Gå til innhold

Nybegynner.. 30d eller 40D?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe siden jeg har ganske liten praktisk erfaring med speilrefleks. Husker noe teori fra skole men ikke mye.. Er mest interessert i å eksperimentere med (studio)lys, portretter og bilder med raske bevegelser (feks ekstremsporter ol).

 

Hvilke fordeler har 40d over 30d? Har jeg egentlig bruk for fordelene som nybegynner og til mine formål? Har lest endel tester og vurderinger men jeg syns ikke jeg får særlig oversikt.. :hmm: Vurderer å kjøpe ett pakketilbud fra ebay med inkl 3 forskjellige linser og filtre.. Noen erfaringer med kvaliteten?

Endret av borka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er antakeligvis enklere for deg å stille deg spørsmålet hvor mye du er villig til å betale. Som vanlig er det avtakende utbytte for investeringen: du får mer for de første tusenlappene du må ut med for en 30D enn det du får for de neste tusenlappene opp til 40D. Hvor mye du verdsetter den ekstra funksjonaliteten og høyere ytelsen kan kun du vurdere. Men ha i mente at forholdet pris/ytelse ikke er lineært: du får ikke et dobbelt så bra kamera om du betaler dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

Begge er gode, men 40d er litt bedre enn 40d på nærmest alt. Når det er sagt er jeg 100% sikker på at 30d ikke vil begrense fotograferingen din overhode. Så som Cybbe sier, får du enormt mye for de første tusenlappene - lite for de siste. Relativt sett.

Vet ikke hva 30d ligger på nå, men kanskje klarer du fortsatt å finne den ned mot 4000,- slik som har vært tilfelle på diverse kampanjer/tilbud i det siste. Til den prisen er 30d klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Har du et begrenset budsjett får du mest ut av å bruke så lite som mulig på hus og så mye som mulig på objektiver.

 

30D og 40D er så og si helt like.

2293676976_e0e45135ee.jpg

 

Mine bilder av 40D (og sammenlikning med 30D)

 

40D er noen millimeter høyere og har en liten innsunkning i grepet. I tillegg har den auto ISO i den kreative sonen og muligheten for å stille inn tre custom programmer via modushjulet.

40D har liveview med dårlig AF løsning. I tillegg har den større skjerm.

 

Om du MÅ ha noe av dette så er 40D det eneste valget. MÅ du ikke ha noe av dette så er 30D et bedre valg etter mitt syn. Bildekvaliteten er den samme.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Begge er gode, men 40d er litt bedre enn 40d på nærmest alt. Når det er sagt er jeg 100% sikker på at 30d ikke vil begrense fotograferingen din overhode. Så som Cybbe sier, får du enormt mye for de første tusenlappene - lite for de siste. Relativt sett.

Vet ikke hva 30d ligger på nå, men kanskje klarer du fortsatt å finne den ned mot 4000,- slik som har vært tilfelle på diverse kampanjer/tilbud i det siste. Til den prisen er 30d klart å foretrekke.

 

JP kjører vel nå et tilbud på 30D til 4999 for huset.

Jeg vil si det slik,vurder de funksjonene 40D har som ikke 30D har vurder dem nøye og still deg spørsmålet om disse blir viktige for deg,blir de det velg 40D blir de det ikke velg 30D og spar noen kroner som kan lkegges i feks optikk .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ville ikke ha kjøpt kamerahuset i utlandet. Norsk garanti er verdt noen tusinger.

 

Ellers ville jeg helt klart ha kjøpt 30D og respektabel optikk istedet for 40D og halvbra optikk. Men det er en kompliserende faktor her: Liveview har faktisk noe for seg i kontrollerte omgivelser slik som studio. Hmmh.

Lenke til kommentar

Ang bildekvalitet; siterer Bob Atkins, en velkjent figur for de som har fulgt med litt

 

"I have shots of a resolution chart taken with the 20D and 40D on this page: http://www.bobatkins.com/photography/digit...D_review_6.html

 

Yes, you can see the 40D does have slightly higher resolution, but it's really no big deal. If you are upgrading from a 20D/30D to a 40D for better image quality, most of the time you will be dissappointed because image quality is very similar. The 40D is a nicer camera to use in many ways nad has additional features which are useful, but based purely on the quality of the image, you're not gaining much. Highlight tone priority mode (if you use it) might save a few images from blown out highlights, but it's not something that will improve most images.

 

However the same comments on image quality could be said about the Rebel XTi [400d] and EOS 30D. Again, there's not much difference in image quality, in fact the XTi has more pixels and a slightly higher resolution.

