Gå til innhold

Ny PC for å se HD filmer - hvor kraftig må den være?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en eldre Dell stasjonær PC, rundt 2 år gammel. Den var veldig bra når jeg fikk den, men har mildt sagt tapt seg over årene. Derfor blir det innkjøp av ny PC, samt at jeg vil bygge den selv for å spare penger!

 

Men her forleden så skulle jeg se en HD-film som jeg lastet ned fra Microsoft sine sider for å prøve. Resultatet var masse hakking, og det var umulig å se noe. Dette skyldes nok svak PC vil jeg tro.

 

Så, hvor kraftig må en ny PC i dag være for å se HD filmer? Må den være på et gamer-PC nivå, altså pris rundt 10k-11k, eller kan jeg bygge den rimeligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram er så billig nå. Gå for 2GB med det samme så slipper du å angre.

 

I sig'en har jeg en HTPC spec som duger til Full HD. 1920x1080 @ 60Hz

Bygget den for ca 6mnd siden for ca 8000. (uten skjermen :p)

Den kjører også spill i Full HD.

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar

Decoding av video vil til slutt ende opp for en opgave for CPU for de mer avansete formatene. For å decode 1920x1200 i det meste avaserte codecet anbefaler jeg 2,4Ghz C2d prosessorer eller sterkere. lavere opsløning vil kreve mer, og ektrent høy bitrate kan evt. kreve mer, men en 2,4 Ghz dual eller quadcore vil takle det alller aller meste.

 

-Stimga

Lenke til kommentar

Jeg personlig har brukt en NX8220 til å spille av HD filmer, og den klarte den meget bra. Men prosessoren gikk på 100% hele tiden, og ville ikke gjøre noe annet mens filem nvar på. Men det hakket aldri eller noe annet tull.

For de som ikke vet hva som er i en NX8220, så er det 2 GB RAM, 1,73 GHz P4M. Brukte da Vista.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg hadde håpet på å komme under 10 000kr inkl. en god 24 tommers skjerm til å se HD filmer. Vet ikke om dette er mulig? Da blir det en PC hovedsaklig kun for å se filmer på, samt dagligdagse-ting.

 

En annen vri som jeg vurderer er å justere budsjettet opp til maks. 12 000kr inkl. 22" skjerm. Da er jeg ute etter en spill-PC, og trenger ikke så stor skjerm. Kanskje noen av dere har et bra PC oppsett inkl. en skjerm til under 12 000 for spilling?

 

Takk for flott hjelp sålangt! :)

Lenke til kommentar
Så, hvor kraftig må en ny PC i dag være for å se HD filmer? Må den være på et gamer-PC nivå, altså pris rundt 10k-11k, eller kan jeg bygge den rimeligere?

 

Man trenger egentlig ikke en spesielt kraftig maskin for å se 1080p hd. De nye billigkortene til AMD (34x0) koster vel 300kr og vil gi deg full hardware akselerasjon av h.264, mpg2 og vc-1 (de codecene som benyttes på blu ray)

Med et slik skjemkort vil du kunne se hd på en enkel sempron eller celeron prosessor.

 

Om du har tenkt å oppgradere likevel, så kan det være verd å merke seg at nye AMD hovedkort med 780G chipset har det samme skjermkortet innebygget.

 

Her har du en komplett 1080p -klar, stillegående htpc til litt over 3tusen kroner:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67800

 

Review av hovedkort med 780G chipset ---> http://www.silentpcreview.com/article807-page1.html

Endret av etjazz
Lenke til kommentar

lydkort idag er nesten bare tull å kjøpe. creative klarer ikke lage skikkelige drivere, og andre alternativer koster ganske mye

 

raptordisker er ikke nødvendig i det hele tatt. ikke behov for å bruke 1000kr på en slik disk for å spille av hd-filmer og spille litt. det er disken for spesielt interesserte mener jeg.

anbefaler ati 3870 skjermkort (eller 3850 hvis budsjettet strammer godt). de duger bra i spill, er stillegående, og er det beste på markedet idag med tanke på HD. det avlaster cpu veldig mye ved film-avpilling

Lenke til kommentar
lydkort idag er nesten bare tull å kjøpe. creative klarer ikke lage skikkelige drivere, og andre alternativer koster ganske mye

 

raptordisker er ikke nødvendig i det hele tatt. ikke behov for å bruke 1000kr på en slik disk for å spille av hd-filmer og spille litt. det er disken for spesielt interesserte mener jeg.

anbefaler ati 3870 skjermkort (eller 3850 hvis budsjettet strammer godt). de duger bra i spill, er stillegående, og er det beste på markedet idag med tanke på HD. det avlaster cpu veldig mye ved film-avpilling

Raptoren var med hvis han ville slippe å vente 20 minutter(overdrivelse for dem som ikke skjønte det) for å logge på.

Lenke til kommentar

Veldig mange fine tips her! Spill PC er nok helt uaktelt å kjøpe da, når jeg ser hvor billig en "HD-klar" PC vil koste.

 

Men dere kan love meg at jeg vil kunne se HD-film på en PC til under 4000kr uten problemer? Og når det kommer Blu-ray brennere, så er det bare å sette inn en slik brenner til PC-en? Samt selvfølgelig en Blu-ray spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...