Gå til innhold

BK: Scooter drag


Jamm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
www.jarnt.net > sport > bilde av snøscooter. Prøv å få til noe sånt ved hjelp av metoden som OKKI sa. ser ut som om ting står helt stille.

For meg er det ikke farten som er har fokus i scooter-drag. Lang lukkertid og panorering gir t.o.m. en moped fartsfölelse. Det som er forskjell på en vanlig tur-scooter på fjellet og en ekplosiv drag-scooter blir ikke vist med panorering.

 

For meg så har Scooter-Drag fölgende forskjell fra vanlige hastighetslöp:

Hvordan gikk starten? Fikk scooteren rette skyvet ut fra start-matta? Hvor fokusert er föreren på målet som ligger 200 meter rett frem? Hva skiller en normal bruks scooter fra en Open Fuel scooter? Hvilke komponenter sviktet i start-sekundet?

Lenke til kommentar

Fint bilde, jeg ser for meg en kraftig start her så beltene akkurat har begynt å skuffe snø, samt at skia i fronten har løftet seg fra bakken, fordi den setter seg med raua. (jeg ekke så kjent i snøscooter verden, men er vel ikke så langt biler).

 

Bakgrunnen likte jeg ikke fult så godt. Den er litt forstyrrende for øyet mitt, så gjør ikke helt jobben med å fremheve scooteren når jeg blir forstyrret av bakgrunnen. Bare tenker høyt her.

Lenke til kommentar
Wow,

uansett, er dette fra scooterdragen i hammerfest?

 

Jepp, fra Hammerfest søndagen.

Det er ikke så lett å få frem fartsfølesen når scooteren har vært i bevegelse i ca. 1.73 sekunder og beveget seg 20 meter.

Kunne ha prøvd med lengre lukkertid og panorering, men tror vibrasjonene i scooteren ville gjordt selve scooteren slørete.

 

Helt enig med at bakrunnen er av det mer u-heldige typen.

 

Prøver å vise hva som er scooter-drag. Ikke på tur med "pølse scooter". ;)

Er dette drag racing eller "pølse-tur"?

post-99540-1205492506_thumb.jpg

Endret av Jamm
Fjernet OT
Lenke til kommentar

Så rå ut den rx-1 jah:D

 

Scooterdrag er jo veldig "monotont" (er det ett ord?) så er jo vanskelig og få med trøkket på bildet.

Som man sier lyden er halve opplevelsen...

 

Ang bildet. Klart fint, likte at du har brukt såppas treg lukkertid at man ser att beltet går rundt osv, at ikke alt fryses.

Men blei ikke den store fartsfølelsen, må lisom la erfaring og fantasi kobleinn også, for vet jo at det går unna:)

 

Bilde 1 liker jeg mye bedre siden der ser man på førern at det går unna, han på rx-1 ser nesten ut til og være på pølsetur, sitter helt rolig og avslappet ser det ut til.

 

Det jeg kan tenke meg som ville gjort bildet mere fartsfylt er å sett mere bak av snøfokket, og kansje større bilde av scootern i andre sporet også?

 

Har dessverre ikke fått vært på noen av rundene i år, så har ikke fått testet ut min nye hobby der ennå, men ser at det kan være vanskelig og få fram farta ja.

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Jeg fikk dessverre ikke med meg dragen grunnet jobb, men jeg vet at de scooterne der brukes til noe annet enn pølsetur! :)

 

Du har ihvertfall fått skarpe bilder! Kunne kanskje hatt en kulere vinkel på bildene eller noe..

Bildene var mest for å teste følgefokus. Lørdagen rakk jeg ikke å ta noe særlig med bilder, ble for hektisk i depoet med bytting av motordeler mellom heatene. :whistle:

Det var en engelsk hurtigrute turist som prøvde med en spennende vinkel på lørdagen, han oppdaget i vilken ende av scooteren snøen kommer ut. ;)

Pratet litt med ham på hotellet på søndagen, og han fortalte at endelig var snøen tint fra øreganger og truse. Han var mest bekymret for kameraet som var dødt etter snøspruten.

 

OT: Muligens er ikke et fotoforum den rette plassen å vise motorsport bilder. Når man selv er involvert i sporten, har man andre kriterier. :blush:

Lenke til kommentar
Så rå ut den rx-1 jah:D

 

Scooterdrag er jo veldig "monotont" (er det ett ord?) så er jo vanskelig og få med trøkket på bildet.

Som man sier lyden er halve opplevelsen...

.......

Har dessverre ikke fått vært på noen av rundene i år, så har ikke fått testet ut min nye hobby der ennå, men ser at det kan være vanskelig og få fram farta ja.

 

Stiller man seg lengre nede på banen og bruker treg lukker og panorering så kommer fartsfølelsen inn i bildet.

