Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Ventelo og epostproblemer - igjen


Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med Ventelo og smtp-problemer nå siden 22. februar. Det ser jo ut som om de fleste nå har fått eposttjenesten tilbake?

Her er det fortsatt problemer med smtp/bluecom. Jeg får sendt via andre servere (smtp auth), men får timeout på Bluecom.

Hvis jeg telnetter inn på smtp.bluecom.no på port 25 får jeg timeout, hvis jeg telnetter inn på smtp.online.no på port 25 får jeg grei kontakt og kan "prate" med serveren.

 

Jeg har nå sittet i med Bluecoms teknikere i evigheter. De ville ha meg til å koble ut routeren, og da virker det jo. Men da har jeg jo også en annen IP-adresse, så jeg mener jo at det ikke beviser noe som helst. Bluecom mener da at problemene må ligge i min router (den har fungert helt greit i mange år og har ikke vært endret, og fungerer altså mot andre smtp-servere på port 25), jeg mener det må være et problem hos Ventelo som antagelig omfatter min IP-range.

 

Hvordan er det mulig at jeg kan komme gjennom routeren og få kontakt med andre epostservere på port 25, men ikke Bluecom/Ventelo?

 

Jeg får pinget smtp.bluecom.no uten problemer.

 

inger@D600:~$ telnet smtp.bluecom.no 25
Trying 193.75.75.28...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection timed out

 

 

 

inger@D600:~$ telnet smtp.online.no 25
Trying 193.213.115.8...
Connected to smtp.online.no.
Escape character is '^]'.
220 mail47.nsc.no ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.5; Wed, 27 Feb 2008 09:01:56 
+0100 (MET)
HELO smtp.online.no
250 mail47.nsc.no Hello cC7DDBF51.dhcp.bluecom.no [81.191.221.199], pleased to 
meet you
quit
221 2.0.0 mail47.nsc.no closing connection
Connection closed by foreign host.

Endret av IngerK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Funker fint her... Du har ikke oppgradert ruteren din eller gjort noen endringer på den da?

 

Nei, ikke på et par år. Skulle den da ha fungert mot andre mailservere på port 25?

 

Alternativt så kopler du ut rutere din i 2-3 døgn slik at leastiden går ut og den mottar ny public IP (evt endrer MAC).

 

Kan egentlig ikke koble ut over så lang tid, kjører bl.a. webserver (og egen mailserver)...

 

Problemet ligger nok hos deg et sted.

 

Ja, mulig det, men jeg forstår ikke hva. Spesielt forstår jeg da ikke at jeg i det hele tatt kan sende epost gjennom andre servere...

Lenke til kommentar

Problemet MÅ være din egen router, ev. oppsett opp mot egen mailserver o.l. Du skrev jo selv at dersom du koblet deg på nett utenom din egen router (dvs. PC direkte på nett), så fungerte det 100%

 

Så at ingenting er gjort stemmer ikke. Det kan og være noe i din egen PCs config som er blitt endret på, slik at du faktisk ikke får koblet opp mot bluecom mailserveren. F.eks. satt opp en proxy mot din egen router for den adressen o.l.

 

Umulig å si på stående fot her, da jeg ikke kan se config hverken på router eller din egen PC. Men at problemet ligger hos deg, kan jeg si med 99,9% sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo ikke utelukke at de har sperret meg ute, men jeg har som sagt vært i kontakt med kundeservice diverse ganger, og kundeservice har kontaktet meg og bl.a. spurt om IP og da burde de ha sagt fra...

Rart også at dette i tid faller sammen med at deres webserver var nede 22. februar (og at også andre har hatt betydelige problemer i tiden etter, helt til søndag 9.3?).

Ellers er forsåvidt epostserveren min nokså strengt konfigurert, da, og relayer f.eks. ikke utenfra.

 

Vet du hvor lang leasetiden er? Jeg hadde samme IP-adresse i over 2 år sist, nå har jeg hatt samme adresse fra januar.

 

Jeg bruker ASUS WL500G (deluxe) router.

Lenke til kommentar

du har lik ruter som meg. Stikk i DOS (hjernen på maskinen iflg "Etatet på NRK"), og skriv ipconfig /all. Da får du vite noe som dette:

 

Lease Obtained. . . . . . . . . . : 11. mars 2008 00:15:56

Lease Expires . . . . . . . . . . : 14. mars 2008 00:15:56

 

Husk at du må være tilkoplet utenfor ruteren din.

 

Evt inne på ruter kan du se helt nederst i Status -> Systemlog

 

Der vil du se noe som:

Mar 11 12:43:44 udhcpc: (3) Lease of 158.xxx.xxx.xxx obtained, lease time 21600

 

Leastime er i sekunder.

