Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"windows kunne ikke starte opp.."


Anbefalte innlegg

Maskinen var veldig varm da jeg kom hjem i dag og n¨får jeg bare opp en sort rute med teksten under når jeg starter opp:

 

"Windows kunne ikke starte opp. En maskin eller programvareendring som nylig er utført kan være årsaken"

 

Jeg kan velge mellom "Start oppstartsverktøey(anbefales) eller start windows på vanlig måte. Velger jeg vanlig måte kommer bare den vanlige loading ruten opp med den varer veldig lenge og etterhvert kommer en sort skjerm opp, før maskinen starter opp, prossessen tar ca 5 minutter, og velger jeg den andre får jeg etterhvert beskjed om å finne en fil av typen "installasjonsinformasjon" i mappen system 32 som kan finne operativsystemet for meg. Står noe om drivere og at jeg skal sette inn et eller annet som jeg ikke forstår også.

 

Pcen er en hp dv 9575 med windows vista

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha kommet inn på pcen henger alt seg etter at jeg har starter 1-2 ting, går jeg fexs inn på internett kommer startsiden opp med den henger seg når jeg skal gå videre til en annen side.

 

Har egentlig hatt lyst til å formatere pcen en god stund nå, eneste jeg kommer på i farten er antiviruset som er viktig at jeg får med videre, hvordan gjør jeg dette? tror alt fungerer i "sikkermodus" noe annent som jeg må ta vare på? har gjennopprettingspartisjon på selve pcen..

Lenke til kommentar
Etter å ha kommet inn på pcen henger alt seg etter at jeg har starter 1-2 ting, går jeg fexs inn på internett kommer startsiden opp med den henger seg når jeg skal gå videre til en annen side.

 

Har egentlig hatt lyst til å formatere pcen en god stund nå, eneste jeg kommer på i farten er antiviruset som er viktig at jeg får med videre, hvordan gjør jeg dette? tror alt fungerer i "sikkermodus" noe annent som jeg må ta vare på? har gjennopprettingspartisjon på selve pcen..

 

Hvordan antivirus er det du har?

Lenke til kommentar
Norton antivirus 360..hvordan formaterer man en sånn pc? har en mappe på 9gb eller noe sånn som er for gjennoppretting, trenger jeg da ingen CD-er?

 

Går ut ifra at du har Norton 360 på en cd? isåfall er det bare å installere det på nytt etterpå og legge inn den samme lisenskoden. Den vil da oppdatere seg automatisk med alle virusdefinisjoner som du har per idag.

 

Den partisjonen du nevner er en gjenopprettingspartisjon. Om du har en HP-maskin av nyere dato (fra 2 år ) trykker du på f11 tasten med en gang pc-en starter.. trykk noen ekstra ganger så er du sikker :p

 

Da kommer du inn i en meny hvor du kan velge om du skal gjenopprette den til ett tidligere tidspunkt eller formatere den helt (sette maskinen tilbake til opprinnelig fabrikkstand) du vil da miste alt du har lagret på maskinen, så kan være en fordel å ta en backup av ting du vil spare på om det er mulig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...