Gå til innhold

Olympus E-1 - forhold til nyere dig.speilrefefleks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Låner et Olympus E-1 med blitz, telelinse og makrolinse, og skal egentlig bare bruke det for å teste og vurdere om jeg skal gå til innskaffelse av eget kamera. Men lurer da på hvordan dette kamereat er nå iforhold til alle nyere kamera og hva man evt. kan sammenligne det med. Etter hva jeg har blitt fortalt så var det et veldig bra kamera for noen år siden, men hvis jeg skal kjøpe nytt, vil jeg merke vesentlig forskjell?

Håper noen forstår og kan gi litt info på dette kameraet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedforskjeller fra Olympus E-1 til E-3.

E-3 har flere fokuspunkter og raskere AF. Dette kan være en fordel v/sport og "action"fotografering. SWD objektiver (12-60mm og 50-200mm) vil optimalisere hastigheten ytterligere.

Men! Det finnes fortsatt fotografer som ikke trenger/bruker mer enn ett fokuspunkt.

E-3 har flere Mega pixler. Dette betyr større fleksibilitet ved beskjæring og muligheter for høyere piksel tetthet ved større utskrifter. E-1 gir dog nok informasjon til gode A3 utskrifter.

E-3 benytter MOS-sensor fra Matushita (Panasonic). Denne er mer lysfølsom enn CCD-sensoren fra Kodak som satt i E-1, samt at den gir muligheter til å se søkerbilde på LCD-skjermen i sanntid (LiveView).

E-3 gir kanskje litt varmere, men også mer presise og nøytrale farger enn E-1 gjeldende JPEG.

Her skal du få noen lenker om E-3: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse3/

http://www.wrotniak.net/photo/43/index.html

http://biofos.com/esystem/e3_tst.html

Om du personlig bør velge E-3 eller E-1 er et personlig valg. Er økonomien i orden er det ingen ting i veien med E-3, men er du hovedsakelig amatør med god tid gir E-1 deg bedre valuta for pengene (slik jeg ser det)...

Skrevet (endret)

E-1 er i seg selv et fantastisk stykke kamerahus. Det er beint frem en klassiker, for å si det slik.

Dersom du vet hva du gjør kan det produsere fantastisk bildekvalitet, jeg har sett utrolig spektakulære bilder fra E-1. Det er selvfølgelig også bedre værtettet og bedre bygd enn det meste nye på markedet under 30 000.

Men det er et aber, nemlig bildekvaliteten. Det er ikke at 5mp er for lite, det er heller ikke at bildekvaliteten ikke er god. Det er at du vil få en god del støy på høy ISO. Dersom du ikke bruker kameraet mye i mørke vil det ikke bry deg mye, men det er noe å ta med i beregningen.

Selv har jeg utrolig lyst på et E-1 for å ha et kamerahus som tåler 'alt', dessverre blir det en for stor investering for et kamerahus som ikke helt passer mine bruksområder.

Det kan likevel nevnes at det fortsatt er en god del proffer rundt om i verden som elsker sine E-1 og bruker dem daglig til alt fra brudebilder til naturfoto.

(Med tanke på de fem megapixlene, jeg syns det sies ganske bra av en som fotograferer for en nasjonalpark i USA. "As long as I don't tell them how many megapixles I've got, they don't notice it.")

Jeg syns ikke du skal la deg skremme av at E-1 er en gammel konstruksjon. Dersom du har et behov for de tingene E-1 kan tilby som INGEN andre kan tilby til samme pris (da tenker jeg på skuddsikker byggekvalitet og værtetting), da er ikke E-1 et dumt valg. Men det gir ikke den ultimate bildekvaliteten. Kan du f.eks. strekke deg til et E-3 vil det gi bedre bildekvalitet. Et E-420 (som lanseres om ikke for lenge) vil også gi tilnærmingsvis eller lik bildekvalitet som E-3.

Et E-1 med et billig brukt pro-objektiv fra Olympus vil være en veldig robust løsning, men for ypperlig bildekvalitet ville jeg faktisk heller valgt et E-420 når det hopper innom din lokale fotobutikk.

Endret av Simon Aldra
Skrevet (endret)

E3 er vel vel så bra værtettet som E1 og koster vel omtrent det samme som Nikon D300, så å si at du ikke får skikkelig værtettet kamera under 30k utenom E1 er vel en overdrivelse ;) (E3 er vel kamera som ble demonstrert holdt under en rennende kran mens kamera stod på?)

edit: når jeg ser hva Olympus tilby til 13000kr angrer jeg litt på at jeg er såpass dypt inne i Nikonsystemet som jeg er...

