Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firewall/Switch med DHCP med mulighet for å strupe tilganger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som jeg prøvde å få frem i topic, så lurer jeg på om det finnes noen firewaller/switcher som en kan administrere båndbredden på ut til brukerne.

La oss si at en bruker skal har 256k, mens en annen skal ha 2mbit ut.

 

Noen som har snøring?

 

Antar Cisco kan levere en slik på dagen til deg, spørsmålet er jo hvor mye du er villig til og betale.

Lenke til kommentar
Ok, smarte ting som Linux er bare å glemme da det ikke er jeg som skal ha den, men en som er programvare og data - inkompatibel, men som liker å ha nett.

Linux hadde uansett ikke vært et alternativ...

 

Pris, tja.. max 2000 tenker jeg...

 

Da tror jeg du kan droppe hele ideen, routere med slike finesser er dyre.

Lenke til kommentar

 

Nei, men det var ikke noe alternativ i dette tilfellet i følge posteren.

Og sette opp en linuxrouter hos noen som ikke har kunnskap eller interesse for og holde den vedlike er ingen god løsning uansett.

Er den først satt opp så er det ikke så mye vedlikehold som er nødvendig. Og bruker han smoothwall/clarckconnect elelr noe slikt, så får han jo til og med web grensesnitt til de fleste oppgavene. eneste den båndbredde struperen som kan være litt problematisk.

Lenke til kommentar

Er den først satt opp så er det ikke så mye vedlikehold som er nødvendig. Og bruker han smoothwall/clarckconnect elelr noe slikt, så får han jo til og med web grensesnitt til de fleste oppgavene. eneste den båndbredde struperen som kan være litt problematisk.

 

Nei, selvfølgelig ikke......

De kommer da oppdateringer og nye versjoner til stadighet så den påstanden er dryg.

CC har båndbreddebegrensning som tileggsmodul som er svært enkel og sette opp så lenge du skal ha en statisk fordeling mellom IP-ene.

Smoothwall i GPL-versjon har ingen slike funksjoner.

Lenke til kommentar

 

Nei, selvfølgelig ikke......

De kommer da oppdateringer og nye versjoner til stadighet så den påstanden er dryg.

Dryg, kanskje :) Men det er ikke så sinnsvakt viktig å holde den hundre prosent oppdatert til enhver tid.

CC har båndbreddebegrensning som tileggsmodul som er svært enkel og sette opp så lenge du skal ha en statisk fordeling mellom IP-ene.

Smoothwall i GPL-versjon har ingen slike funksjoner.

Det var jeg ikke klar over. har aldri testet hverken smoothwall eller CC, men lest litt om de.

Lenke til kommentar
Dryg, kanskje :) Men det er ikke så sinnsvakt viktig å holde den hundre prosent oppdatert til enhver tid.

 

Med all respekt, tenk litt over det du skriver her.

Hva er poenget med en router/brannvegg hvis du ikke tette sikkerhetshull i softwaren?

Med en slik holdning tror jeg du bør droppe Linux-routeren og kjøpe deg en billig SMC-router.

Lenke til kommentar
Dryg, kanskje :) Men det er ikke så sinnsvakt viktig å holde den hundre prosent oppdatert til enhver tid.

 

Med all respekt, tenk litt over det du skriver her.

Hva er poenget med en router/brannvegg hvis du ikke tette sikkerhetshull i softwaren?

Med en slik holdning tror jeg du bør droppe Linux-routeren og kjøpe deg en billig SMC-router.

 

Og hva med oppdateringer til SMC-router'n da?

 

 

skal du ha såpass avanserte funksjoner, så tviler jeg på at det er enkelt.... tenker nok ikke du får noe med struping av båndbredde som du har et web-grensesnitt el.l. på.... må nok inn å skrive kommandoer uansett... da er det bare prisen som bestemmer; Linux == gratis, cisco +++ == svindyrt

 

 

Clarkconnect er egentlig det greieste syns jeg; der har du en enkel struping av båndbredde (har kun muligheten til å begrense antall Mb/sek på web-grensesnittet), men det er kanskje det du ønsker?

 

 

Clarkconnect er også ganske grei å holde oppdatert: crone apt-get update;apt-get dist-upgrade, så behøver du ikke følge med den så ofte.....

Lenke til kommentar

Og hva med oppdateringer til SMC-router'n da?

 

Clarkconnect er også ganske grei å holde oppdatert: crone apt-get update;apt-get dist-upgrade, så behøver du ikke følge med den så ofte.....

 

Det kommer ikke masse oppdateringer til en router som til et OS.

Og jeg bruker RH up2date da CC nesten ikke slipper oppdateringer etter min mening.

Jeg kjører endel tjenester på boksen og stoler mer på RH enn på de som lager påbygget CC.

Men vil man ikke ha noe brydderi så har man tre valg, kjøpe styggdyr router og ha serviceavtale på den, satse på linux og leie inn noen som holder den oppdatert eller gi f i hele problemstillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...