 

In terms of film cameras, the most basic plastic Rebel has exactly the same image quality as an EOS-1V. So clearly few people have ever decided which camera to buy based only on image quality."

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Takk for gode svar! :new_woot:

LiveView kunne jeg hatt bruk for, men hva menes med at den er dårlig på 40d? Hvor mye må jeg regne med å bruke på linser og hvilke linser anbefaler dere? Vidvinkel og "fisheye" linse står på ønskelisten..

 

Dessverre så kan man ikke fokusere på Canon sine Liveview løsninger. Kameraet må ut av modusen, vippe ned speilet, foksuere og vippe opp speilet igjen.

 

Du MÅ ikke regne med å bruke mer enn 300kr på et objektiv, men du BØR legge så mye penger i objektiver som mulig.

 

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Dessverre så kan man ikke fokusere på Canon sine Liveview løsninger. Kameraet må ut av modusen, vippe ned speilet, foksuere og vippe opp speilet igjen.

 

Er ikke helt enig med deg. Jeg synes Live-view funksjonen på 40D fungerer veldig bra. Om du setter Live-view til å starte ved å trykke på "Set"-knappen (custom func.), tar det knapt et sekund å fokusere ved å trykke på AF-ON. Jeg har ikke opplevd at 40D ikke greier å fokusere med Live-view. I tillegg kan du forstørre bildet 10X for presis manuell fokus, om ønskelig. Live-view bildet kan enten settes opp til å gi et lyst (og lett å se) bilde dersom det er mørkt når du bruker det, eller til å samsvare med eksponeringen av bildet.

 

Tar ikke mye trening før du kan få korrekt eksponering av bildet ved å kikke på hvordan det ser ut på LCD-skjermen. Innsynsvinklen er også veldig god.

 

Jeg ble positivt overrasket over hvor godt dette fungerer på 40D'en. Har brukt funksjonen mye allerede. Helt topp å bruke med stativ.

 

En annen måte å fokusere på er ved å fokusere normalt (halv-trykk på utløser), og når fokusen er bekreftet (pip), trykker du bare på Set-knappen og Live-view starter ferdig fokusert...

 

For å konkludere: Live-view på 40D er et nyttig verktøy, og ikke bare noe som er slengt på fordi "alle andre" har begynt med det.

Lenke til kommentar
Begge er gode, men 40d er litt bedre enn 40d på nærmest alt. Når det er sagt er jeg 100% sikker på at 30d ikke vil begrense fotograferingen din overhode. Så som Cybbe sier, får du enormt mye for de første tusenlappene - lite for de siste. Relativt sett.

Vet ikke hva 30d ligger på nå, men kanskje klarer du fortsatt å finne den ned mot 4000,- slik som har vært tilfelle på diverse kampanjer/tilbud i det siste. Til den prisen er 30d klart å foretrekke.

 

JP kjører vel nå et tilbud på 30D til 3999 for huset.

Jeg vil si det slik,vurder de funksjonene 40D har som ikke 30D har vurder dem nøye og still deg spørsmålet om disse blir viktige for deg,blir de det velg 40D blir de det ikke velg 30D og spar noen kroner som kan lkegges i feks optikk .

 

JP har huset til 4999,- ikke som forrige tilbud til 3999,-

Lenke til kommentar
LiveView kunne jeg hatt bruk for, men hva menes med at den er dårlig på 40d? Hvor mye må jeg regne med å bruke på linser og hvilke linser anbefaler dere? Vidvinkel og "fisheye" linse står på ønskelisten..

Fair enough at man ikke kan fokusere direkte med LiveView aktivert, men i noen tilfeller er Live View faktisk forskjellen på et fokusert og et ufokusert bilde.

 

I en situasjon hvor autofokusen ikke klarer å låse seg på grunn av for lite lys, hva gjør man? Joda, man prøver å fokusere manuellt, hvor hvor lett er det med litt liten søker og lite motiv. Med LW kan man enkelt og greit zoome inn 10x, og fokusere både enklere og raskere enn gjennom søkeren - skjermen er vesentlig større en søkeren så det blir lettere å se når motivet er riktig fokusert, og med 10x zoom blir motivet stort nok til å kunne se når detaljene er gode nok.

Lenke til kommentar

Ja vi kan være enige eller uenige om ting,men det er ikke til å stikke under en stol at Live View er nyttig og kommet for å bli,selv har jeg ikke dette men etter å ha prøvd det må jeg si a

 jeg savner det og at det skal være på mitt neste kamera uansett hvilket det måtte bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...