Gå til innhold

Hjelp! Beste chipset til AMD X2...og senere Phenom (Socket AM2+ )


kraaka

Anbefalte innlegg

Hei :D

 

skal oppgradere maskinen og har innsett at jeg vil ha en AMD x2 prosessor mens jeg venter på

 

at Quad cpu'ene skal falle litt ned i pris.

 

Men er ikke sikker på hva chipsett jeg skal velge, Ati eller Nforce?!

 

Hva er egentlig best til en grei gaming plattform ? :roll:

 

sett meg ut denne, men er ikke sikker...

 

Har et Radeon 3870 skjermkort om det er til hjelp :D

Endret av kraaka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sett meg ut denne, men er ikke sikker...

 

post-10740-1205264943_thumb.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-10740-1205264920_thumb.jpg

 

Det Asus kortet har en veldig gammelmodig layout med Paralell-port og COM-port. Dessuten er det 780 chipset (innebygd grafikk) og er vel ikke det du er ute etter?

 

********

 

Hvis du "må" ha et HK nå ville jeg satset på > MSI K9A2 Platinum V2, AMD 790FX og kjøpt en rimelig CPU i påvente av Phenom Quad'n du nevner. F.eks > AMD Athlon 64 X2 4200+/ 2.2GHz.

 

Eller evt. en single-core Athlon64 på kun 45W (som du kan benytte på et m-atx 780G hovedkort i en HTPC/stuepc ved en senere anledning) > AMD ATHLON 64 LE-1620 2.4GHZ eller > AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GHZ. (begge disse er forøvrig også særdeles overklokkings vennlige, hvis det er aktuellt). Brukererfaringer > LE-1620, > LE-1640

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
sett meg ut denne, men er ikke sikker...

 

post-10740-1205264943_thumb.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-10740-1205264920_thumb.jpg

 

Det Asus kortet har en veldig gammelmodig layout med Paralell-port og COM-port. Dessuten er det 780 chipset (innebygd grafikk) og er vel ikke det du er ute etter?

 

********

 

Hvis du "må" ha et HK nå ville jeg satset på > MSI K9A2 Platinum V2, AMD 790FX og kjøpt en rimelig CPU i påvente av Phenom Quad'n du nevner. F.eks > AMD Athlon 64 X2 4200+/ 2.2GHz.

 

Eller evt. en single-core Athlon64 på kun 45W (som du kan benytte på et m-atx 780G hovedkort i en HTPC/stuepc ved en senere anledning) > AMD ATHLON 64 LE-1620 2.4GHZ eller > AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GHZ. (begge disse er forøvrig også særdeles overklokkings vennlige, hvis det er aktuellt). Brukererfaringer > LE-1620, > LE-1640

 

 

Men er det ikke slik at de fx kortene har den gamle type Northbridge da SB700,

 

mens de nye 780g kortene har Northbridge Sb700 ?? :hmm:

og prisen på 780g kortet med intigrert skjermkort var like billig som de uten skjermkort....

Endret av kraaka
Lenke til kommentar

790 chipset har SB600, mens 780 chipset har SB700. Forskjellen er 4 SATA & 10 USB (SB600) vs. 6 SATA & 12 USB (SB700)

 

Gå gjerne for et 780 hovedkort med integrert grafikk (IGP), det gir mye for penga. En spesiell ting med 780 er at IGP leveres både på micro-ATX og vanlig size ATX hovedkortene. Både Asus ATX kortet du nevnte over her og f.eks. > dette 780 ATX hovedkortet fra ECS Elitegroup, har integrert grafikk.

Lenke til kommentar

Den integrerte grafikken i de siste AMD HK'ene har en hybrid funksjon, altså du får litt Crossfire ytelse med lavt strømforbruk på "tomgang" i motsettning til andre kort.

Skal visst også gi en ytelses boost i spill sies det også men det kan jeg ikke si med sikkerhet at det er fakta.

Lenke til kommentar
Den integrerte grafikken i de siste AMD HK'ene har en hybrid funksjon

 

riktig, den såkallte Hybrid CrossfireX hvor du kjører Crossfire med den integrerte garfikkbrikken og et annet skjermkort.

