars ), kontrollerte det du så om msconfig ( ingen problemer her )

så hva vil du fram til ?

 

jeg selv var seint ute å gå over til vista pga alt det negative skriveriet/innlegg.

men da jeg begynte å bruke vista har jeg aldri angret ( litt uvant i begynnelse )

 

jeg tror at sånne folk som deg må begynne eller prøver seg på nytt med commodore 64/windows32/kuleramme/kritt tavle eller hva som helst.

det er bare klaging og sytting om det nye som kommer.

 

 

det er ikke bare du som får helse problemer ( jeg få høyt blodtrykk og blir j#¤¤%& forbanna av sånne inlegg )

 

J¤%&/ Tr&/() Ku&%¤

Lenke til kommentar

nå må du rulle inne her page.

 

jeg har vært borte i mange Vista maskiner som funger "bra nok", men min maskin har fått det til å koke over for meg. Kan være jeg har en litt sær HP maskin som ikke er særlig glad for at den ble utlevert med Vista Business.

 

nå vet ikke jeg hvor mange maskiner du er borti i løpet av et år, men jeg er borti såpass mange at jeg er glad vi fortsatt har XP :)

Lenke til kommentar

De fleste som klager over vista burde heller klage over manglende drivere og støtte til vista av forskjellige produsenter, og det kan man ikke akkurat kalle microsofts feil...

 

Personlig foretrekker jeg xp, men det er fordi det er det jeg er vant med. Hater den nye start menyen til vista... Selve operativsystemet funker flott ellers da, er tvingt til å bruke det på skolen og det er veldig stabilt (min pc ihvertfall, mange klassekamerater sliter med vista med det er sikkert fordi de er pc n00bs :p )

Lenke til kommentar
Men er ikke denne tråden for vista hatere?

begynner å lure nå. :ermm:

 

Vista hatere ja... men det går ann å begrense seg litt.. Du oppfører deg ikke særlig voksen slik du uttrykker deg.

 

Jeg var skeptisk til Vista, og har alltid sagt at vista er noe dritt. Men jeg kjører samma-faen vista på stasjonær pcen min. Den bruker 30sek på startup(dette er inkludert 5sek med nvidia info helt i begynnelsen og stort bilde med Asus thingy(hovedkortet) rett etter det).

 

Problemet med vista er at det ble utgitt sammen med crappy laptopper. Produsentene satte sammen en laptop med en simpel dual core prosessor, 1gb ram og vista, og solgte dette for god fisk. Problemet er bare at Vista bruker 700mb ram+++.

 

Konklusjon: Vista fungerer, men det er veldig tungvindt i forhold til XP, alt er så komplisert. De skulle aldri ha endra hvordan du finner fram ting, alt fra nettverksinstillinger til skjerminstillinger.

Lenke til kommentar

kan også nevne at Vista har problemer med partisjonering under installasjon.

 

Har opplevd flere ganger at hvis man endrer på eksisterende partisjoner under installasjonen, vil ikke maskinen starte opp som normalt ved fullført installasjon.

 

Har skjedd flere ganger at jeg må inn med 3. parts formateringsverktøy for å få ting på stell.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvertfal noen som er enig med meg da,arvjakob..

Det som plager meg mest, det er tregheten. Prøvde en Nintendo64 emulator på den nye vistaen, fytt i rakkern det hakker. Programmet funker jo bedre på min 5 år gamle laptop, da er det snakk om Toshiba Tecra a2...

 

Syntes at vista dreit seg ut :!:

 

Hvis man skal kjøpe pc i dag, så følger det med Vista. Hvis vi skal ha Windows xp på pcen, må vi betale ca 1 700 kr for godkjent cdkey.. :dontgetit:

 

arvjakob, tror jeg gjør det samma måten du gjorde på jeg, da går jeg for uregistrert XP enn vista.. :p

 

Har en del programmer som vistaen ikke klarer å kjøre, får bare opp feilmeldinger.. :thumbdown:

Jeg er så lei at noen programmer krasjer i vista, feks: MSN og andre oppstarts programmer..

