Gå til innhold

Vask av LCD-skjerm


Eryk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt ann på hvor skitten skjermen er og hvilken type skjerm du har. Jeg har god erfaring med myke microfiberkluter på en glossy laptopskjerm, men denne tar i hovedsak bare støv. Fingermerker og liknende tar jeg med en litt fuktet klut og en helt tør i bomull. Jeg har kjøpt et sett med en egen spray og klut til bruk på lcdskjermer fra www.dealextreame.com, men jeg har ikke fått testet denne enda.

Lenke til kommentar

Hører mye skriking om at alle sterke saker skal holdes langt unna, men jeg har brukt helt vanlig tørkepapir + sprit på LCD-skjermen min siden 2003, og den er fremdeles like bra. Spør etter denaturert overflatedesinfeksjonssprit (etanol, 70%) på apoteket, koster ca. 70 kroner.

 

Lagt til: Flasken er på 750ml og holder vel til anslagsvis 1500 skjermrens, om det bare er det du bruker den til.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Du må IKKE bruke microfiberklut på skjermoverflater. Det riper opp.

Ei heller kjemikalier da dette kan skade skjermens overflatebehandling.

Man får kjøpt egne produkter for rens av skjerm. Koster ca 50 kr for en pakke med våtservietter for LCD-rens.

 

EDIT: Personlig bruker jeg et rensesett bestående av sprayflaske med rensemiddel, en klut for å vaske og en annen for å tørke. Dette var et sett og klutene er tilnermet lo og ripesikker.

Sprayen virker i tilleg antistatisk for å bremse fremtidig støvoppsamling.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Du må IKKE bruke microfiberklut på skjermoverflater. Det riper opp.

Ei heller kjemikalier da dette kan skade skjermens overflatebehandling.

Jeg har brukt en billig microfiberklut på skjermen min i snart et år, og den er flott som aldri før! Jeg vil selvfølgelig annbefale å teste en eventuell ny klut på en liten del av skjermen før en går i gang og tar en full omgang. På den måten er man sikker på at kluten ikke vil ripe til hele skjermen.

Lenke til kommentar

Microfiberklut er omtrent som et fint mykt sandpapir.

Selv om det kanskje ikke oppstår synlige skader så ville jeg aldri ha brukt det på min skjerm. Åverflatebehandlingen vil bli skadet.

 

Lett fuktet bommullpad funker og, dersom en finner en type som ikke loer noe bemerkelsesverdig. Rimelig, skånsomt og lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Microfiberklut er omtrent som et fint mykt sandpapir.

Selv om det kanskje ikke oppstår synlige skader så ville jeg aldri ha brukt det på min skjerm. Åverflatebehandlingen vil bli skadet.

 

Lett fuktet bommullpad funker og, dersom en finner en type som ikke loer noe bemerkelsesverdig. Rimelig, skånsomt og lett tilgjengelig.

Sitter du på kunnskap eller erfaringer som tillsier at overflatebehandlingen vil bli skadet ved bruk av en microfiberklut? Jeg vil argumentere for at min skjerm er god som ny etter et års rengjøring med microfiberklut. Jeg sjekket også hvilken type klut som fulgte med det spesialegnete rensesettet for LCD-skjermer jeg nevnte ovenfor og det var faktisk en microfiberklut! Sjekk forøvrig ut dette produktet som går på akkord med din påstand om at microfiberkluter skader overflatebehandlingen. Av bruksområder til den overnevnte microfiberkluten nevnes dataskjermer, TV-skjermer, kameralinser m.m.

 

Hvis det var tilfelle at microfiberkluter skader LCD-skjermer ville disse mest sansynlig ikke bli annbefalt til denne typen oppgaver, og produkter som markedsføres som spesielt godt egnet til denne typen rengjøring ville sansynligvis ikke innehold dem heller.

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at langvarig bruk av microfiberklut kan gi slitasje.. men da snakker vi vanlig husrengjørings microfiberklut. Antar det finnes flere typer? Jeg har også en microfibersak som ble solgt som skjermrens ting.

 

Angående de våtservietene, så har jeg ingen god erfaring med noen av dem. Det middelet de er innsatt med lager ofte stygge striper som er like vanskelig å bli kvitt som støvet som var der i utgangspunktet.

 

Nå bryr jeg meg ikke så mye om hva jeg bruker på skjermene mine lenger.. har innsett at om 2-3år er de mest sannsynlig kassert uansett, hehe.

Lenke til kommentar

Ideelt sett kjøp deg en renser spesiallaget for LCD. Det koster jo typ under en hundrings på clas ohlson og varer på i all evighet gitt av du ikke har tvangstanker om å rengjøre skjermen HVER dag liksom :)

 

Men om du skal klare deg med vanlig husholdingsutstyr så prøv helt å holde deg til lunkent vann på en vanlig myk lofri duk. Det eneste du skal være veldig forsikt med er å bruke kjemikalier, altså alkohol osv. så vindusrens for eksempel er ikke akkurat lurt å bruke siden det kan skade belegger på skjermoverflaten. Hvis du har så stygge flekker at det faktisk ike går av med bare vann (hva i alle dager er det du da utsetter skjermen din for??), så gå som sagt til innkjøp av en renser som er spesiellt for LCD.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...