Gå til innhold

Satt inn ny HD, og nå vil ikke windows starte! (løst)


Anbefalte innlegg

hei, jeg har akkurat kjøpt en Hitachi deskstar 500gb s-ata disk som jeg monterte i kabinettet, samt koblet til hovedkort og psu. Problemet dukket opp når jeg startet maskinen etter montering. Da ville ikke Windows (XP professional)starte. maskinen bare restarter gang på gang, og får opp noe om at "vi beklager at windows ikke ville starte ...etc dette kan skyldes nylig forrandring i hardware oppsettet..." og kan velge å starte i safe modes eller bruke siste fungerende oppsett. ingen av alternativene funker, enten blir den bare stående uten å jobbe eller noe eller så restarter den. har prøvd å boote fra xp CD-en mn det hjalp ikke.

 

Noen som vet hva feilen er og hva jeg evnt. må gjøre for å få den igang igjen? ønsker ikke å formatere ettersom jeg har en del data på den gamle disken (Hitachi deskstar 160 gb s-ata) som jeg trenger og ikke kan slette.

 

 

noen som kan helpe?

setter stor pris på all hjelp :)

Endret av wikne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyldes nok at den prøver å finne oppstartsfiler på den nye disken men ikke klarer å finne dem, eller noe sånt.

 

Prøv å koble fra den nye disken (Sata kabelen). Plugg så inn sata kabelen igjen mens maskinen er i Windows, hvis du får startet Windows.

 

Reboot et par ganger før du gir opp.

 

Du kan da prøve Win XP CDen og trykke R for å få muligheten til å kjøre kommandoene FIXMBR og FIXBOOT.

 

Funker ikke det, kan du kjøre XP setup og velge repair existing installation / reparere eksisterende installasjon.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på problemstillingen siden du ikke nevner om den nye disken er en disk nr. 2 eller det er denne nye du vil boote Windows fra. Generelt kan løsningen være at du har koblet den nye disken til feil sata-kontakt. De fleste hovedkort støtter 2 forskjellige SATA grensesnitt, SATA og SATAII.

 

Edit. Beklager, så nå at du vil boote fra den gamle disken. Likevel, løsningen kan være den samme. Hvis disken tilkobles feil SATA grensesnitt så blir maskinen "forvirret" og nekte ofte å boote korrekt selv fra disk som tidligere har fungert.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Skyldes nok at den prøver å finne oppstartsfiler på den nye disken men ikke klarer å finne dem, eller noe sånt.

 

Prøv å koble fra den nye disken (Sata kabelen). Plugg så inn sata kabelen igjen mens maskinen er i Windows, hvis du får startet Windows.

 

Reboot et par ganger før du gir opp.

 

Du kan da prøve Win XP CDen og trykke R for å få muligheten til å kjøre kommandoene FIXMBR og FIXBOOT.

 

Funker ikke det, kan du kjøre XP setup og velge repair existing installation / reparere eksisterende installasjon.

 

takker for svar, men får altså ikke startet windows. Men kan jeg koble de til og fra mens maskinen står på altså? har koblet fra all strøm og brukt at anti-statisk armbånd hver gang jeg har skullet gjøre endringer på setupen..skal prøve det md FIXMBR og FIXBOOT nå... er det bare å trykke R og trykke inn kommandoene eller må jeg gjøre noe mer først?

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på problemstillingen siden du ikke nevner om den nye disken er en disk nr. 2 eller det er denne nye du vil boote Windows fra. Generelt kan løsningen være at du har koblet den nye disken til feil sata-kontakt. De fleste hovedkort støtter 2 forskjellige SATA grensesnitt, SATA og SATAII.

 

Edit. Beklager, så nå at du vil boote fra den gamle disken. Likevel, løsningen kan være den samme. Hvis disken tilkobles feil SATA grensesnitt så blir maskinen "forvirret" og nekte ofte å boote korrekt selv fra disk som tidligere har fungert.

 

Hei, takker for fornuftig svar. Hvor kan jeg eventuellt sjekke om jeg har koblet feil da? den "gamle" harddisken som windows ligger på er originalt koblet til sata port 3, og det står ikke noe i manualen til hovedkortet om at det er noe forskjell på de fire portene. har forøvrig et asus p5nd2-sli. har vært inne å sett på boot settings etc og der står den gamle som "hoveddisk" hvertfall. på boot device priority står cd-rom som nr 1 og hd som nr to, men det har vel liten betydning...må jeg sette hard disk på nr tre der også? er 4 boot devices, no.1 står som cd rom, nr 2 som hd og de to siste er deaktivert...aner ik om det har noe å si men nevner d likevel...om det ikke går i orden leverer jeg den bare inn til en dataforhandler i morgen.. takker igjen for alle svar :thumbup:

Endret av wikne
Lenke til kommentar

Var hos Asus og kikket på kortet og ser at det har 4 x Serial ATA 3 Gb/s så alle tilkoblingene er like som du korrekt sier. Man ser det ellers på at de har forskjellig farge på hovedkortet. Har du lagt inn siste versjon av bios og chipset drivere? nVidia Chipset Driver V7.13 er siste versjon fra 14.12.2005. Nyeste bios er P5ND2-SLI BIOS 0701 fra 13.07.2007. Det er også fornuftig å alltid resette cmos før du oppdaterer bios eller innstallerer ny hardware, se s. 2-22 og 4-7 til 4-12 i manualen.

Lenke til kommentar
Var hos Asus og kikket på kortet og ser at det har 4 x Serial ATA 3 Gb/s så alle tilkoblingene er like som du korrekt sier. Man ser det ellers på at de har forskjellig farge på hovedkortet. Har du lagt inn siste versjon av bios og chipset drivere? nVidia Chipset Driver V7.13 er siste versjon fra 14.12.2005. Nyeste bios er P5ND2-SLI BIOS 0701 fra 13.07.2007. Det er også fornuftig å alltid resette cmos før du oppdaterer bios eller innstallerer ny hardware, se s. 2-22 og 4-7 til 4-12 i manualen.

 

 

takk for at du tar deg tid, men nå ble det litt for avansert for meg. Har ikke snøring på hvordan man oppdaterer bios eller hva cmos er og det er en stund siden jeg oppdaterte driverne så kanskje det er grunnen. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Får faktisk ikke noe bilde på skjermen engang når jeg slår den på, :hmm: så da er det vel bare å ta den med til en dataforhandler å få dem til å se på den?

Lenke til kommentar

Når du setter inn en disk før den andre kan disknummereringen til Windows bli klønet til. Fjern den nye disken, boot, og åpne boot.ini. I den skal det stå noe sånt som

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

 

Kopier opp multi-linjen, og endre rdisk() og legg til samme tallet på hver linje etter Professional, sånn at du har både 0, 1, 2 og 3. Du ha kanskje litt andre tall noen steder i linjen enn meg, så pass på at en av linjene ser ut som den originale.

 

Legg til

timeout=10

under [boot loader], lagre, skru av, koble til den nye disken igjen, boot, og prøv deg fram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Var hos Asus og kikket på kortet og ser at det har 4 x Serial ATA 3 Gb/s så alle tilkoblingene er like som du korrekt sier. Man ser det ellers på at de har forskjellig farge på hovedkortet. Har du lagt inn siste versjon av bios og chipset drivere? nVidia Chipset Driver V7.13 er siste versjon fra 14.12.2005. Nyeste bios er P5ND2-SLI BIOS 0701 fra 13.07.2007. Det er også fornuftig å alltid resette cmos før du oppdaterer bios eller innstallerer ny hardware, se s. 2-22 og 4-7 til 4-12 i manualen.

 

 

takk for at du tar deg tid, men nå ble det litt for avansert for meg. Har ikke snøring på hvordan man oppdaterer bios eller hva cmos er og det er en stund siden jeg oppdaterte driverne så kanskje det er grunnen. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Får faktisk ikke noe bilde på skjermen engang når jeg slår den på, :hmm: så da er det vel bare å ta den med til en dataforhandler å få dem til å se på den?

 

 

Hei, jeg leverte nylig inn maskinen til en dataforhandler og fikk beskjed om jeg måtte re-instalere hele systemet noe som jeg som sagt ikke ønsker pga innhold som ligger på disken. Kan det virkelig være nødvendig? Så forslaget om oppdateringen av bios fra internet noe som jeg har sett tidligere, Hva må JEG gjøre og hva gjøres automatisk? Beholder jeg alt av filer som ligger på disken da eller blir det en slags formatering da også?

 

Quote "Har du lagt inn siste versjon av bios og chipset drivere? nVidia Chipset Driver V7.13 er siste versjon fra 14.12.2005. Nyeste bios er P5ND2-SLI BIOS 0701 fra 13.07.2007."

 

Ser nå på support-siden for min maskin hos alienware og det ser ut som at det er disse som er installert: P5ND2-SLI Basic NForce4 8.22 Chipset Drivers

 

This NForce Win2K/XP driver package contains the following components:

 

Ethernet NRM driver version 5.09 (WHQL)

Network management tools version 5.09

SMBus driver version 4.50 (WHQL)

Installer version 4.93

IDE SATARAID driver version 6.22 (WHQL)

IDE SATA_IDE driver version 6.22 (WHQL)

RAIDTOOL application version 6.22

 

Kan godt være at det er feil og at disse kun er forslag til oppdatering men har ikke maskinen her nå så vet ikke helt.