 

Kunne vel skrevet litt mer utfyllende om det i forrige post, for det er noen forbehold vedr. dette;

 

1. virker kun sammen med Radeon HD 2400-serien (2400 PRO/2400 XT) og Radeon HD 3400-serien (3450/3470)

 

2. virker kun med Windows Vista

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Den integrerte grafikken i de siste AMD HK'ene har en hybrid funksjon

 

riktig, den såkallte Hybrid CrossfireX hvor du kjører Crossfire med den integrerte garfikkbrikken og et annet skjermkort.

 

Kunne vel skrevet litt mer utfyllende om det i forrige post, for det er noen forbehold vedr. dette;

 

1. virker kun sammen med Radeon HD 2400-serien (2400 PRO/2400 XT) og Radeon HD 3400-serien (3450/3470)

 

2. virker kun med Windows Vista

 

Aha :D

 

Men er det da like greit å vente til 790fx kortene får sb700 eller bedre Northbridge ?

 

leste også at det fantes både 790x og 790fx. Sistnevnte var vel "uber" kortet med 4 veis crossfire mens det andre bare var 2?

 

Sånn sett så tviler jeg på om jeg kommer til å kjøre 4 veis crossfire ( eller quad om du vil) :D

 

 

 

....men tanken på et nytt skjermkort var ikke en dum ide :D

 

... men ikke nå ;)

Lenke til kommentar
Men er det da like greit å vente til 790fx kortene får sb700 eller bedre Northbridge ?

 

Den NB (north bridgen) er vel bra nok(?), dessuten er det ikke aktuellt med SB700 på 790 såvidt jeg vet. Uansett er det bare antall usb/sata som nevnt er forskjellen. (noen 780 chipset kan dog komme med SB700)

 

Det som liksom er "issuet" med deg, er at du har et Radeon 3870 (som du skriver i første post). Dette skjermkortet er vel uansett overlegent i ytelse (såvidt jeg vet) i forhold til hva integrert-grafikk(IGP) i crossfire med et 350-kroners Radeon 2400/34xx vil være. Siden du var opptatt av at 780G hovedkortene m/IGP er rimligere i innkjøp så kan du velge det, og la IGP være disablet, og bruke Radeon 3870 skjermkortet ditt.

 

Men har du planer om innkjøp av enda et Radeon 3870 etterhvert så bør du ta et 790FX

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Men er det da like greit å vente til 790fx kortene får sb700 eller bedre Northbridge ?

 

Den NB (north bridgen) er vel bra nok(?), dessuten er det ikke aktuellt med SB700 på 790 såvidt jeg vet. Uansett er det bare antall usb/sata som nevnt er forskjellen. (noen 780 chipset kan dog komme med SB700)

 

Det som liksom er "issuet" med deg, er at du har et Radeon 3870 (som du skriver i første post). Dette skjermkortet er vel uansett overlegent i ytelse (såvidt jeg vet) i forhold til hva integrert-grafikk(IGP) i crossfire med et 350-kroners Radeon 2400/34xx vil være. Siden du var opptatt av at 780G hovedkortene m/IGP er rimligere i innkjøp så kan du velge det, og la IGP være disablet, og bruke Radeon 3870 skjermkortet ditt.

 

Men har du planer om innkjøp av enda et Radeon 3870 etterhvert så bør du ta et 790FX

 

Alle 780G Chipset kommer med sb700.

 

Dette brikkesettet er arvtageren til 690G, og hovedkortene basert på 780G har følgende nøkkelspesifikasjoner:

 

* Sokkel AM2+

* Støtter DDR2-minne (opptil 1066 MHz effektivt), maks 16 GB

* Integrert DX10-grafikk (bygger på Radeon HD 2400)

* PCI Express 2.0-støtte

* HyperTransport 3.0

* Hybrid CrossFire (kombinerer integrert og dedikert grafikk for bedre ytelse)

* SB700 sørbrikke

 

... Ble bare litt skremt av alle testene av 790fx og Phenom.( i starten)

 

Men er dette grunnet dårlig ytelse av Første generasjon Phenom cpu, eller dårlig chipsett ?

Lenke til kommentar
Ikke lett å velge nei. Men tror du i alle fall bør skrinlegge 780 m/integrert-grafikk, siden du allerede har et OK skjermkort liggende.

 

Kan jo også vurdere 770 chipset hovedkortene som prismessig ligger rundt det 780 koster.