Noen som synes at det er en dumt formateringssystem i vista?? jeg syntes det.. :roll:

 

Heia den Gode gamle XP! :thumbup:

Endret av -SWAT 4-
Lenke til kommentar
Konklusjon: Vista fungerer, men det er veldig tungvindt i forhold til XP, alt er så komplisert. De skulle aldri ha endra hvordan du finner fram ting, alt fra nettverksinstillinger til skjerminstillinger.

 

I Vista er det meste søkbart så man trenger ikke klikke seg gjennom ørten undermenyer, man bare søker etter det man skal endre. Mao trenger du ikke lære deg de nye plasseringene, det er mye raskere å søke.

Lenke til kommentar
toppen av kaka er når man kjører msconfig, og ønsker å stanse noen oppstartsprogrammer, så mærer maskinen hver oppstart om at det er programmer som er blokkerte.

 

Om du bare kjørte det blokkerte prog en gang, ved å trykke der pop up kommer, så er det bare vinduet som normalt dukker opp når noe er endret i msconfig etter første restart. Der kan du også velge om dette skal vises igjen.

Lenke til kommentar
Men er ikke denne tråden for vista hatere?

begynner å lure nå. :ermm:

 

Vista hatere ja... men det går ann å begrense seg litt.. Du oppfører deg ikke særlig voksen slik du uttrykker deg.

 

Jeg var skeptisk til Vista, og har alltid sagt at vista er noe dritt. Men jeg kjører samma-faen vista på stasjonær pcen min. Den bruker 30sek på startup(dette er inkludert 5sek med nvidia info helt i begynnelsen og stort bilde med Asus thingy(hovedkortet) rett etter det).

 

Problemet med vista er at det ble utgitt sammen med crappy laptopper. Produsentene satte sammen en laptop med en simpel dual core prosessor, 1gb ram og vista, og solgte dette for god fisk. Problemet er bare at Vista bruker 700mb ram+++.

 

Konklusjon: Vista fungerer, men det er veldig tungvindt i forhold til XP, alt er så komplisert. De skulle aldri ha endra hvordan du finner fram ting, alt fra nettverksinstillinger til skjerminstillinger.

 

Jepp hardware produsentene har en stygg uvane å selge crap pcer/bærbare pcer for en billig penge. Om de ikke er crap, legger de inn mye crap. Så en tar timer å fjerne møkket så den kan funke optimalt.

 

Så vær obs om du kommer over et "røverkjøp" av en pc, for det er et røver kjøp. Du blir røvet for penger og fikk kjøpt "katta i sekken"!

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar

God : Vista

Bedre : XP

Best : Linux

 

På gaming synes jeg Vista har kommet seg kraftig den siste tiden, men desktop-ytelsen er ikke noe å skryte av, selv med classic theme ... For å få Vista på brukbar ytelse må man i tillegg tweake en god del, men når drittjobben er gjort er Vista alt i alt et brukbart OS. Bare synd at det egentlig ikke er noen god grunn til å oppgrade :\ Når W7 kommer har nok Vista-kjernen modnet nok. XP var jo ikke superpopulær da det kom det heller ...

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med nLite får jeg xp ned i 110mb (inkl drivere, firefox og winrar). Med vLite kommer man bare rett under 1Gb. Det forteller meg at noe er alvorlig gale for begge os er minimert til de samme enkle fungsjonene. Dessuten har det 1Gb minimum som er latterlig. Må være det mest aktive spyware gjennom tidene. Og det værst jeg hører er at vista bare reserverer minnet men ikke bruker alt. Så hvorfor reservere så mye?

Lenke til kommentar
Jaa!! endelig ble det laget en tråd som dette :D

 

(det finnes vel ikke tilfeldigvis en tråd for MS-hatere også...? :innocent: )

 

Edit:

Glemte å si: Jeg hater både Vista og MS :yucky: ! Hadde jeg hatt råd hadde jeg bytta for lengst!

Hatt råd? :) Linux er jo gratis..

Jo, sant det :) Men jeg har ikke orket å sette meg inn i det.. Ikke det at det er så veldig vanskelig, det er heller det at jeg er lat.. :!:

Når jeg skrev det, tenkte jeg mer på Mac. De koster mer.. :ermm: Og det har jeg ikke råd til .. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...