Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Ascona C bare dauer


Anbefalte innlegg

Dama sin Opel har en tendens til å starte vanskelig...du må pumpe gasse for at den ikke skal daue,hoder du inne gassen når du starter den så dauer den,men nå er den begynt å daue når en kjører..den bare plutselig dauer..den fusker ikke eller noenting...bare plutselig dauer...hva er gærnt?

Endret av Diesel_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så den dør med både kald og varm motor... :hmm:

 

Her kan det være mye rart. Som oftest er tenningsanlegget skylden i slike feil, men her mistenker jeg drivstofftilførselen din. Startproblemet kan henge i hop med automatchocken, men hvis det er andre feil, så vil oppstarten i aller høyeste grad bli påvirket.

 

Problemet er bare at du må se over en del ting og det er vanskelig å skulle gi råd over nettet når jeg ikke vet hvordan bilen oppfører seg generelt. Skal likevel prøve å se om det er enkelte ting som kan hjelpe.

 

- Er pluggene gamle? Se på pluggene og observer hvordan de ser ut. Sjekk ut denne linken:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=234517

 

- Når bilen stopper, er det kun motoren eller merker du at lysene i dashbordet også slukker (strømproblemer)? Starter den umiddelbart etterpå? Går den dårlig eller greit på tomgang når den er varm?

 

- Bensinfilteret? Hvordan ser det ut? Regner med at du har universalfilter på bilen din og det er koblet inn på bensinslangen i motorrommet. Ofte når eldre biler stopper helt opp under akselerasjon kan det være på grunn av at bensintilførselen ikke blir tilstrekkelig.

 

Begynn med dette så tar vi resten i neste runde. :)

Lenke til kommentar
Så den dør med både kald og varm motor... :hmm:

 

Her kan det være mye rart. Som oftest er tenningsanlegget skylden i slike feil, men her mistenker jeg drivstofftilførselen din. Startproblemet kan henge i hop med automatchocken, men hvis det er andre feil, så vil oppstarten i aller høyeste grad bli påvirket.

 

Problemet er bare at du må se over en del ting og det er vanskelig å skulle gi råd over nettet når jeg ikke vet hvordan bilen oppfører seg generelt. Skal likevel prøve å se om det er enkelte ting som kan hjelpe.

 

- Er pluggene gamle? Se på pluggene og observer hvordan de ser ut. Sjekk ut denne linken:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=234517

 

- Når bilen stopper, er det kun motoren eller merker du at lysene i dashbordet også slukker (strømproblemer)? Starter den umiddelbart etterpå? Går den dårlig eller greit på tomgang når den er varm?

 

Lysene i dashbordet lyser når den dauer,så alt blir ikke svart nei..og den er veldig vanskelig å få igang igjen etter den dauer når du kjører..,men den går ikke bra på tomgang nå lenger,den går som en gammel snekke...men viss du ruser den litt så kommer den seg og går "normalt"på tomgang igjen.

Lenke til kommentar
Lysene i dashbordet lyser når den dauer,så alt blir ikke svart nei..og den er veldig vanskelig å få igang igjen etter den dauer når du kjører..,men den går ikke bra på tomgang nå lenger,den går som en gammel snekke...men viss du ruser den litt så kommer den seg og går "normalt"på tomgang igjen.

 

OK. Jeg har bestandig tro på at det enkle er ofte det beste, så selv om dette forslaget kan virke litt "fjernt", så har jeg "fikset" en del biler med det. Fyll opp tanken og tøm på en flaske med kondensfjerner. Hvis du har en gammel bil, kan det ligge mye rart i tanken og det kan også være mye kondens i sytemet.

 

Likevel, før du gjør dette, så spray rundt innsuget med MYE startgass og se om du får noe økt turtall (falskluft), bare for å utelukke dette. Hvis ikke prøver du trikset over.

 

Bensin må du ha likevel og en flaske kondensfjerner koster ca. 20 kr. Det er ganske dumt å begynne å lete etter feil alle plasser hvis feilen ikke er verre enn kondsens. Bilen vil stoppe ganske momentant ved for mye fuktighet i drivstoffet, men vil starte igjen etter en stund når fuktigheten har kommet seg ut av systemet. Har opplevd det en del ganger.

Lenke til kommentar

Min første bil var en Ascona C 1982 1,3S. Hadde den et par år på begynnelsen av 90-tallet. Makan til genuin møkkabil har jeg aldri hatt, men nok om det. Jeg opplevde noe av det samme problemet. Spesielt når det var varmt ute, var den klin umulig å få til å gå rent, måtte pumpe med gassen for at den etterhvert skulle gå noenlunde. Problemet viste seg etterhvert å ligge i et spjeld som lukker og åpner for å regulere varmen på luften som går inn i luftfilteret. Skal fungere slik at enten tar det forvarmet luft fra eksosmanifoilen eller luft utenfra. Fungerte ikke, og den fikk forvarmet luft uansett. Låste hele spjeldet i "åpen" stilling og da ordnet det seg.

Lenke til kommentar

Har du sjekket fordeler og rotor?Plugger kan også ha en innvirkning, selvom det høres ut som et drivstoffproblem. Drivstoffpumpa er veldig enkel og billig å bytte om det kan være den, noe jeg egentlig tviler på da denne ikke er elektrisk(ikke på min tidligere Opel) Billig og enkelt å bytte, som veldig ofte er årsaken om det er et tenningsproblem.

Om bilen er "sur" å starte og det er automatchoke, så hold gassen helt inne når du starter og ikke slipp den før det er litt turtall.

Lenke til kommentar
Spesielt når det var varmt ute, var den klin umulig å få til å gå rent, måtte pumpe med gassen for at den etterhvert skulle gå noenlunde. Problemet viste seg etterhvert å ligge i et spjeld som lukker og åpner for å regulere varmen på luften som går inn i luftfilteret. Skal fungere slik at enten tar det forvarmet luft fra eksosmanifoilen eller luft utenfra. Fungerte ikke, og den fikk forvarmet luft uansett. Låste hele spjeldet i "åpen" stilling og da ordnet det seg.

 

Såvidt jeg husker, skulle dette spjeldet stå i posisjon åpen om sommeren. Autostillingen skal brukes om vinteren, da mates motoren med varmluft på lavt turtall/lav belastning for å unngå forgasser-ising. Dersom du kjører med spjeldet i vinterstilling om sommeren, blir det som du beskriver.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

synes dette høres ut som at bilen får for mye bensin. samma som når du gasser i bånn så fører du for mye bensin inn i motoren. og kanskje derfor den stopper når du kjører også rett å slett fordi det er for fet blanding som kommer inn i sylinderene. nesten samma som å kjøre choke på varm motor. da stopper det gitt:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...