Endret av MrLee
Skrevet

Har hatt E-1 i to år, og hatt tilgang til E-410 eit halvt års tid.

- Bruksmessig vil du merke størst forskjell på baksida frå E-1s 1,8` skjerm til dagens 2,5-3,0` skjermar.

- Autofokusen er ikkje spesielt rask i dag, men er svært presis. Bruker stort sett kun midterste fokuspunkt uansett, som mange andre med kamera med mange fleire fokuspunkt å velge mellom.

- Støy på høg ISO (800 og 1600) kompenserer eg i etterbehandlinga med Noiseware som plug-in i Photoshop. Har difor aldri opplevd støy på høg ISO som problem på E-1.

- Kodak-sensoren og Olympus er berømt for sine fargar (subjektivt, sjølvsagt)

- Bildekvaliteten på E-410 er nok totalt sett betre, men E-1 er eit verktøy på ein annan måte. Ergonomien er fantastisk, med sentralt og logisk plasserte knappar. Svært robust bygd, tåler det meste av vatn, støv og røff behandling.

- JPEG-prosesseringa i E-1 er kjent for å vere svært bra - gir gode bilete rett ut frå kamera. Sjølv tar eg no kun RAW og konverterer med Studio.

- Utløysarmekanismen er nesten lydlaus - ein fuglefotografs draum må vere.

- I kontrastrike motiv, t.d. lys inn frå vindu, må ein undereksponere. Elles bra dynamikk, og (subjektivt) betre enn E-410.

E-1 blir nok bytta ut ein gong, men blir aldri solgt!

Skrevet
E3 er vel vel så bra værtettet som E1 og koster vel omtrent det samme som Nikon D300, så å si at du ikke får skikkelig værtettet kamera under 30k utenom E1 er vel en overdrivelse ;) (E3 er vel kamera som ble demonstrert holdt under en rennende kran mens kamera stod på?)

edit: når jeg ser hva Olympus tilby til 13000kr angrer jeg litt på at jeg er såpass dypt inne i Nikonsystemet som jeg er...

Jeg glemte nok å nevne E-3, ja. Fort gjort. :p

E-1 blir nok bytta ut ein gong, men blir aldri solgt!

E-1 med 14-54 vil gå inn i historien på samme måte som (O)M-1 med 50/1.4.

Det er enda en grunn til å skaffe seg et. :yes:

Skrevet

Bra å høre at det er et dugandes kamera da, selv er jeg ganske grønn på kameraer og sliter litt med instillinger og sånne ting. Har tatt litt bilder idag og alle blir veldig rødlige/får et sterkt rødlig skjær(?) over seg. Bildene blir også uskarpe.

Er det noen instillinger jeg kan bruke som er basic/standard sånn for folk som ikke kan så mye enda? Fikk kun testet engang med blitzen før den gikk tom for batteri, håper jeg hvertfall, hvis ikke har jeg loka den.

Så trenger rett og slett noen helt basic nybegynner tips og noen instillinger jeg kan starte med.

Takker for alle svar!

Skrevet

Det første jeg ville gjort om du vil prøve deg på semi-manuell eksponering er å sette hjulet på "A". Dette er aperture mode, eller blenderprioritet, du bestemmer blendertallet, kameraet regner automatisk ut lukketiden.

Blenderen er (i de aller fleste tilfellene) det du benytter mest under praktisk foto for å få det resultatet du vil ha.

Kort oppsummert er dette fordi et lavt blendertall (som betyr en stor blender, altså en stor åpning i objektivet som lyset kan komme gjennom) gi et mindre område i fokus enn et stort blendertall (som betyr en liten blender, altså en mindre åpning i objektivet som lyset kan komme gjennom).

Hva betyr dette i praksis? Det betyr at dersom du benytter et E-1 med noe slikt som et 14-54 f/2.8-3.5 (2.8-3.5 er blendertallene, 2.8 er største blender på 14mm, 3.5 er største blender på 54mm) og du zoomer helt ut til 54mm med blender 3.5 og så fokuserer tett på noe, for eksempel en blomst, vil bakgrunnen "blåses vekk". Lav dybdeskarphet betyr enkelt og greit at du får mindre i fokus. Dette er en bra ting for portretter, og det kan benyttes til bra ting om du ønsker det.

Merk også at blender 3.5 på 54mm vil gi mindre dybdeskarphet enn blender 3.5 på 14mm. Veldig mye mindre, faktisk.

Prøv deg frem med dette. Gå ut når det er mye sol ute, prøv å ta et bilde på 14mm med 2.8 og et på 54mm med 2.8 der objektet du tar bilde av er like stort i begge bildene. Altså at du f.eks. fyller hele søkeren med en blomst på 14mm og på 54mm. Se forskjellen når du kommer inn igjen.