Personlig føler jeg at drag-racing handler om "eksplosjonen" i start sekundet og ikke hastigheten. Hva jeg tenker er helt sikkert påvirket av personlig engasjement i sporten.

 

EDIT: Niclas Ottosson er nok oppe i ca. 160 km/t på bildet. Ved målgang mener jeg han ble timet på 5.997 sek. og 189.95 km/t.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
www.jarnt.net > sport > bilde av snøscooter. Prøv å få til noe sånt ved hjelp av metoden som OKKI sa. ser ut som om ting står helt stille.

 

For meg er det ikke farten som er har fokus i scooter-drag. Lang lukkertid og panorering gir t.o.m. en moped fartsfölelse. Det som er forskjell på en vanlig tur-scooter på fjellet og en ekplosiv drag-scooter blir ikke vist med panorering.

 

For meg så har Scooter-Drag fölgende forskjell fra vanlige hastighetslöp:

Hvordan gikk starten? Fikk scooteren rette skyvet ut fra start-matta? Hvor fokusert er föreren på målet som ligger 200 meter rett frem? Hva skiller en normal bruks scooter fra en Open Fuel scooter? Hvilke komponenter sviktet i start-sekundet?

 

Det er jo strengt tatt farten som har fokus i scooter-drag. I alle fall for de fleste.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier "moped fartsfølelse", det jo i alle fall bedre enn ingen fartsfølelse. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at du ikke ser forskjellene på en tur-scooter og en drag-scooter med panorering. Det blir jo fortsatt den samme scooteren. Til og med jeg kan jo se at scooteren du har tatt bilde av ikke er en vanlig scooter. Det ville jeg også gjort om det hadde vært panorering.

 

Og at du synes det mest interessante i et dragrace er rett start, fokusering hos føreren og slikt så betyr ikke det at det gir det beste bilde. Så for de som ikke bryr seg katta om scootertyper eller de tekniske aspekter ved et dragrace blir dette et kjedelig bilde.

Lenke til kommentar
...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier "moped fartsfølelse", det jo i alle fall bedre enn ingen fartsfølelse. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at du ikke ser forskjellene på en tur-scooter og en drag-scooter med panorering. Det blir jo fortsatt den samme scooteren. Til og med jeg kan jo se at scooteren du har tatt bilde av ikke er en vanlig scooter. Det ville jeg også gjort om det hadde vært panorering.

 

Og at du synes det mest interessante i et dragrace er rett start, fokusering hos føreren og slikt så betyr ikke det at det gir det beste bilde. Så for de som ikke bryr seg katta om scootertyper eller de tekniske aspekter ved et dragrace blir dette et kjedelig bilde.

 

Jeg skjönner hva som er feil på bildet, manglende fartsfölelse. :blush:

 

Pröv å les hva jeg skrev, "Lang lukkertid og panorering gir t.o.m. en moped fartsfölelse", muligens der skulle ha värt et komma, for da blir det slik "Lang lukkertid og panorering gir t.o.m. en moped, fartsfölelse". Innförte ikke et nytt begrep, "moped fartsfölelse"

 

Det er tydelig at der er feil med bildet, ellers så ville ikke denne diskusjonen värt nödvendig. Får pröve på nytt igjen under Kirkenes Draget i April.

Lenke til kommentar

Siste bildet hadde en mye bedre bakgrunn og så mye bedre ut synes jeg.

Har du kroppet bildene?

Hva med å prøve å gi mer luft foran scooteren, på den måten vil man kanskje få enda bedre inntrykk av at den akselerer.

 

Ellers så synes jeg motorsportbilder er veldig interessante, har lyst til å ta noen fete rallybilder i sommer selv :)

Lenke til kommentar
Siste bildet hadde en mye bedre bakgrunn og så mye bedre ut synes jeg.

Har du kroppet bildene?

Hva med å prøve å gi mer luft foran scooteren, på den måten vil man kanskje få enda bedre inntrykk av at den akselerer.

 

Ellers så synes jeg motorsportbilder er veldig interessante, har lyst til å ta noen fete rallybilder i sommer selv :)

Bilde 1 er kun konvertert fra NEF til JPG.

Bilde 2 er er konvertert fre NEF til JPG med litt croping.

Lenke til kommentar

Bortsett frå det reint fototekniske som har vorte påpeikt nok frå før tykkjer eg at du godt kan utnytte mogelegheitane du har ved å fotografere i RAW betre når du først gjer det.

Tok meg den friheit å tukle litt med JPEG-fila du la ut. Med RAW får du det mykje betre enn dette.

(Alle fargar med forbehold, sit på ein halvdårleg laptop.)

post-26831-1205783709_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...