 

F.eks. > ABIT AX78 (ventes på lager rundt førsten av april) Ligger noen brukererfaringer > her

 

Nei, tror du har rett. Blir det 790fx kortet du anbefalte :dribble:

 

Men ligger 2 versjoner av det, denne og denne.

Hva er forskjellen ?

 

Og en siste ting, tror du dette er en grei ram å bruke ? :D

 

Takker for god hjelp hittil :thumbup:

Lenke til kommentar
Er mulig jeg er helt blind, men jeg klarer ikke å finne noen forskjeller på de to du sier er to forskjellige kort. ;) Uansett så er både RAM'en og det hovedkortet utmerkede valg :thumbup:

 

 

hehe... slet med å se forskjell selv.

 

MSI K9A2 Platinum

 

MSI K9A2 Platinum V2

 

menmen... håper bare det er revisjon 2 :D

Endret av kraaka
Lenke til kommentar
hehe... slet med å se forskjell selv.

 

MSI K9A2 Platinum

 

MSI K9A2 Platinum V2

 

menmen... håper bare det er revisjon 2 :D

 

Ser endel butikker har begge, så "pass på" at du får V2 version (bør være merket med label-stick på esken og/eller selve hovedkortet.

 

*update* jepp, er merket på hk

 

K9A2 Platinum

post-10740-1205349779_thumb.jpg

 

K9A2 Platinum V2

post-10740-1205349799_thumb.jpg

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Og en siste ting, tror du dette er en grei ram å bruke ? :D

 

Er vel ok Ram det, men jeg synes du bør nøye deg med et 2x1GB-Kit hvis du kjører Windows XP/Vista 32-bit, p.g.a. 32-bit ikke "støtter" 4 GB ram (masse tråder om det her inne). Har du derimot planer om Windows Vista 64-bit ville jeg gått for 4 GB ja

Lenke til kommentar
Og en siste ting, tror du dette er en grei ram å bruke ? :D

 

Er vel ok Ram det, men jeg synes du bør nøye deg med et 2x1GB-Kit hvis du kjører Windows XP/Vista 32-bit, p.g.a. 32-bit ikke "støtter" 4 GB ram (masse tråder om det her inne). Har du derimot planer om Windows Vista 64-bit ville jeg gått for 4 GB ja

 

Blir Vista 64 :D

 

Ser at de har fjernet 2 sata porter... og fjernet eata ser det ut som ... hmmm ... merklig :hmm:

 

Håper jeg får riktig nå da ;)

Endret av kraaka
Lenke til kommentar
Blir Vista 64 :D

 

Ser at de har fjernet 2 sata porter... og fjernet eata ser det ut som ... hmmm ... merklig :hmm:

 

Håper jeg får riktig nå da ;)

 

Hvis du skal kjøpe Vista 64, så bør du vente til versjon m/ServicePack 1 kommer i butikken om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Blir Vista 64 :D

 

Ser at de har fjernet 2 sata porter... og fjernet eata ser det ut som ... hmmm ... merklig :hmm:

 

Håper jeg får riktig nå da ;)

 

Hvis du skal kjøpe Vista 64, så bør du vente til versjon m/ServicePack 1 kommer i butikken om ikke så lenge.

 

Har det allerede :D

 

venter bare på sp1.

 

Men er det noe mere forskjeller på de kortene enn portene ? :D

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Og en siste ting, tror du dette er en grei ram å bruke ? :D

 

Er vel ok Ram det, men jeg synes du bør nøye deg med et 2x1GB-Kit hvis du kjører Windows XP/Vista 32-bit, p.g.a. 32-bit ikke "støtter" 4 GB ram (masse tråder om det her inne). Har du derimot planer om Windows Vista 64-bit ville jeg gått for 4 GB ja

 

Vil nå heller annbefale ham å kjøpe 4GB ram først som sist. Greit at 32-bits system ikke støter 2GB. Men det støtter 3GB og man kan dedikere den siste 1GB minnet til grafikk kortet. Når prisen er såpass lav så er det greit å ha noen litt mer solide brikker om man oppgraderer til Win7 64-bit med tiden f.eks.

 

 

Edit : ser nå at dette var en temmelig gammel tråd. Så beklager bump

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...