Så kan du gjerne prøve å ta samme bildet på 54mm med blender 8. Ser du en forskjell?

Til slutt. blenderrekken, hvert tall (i synkende rekkefølge) slipper inn dobbelt så mye lys som det forrige:

1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

All in all, prøv deg frem, lek, ta bilder. Det er det som viktigst.

Noe jeg enda ikke har sagt noe særlig om er ISO. ISO er enkelt sagt lysfølsomheten på sensoren. En lav ISO-verdi vil gi bedre bildekvalitet, mens en høy ISO-verdi vil gi dårligere bildekvalitet. Så hvorfor bruker vi ikke ISO100 hele tiden?

Det er nemlig slik at det er vanskelig å håndholde lange eksponeringstider (å håndholde lengre enn 1/60s på 54mm er sjansesport, det er ganske tilfeldig om du får et skarpt bilde, f.eks.). Dessuten kan du ende opp med uskarpe motiver om du tar bilde av bevegelige motiver.

Derfor øker vi noen ganger ISO-verdien.

Dersom du øker fra ISO100 til ISO200 er dette det samme som å øke fra blender 4 til blender 2.8, du vil få samme lukketid.

ISO100, f/2.8, 1/60s = ISO200, f/4, 1/60s

Under samme forhold vil:

ISO200 + f/2.8 = 1/125s

ISO400 + f/2.8 = 1/250s.

Eksponeringen av bildet avhenger derfor av tre faktorer.

blender + isoverdi + lukketid = eksponering.

Men ta deg en tur ut i morgen, ta bilder, og vis oss resultatene. Foto skal være gøy! :)

Skrevet

Hmm. Forstod noe av det, men sliter fortsatt litt. Er det noen som har noe online brukermanual paa E-1? Har testet et speilrefleks foer, og da var det strengt tatt bare aa fotografere i vei og det ble veldig gode bilder, men det virker som E-1 er veldig lite automatisk/trenger mye instillinger?

Ogsaa lurer jeg litt paa hva jeg egentlig driver aa skrur og endrer paa her. Hvordan endrer jeg lukketiden feks? Den er veldig hoey naa tror jeg, tar hvertfall et sekund eller to foer bildet er tatt.

Og hva staar WB for og hva gjoer den? Fikk noe bedre bilder naar den stod paa 3000 istedenfor 7500, mener jeg aa huske.

AEL? +/-? BKT? IQ/Drive? MSAP paa hjulet, hva er forskjellen paa de? Og hvordan faar jeg blitsen til aa fungere, var overraskende stor blitz (et mini-taarn) men den faar jeg ikke til aa fungere, staar bare aa blinker Test/Charge. Fungerer naar den ikke er satt paa kameraet.\

Takk for all hjelp en nybegynner kan faa!

Skrevet

E-1 var et interessant kamera når det kom og egenskaper som lav lukkerlyd, værtetting og bra farger var positivt. Det hadde en del svakheter også som gjorde at det sjelden ble toppkarakter i tester. Ulemper var høye støynivåer ved høy ISO, kun trepunkts autofokussystem og kun 5 megapiksler, noe som var lite selv i 2004. Oppløsningen trenger ikke være noe problem, men Olympus har både øket oppløsningen og forbedret støybehandlingen på nyere modeller.

I dag ville jeg ikke vurdert å kjøpe et E-1, det er gammelt og utviklingen har gått fort de siste årene. Største ulempe for meg personlig er at E-1 ikke har mulighet for stabilisering slik du finner på nye Olympus-modeller og på de fleste andre merker, enten i huset eller i objektiver. Jeg er forøvrig enig med andre inlegg i at E-1 fortsatt er et helt ok kamera for mange formål, det er bare at nyere modeller har blitt vesentlig oppgradert. Får du kameraet så er er det ingen grunn til å si nei.

http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/d...m/man_e1_en.pdf

Linken over er til basic brukerveiledning, du kan sikkert finne en mer komplett en hvis du googler litt. Still kameraet på P (program), Iso på en av de lavere verdiene og hvitbalansen på auto så burde du få ok bilder.

Skrevet (endret)

Takker, skal sjekke ut manualen og se om jeg forstaar det. Forloebig saa laaner jeg kameraet, men har veldig lyst paa et eget speilreflekskamera, og da var det greit aa faa testet et foerst.

Lest manualen og testet litt rundt naa, saa ser litt lysere ut hittil. Fikk hvertfall blits og fokus til aa fungere bedre. Lukketidene og en annen F-nr eller no vet jeg hvordan jeg endrer hvertfall. Gir noe bedre kvalitet her og der hvertfall, saa paa bedringens vei hvertfall!