Endret av wikne
Lenke til kommentar
Når du setter inn en disk før den andre kan disknummereringen til Windows bli klønet til. Fjern den nye disken, boot, og åpne boot.ini. I den skal det stå noe sånt som

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

 

Kopier opp multi-linjen, og endre rdisk() og legg til samme tallet på hver linje etter Professional, sånn at du har både 0, 1, 2 og 3. Du ha kanskje litt andre tall noen steder i linjen enn meg, så pass på at en av linjene ser ut som den originale.

 

Legg til

timeout=10

under [boot loader], lagre, skru av, koble til den nye disken igjen, boot, og prøv deg fram.

 

Okei, her sto det mye. Hvordan åpner man boot.ini. da? :blush:

Mener du at jeg skal kopiere inn linjen flere ganger slik at det ser slik ut?

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

 

Og deretter fyller jeg inn timeuot=10 under [boot loader] som jeg finner hvor?

Lenke til kommentar

Tenker nå å gå til det skrittet å prøve å installere windows på den nye disken, og så legge over de filene jeg vil beholde for å så formatere og instalere windows på den gamle disken igjen. Vil det fungere eller vil det at windows ligger på begge diskene være et problem? Kan jo eventuellt legge det over på en dvd el en usb-penn.. Prøver uansett nevnte forslag først..

Lenke til kommentar

Forholder meg kun til din siste post:

Det er ikke noe problem å ha flere disker med Windows på, det er bare opp til BIOS innstillinger å velge hvilken av dem som skal boote.

Men det forutsetter at du installerer Windows helt separat. Hvis du installerer på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet vil du få et problem i og med at du blir avhengig av begge diskene, og du får en bootmeny. Så du må koble vekk den gamle disken før du begynner.

Lenke til kommentar
Forholder meg kun til din siste post:

Det er ikke noe problem å ha flere disker med Windows på, det er bare opp til BIOS innstillinger å velge hvilken av dem som skal boote.

Men det forutsetter at du installerer Windows helt separat. Hvis du installerer på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet vil du få et problem i og med at du blir avhengig av begge diskene, og du får en bootmeny. Så du må koble vekk den gamle disken før du begynner.

 

okey, takker for svar. Hadde uansett tenkt å koble ut den andre først så det var jo bra. Men må jeg koble i den gamle disken før jeg starter maskinen etter å ha instalert windows på den nye eller etter at jeg er i windows?(om det i det hele tatt går ann uten å ødelegge innholdet\disken med tanke på statisk el. etc) (bruker forøvrig alltid anti-statisk armbånd. :p )

Lenke til kommentar
dersom du kobler fra en disk under installasjonen til xp, så ikke koble den til igjen øre du har installert service pack 2. det har noe med støtte av større disker i xp å gjøre.

 

Oki, men har fått det til nå. maskinen er oppe å går som aldri før. :new_woot: slapp til og med å re-instalere. Lagret bare de eksisterende bios settingene for boot av disk og satte den gamle på port 1. Sto nemlig orginalt i port 2 grunnet litt kort ledning tror jeg. Alt av kabler er nemlig stripset fast i kabinettet. Takker alle for all hjelp. :thumbup: Nå gjenstår det bare å få koblet til den nye disken uten at det samme skjer en gang til. kan bli spennende... :p

Endret av wikne
Lenke til kommentar

bra du fikk det til. det skal ikke være nødvendig å installere på nytt, eneste du må gjøre er å endre rekkefølge på boot i bios. og da tenker jeg ikke på disk, dvd, floppy osv, da mener jejg rekkefølge på hardidskene. det er vanligvis en egen meny for å endre dette.

Lenke til kommentar
bra du fikk det til. det skal ikke være nødvendig å installere på nytt, eneste du må gjøre er å endre rekkefølge på boot i bios. og da tenker jeg ikke på disk, dvd, floppy osv, da mener jejg rekkefølge på hardidskene. det er vanligvis en egen meny for å endre dette.

 

Er en egen meny for det ja, men trengte faktisk ikke endre på noe som helst. Prøvde det samme tidligere uten hell, men nå som jeg bare lagret de eksisterende settingene startet den plutselig opp helt fint. Ble ikke helt klok på det, men er fornøy nå som det har gått i boks. Den nye diksen er oppe og går også så da er alt toppers :)

 

Takker igjen for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...