Takk

Endret av simenfs
Skrevet

Noe sier meg at du vil ha tilgang til noe bra optikk til fourthirds/Olympus? :)

Kjøp et E-510 eller et E-420 (eller et E-520) når det kommer.

Du kan si hva du vil om Olympus, men du finner ingen som mobber optikken! :)

Skrevet
Noe sier meg at du vil ha tilgang til noe bra optikk til fourthirds/Olympus? :)

Satt og tenkte på dette tidligere i kveld. Det er mulig at hvis du blir tilbudt E-1, så får du med et OK objektiv som forsvarer hele kjøpet.

Kjøp et E-510 eller et E-420 (eller et E-520) når det kommer.

Og da an neste stopp være en av disse (eller 430/530 eller whatever du føler for når tiden er inne).

Du kan si hva du vil om Olympus, men du finner ingen som mobber optikken! :)

Nei, det blir å kaste glass i steinhus :) Ihvertfall når man har kit-objektivet.

Tom

Skrevet

Hehe, er nok kun laan forloebig, men mulig jeg faar en god pris hvertfall. Det utstyret jeg tester naa er kamerahuset med en 14-54mm, 50-200mm ED Lens og en 50mm makro. Zuiko Digital staar det paa de hvertfall, blitsen er FL-50. Aner ikke om dette er noe bra greier eller ei, saa lenge det fungerer saa er jeg fornoeyd.

Skrevet
Hehe, er nok kun laan forloebig, men mulig jeg faar en god pris hvertfall. Det utstyret jeg tester naa er kamerahuset med en 14-54mm, 50-200mm ED Lens og en 50mm makro. Zuiko Digital staar det paa de hvertfall, blitsen er FL-50. Aner ikke om dette er noe bra greier eller ei, saa lenge det fungerer saa er jeg fornoeyd.

Den objektiv-parken der er absolutt til å leve med.

Tom

Skrevet
Det er blant den beste optikken til Olympus. Ikke _den_ beste, men allikevel svært god optikk.
Skrevet

Uansett, om eieren av den optikken lar deg låne ved behov er det uansett god nok grunn til å gå for Fourthirds. Den objektivparken dekker fra rimelig vidvinkel til lang tele med to relativt kompakte objektiv, dessuten er 50/2 et av de aller skarpeste objektivene there is.

Har selv 14-54, det er et ypperlig objektiv. 50-200 har jeg bare hørt godord om og 50mm er det mest geniale objektivet jeg har prøvd. Jeg elsker 50/2.

Just my 0.2.

Skrevet

Olympus E-1 med ZD 14-54, 50-200, 50/2 sammen med FL-50 er særdeles kompetent utstyr og brukes fortsatt av mange proffer på daglig basis.

Er utstyret i god stand og ser pent ut har det en brukt verdi på ca. kr: 10.000,- inklusive en romslig kamerabagg, batterier og minnekort.

Jeg har selv både ZD 14-54 og ZD 50-200. Disse har svært gode optiskekvaliteter, er støv- og vanntette og lagd for røft bruk.

De har også en oppløsningsevne som langt overgår 10-12 Mpix i 4/3 standard hvilket gjør dem serdeles egnede også for fremtidige E-modeller med høyere pixeltall i sensor.

ZD 50 Macro er blant markedets aller beste fastobjektiv og brukes ofte som referanse ved ulike tester.

FL-50 er en kraftig (Ledetall: 50 v/ iso: 100), fleksibel og svært god blits. Selv har jeg lillebroren: FL-36 (ledetall: 36), som ikke er fullt så kraftig, men likevel svært god.

Som sagt: Svært bra og komplett utstyr som kan gi deg fotoglede i mange år, og danner en trygg basis også for fremtidig oppgradering av kamerahus.

Anbefales på det varmeste!

Her kan du lese mer: http://www.wrotniak.net/photo/43/index.html

Skrevet (endret)

Og om du er så heldig å få tak i ett godt gammeldags Zuiko 100mm f/2.8 og en adapter fra OM til 4/3 er faktisk disse gamle teleobjektivene ganske brukbare på digitale hus. :) Normalobjektivene og vidvinklene er det bare å glemme, men telene er gode.

Heck, kjøper jeg en adapter har jeg et objektiv som tilsvarer en 200/2.8, og det betalte jeg 200 kroner for. ;)

Nevnte jeg at 100/2.8 er på størrelse med kitobjektivet til E-400, 14-42?

Bare et tips.

Endret av Simon Aldra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...