 

21600 / 60 = 360 min

360 / 60 = 6 timer i mitt tilfelle.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Det kan og være noe i din egen PCs config som er blitt endret på, slik at du faktisk ikke får koblet opp mot bluecom mailserveren. F.eks. satt opp en proxy mot din egen router for den adressen o.l.

 

Jeg utelukker som sagt ikke at problemene ligger i routeren hos meg, men jeg forstår i så fall ikke hva dette problemet består i og hvordan løse det?

Jeg får som sagt kontakt med andre smtp-servere, både fra laptop'en og fra serveren.

 

Wabby > Inne på routeren får jeg når IP er fornyet, men ikke noe om leasetime:

 

Jan 24 00:23:44 dhcp client: bound IP : 81.191.xxx.xxx from 81.191.208.1

 

Jeg får koble meg til direkte for å kontrollere leasetime, ja...

Skulle veldig gjerne greid å fornye IP :-|

 

Bruker Linux. Ubuntu på laptop'en...

Endret av IngerK
Lenke til kommentar

Bare for å få dette bekreftet. Dersom du kobler laptopen direkte i nettet utenom routeren, så fungerer det å koble opp mot bluecom smtp server? Du har da forskjellig ip-adresse på din laptop/router da?

 

Det KAN være at bluecom smtp server benytter seg av blacklists for epost. Sjekke f.eks. http://www.spamhaus.org/lookup.lasso med den public ip-adressen som din router har. Bør også sjekkes opp mot flere blacklists.

Lenke til kommentar
Bare for å få dette bekreftet. Dersom du kobler laptopen direkte i nettet utenom routeren, så fungerer det å koble opp mot bluecom smtp server? Du har da forskjellig ip-adresse på din laptop/router da?

 

Ja, det virker hvis jeg kobler laptop'en opp direkte og får public adresse fra Ventelo. Og ja, da får jeg en annen IP-adresse, så derfor mener jeg det ikke uten videre gir så verdifull informasjon.

 

Det KAN være at bluecom smtp server benytter seg av blacklists for epost. Sjekke f.eks. http://www.spamhaus.org/lookup.lasso med den public ip-adressen som din router har. Bør også sjekkes opp mot flere blacklists.

 

Hvis Bluecom/Ventelo benytter seg av blacklists for epost innenfor deres egne domener (egne kunder, eget nettverk), så har de et stoooort problem.

Svært mange store webservere der ute nekter å ta imot fra dynamiske IP-adresser uansett, nettopp fordi de skal sende gjennom egen ISP.

 

På spamhaus er det kun listing i PBL, ikke SBL eller XBL:

 

This IP range has been identified by Spamhaus as not meeting our policy for IPs which should deliver 'direct-to-mx' mail to PBL users.

 

Og det er nettopp det jeg vil, sende eposten gjennom egen ISP ;-)

Lenke til kommentar
Hvis Bluecom/Ventelo benytter seg av blacklists for epost innenfor deres egne domener (egne kunder, eget nettverk), så har de et stoooort problem.

 

Det er da bare naturlig å sperre kunder ute av nettverket dersom de bryter rettningslinjer og/eller lager problemer for andre? Alle bør gjøre dette.

Lenke til kommentar
Hvis Bluecom/Ventelo benytter seg av blacklists for epost innenfor deres egne domener (egne kunder, eget nettverk), så har de et stoooort problem.

 

Det er da bare naturlig å sperre kunder ute av nettverket dersom de bryter rettningslinjer og/eller lager problemer for andre? Alle bør gjøre dette.

 

Hvis de skal straffe meg fordi de mener jeg har brutt deres retningslinjer, så får de fortelle meg det. Men vanlige blacklists kan de ikke bruke i denne sammenhengen, det er det jeg forsøker å si.

 

Hvorfor mener du at jeg har brutt retningslinjene deres?

Lenke til kommentar
Hvis de skal straffe meg fordi de mener jeg har brutt deres retningslinjer, så får de fortelle meg det. Men vanlige blacklists kan de ikke bruke i denne sammenhengen, det er det jeg forsøker å si.

Det finnes mange forskjellige blacklist for forskjellige formål. Dersom Ventelo har sperret deg ute fordi du eller en infisert maskin hos deg lager problemer kan man godt si at du har havnet på en blacklist. Navnet beskriver formålet, ikke nødvendigvis årsaken eller metoden.

 

Hvorfor mener du at jeg har brutt retningslinjene deres?

Eg har aldri sagt at du bryter noen rettningslinjer. Eg bare påpeker at det er normalt å sperre kunder ute dersom de bryter rettningslinjene. Du mente jo at Ventelo i så tilfelle har store problemer. Det er eg uenig i.

Lenke til kommentar

Hvis Ventelo skal straffe meg, kan de ikke bruke svartelister fra spamhaus og andre eksterne steder, da må de lage sine egne. Jeg kjenner altså ikke til at jeg har kommet på en slik svarteliste tilhørende Ventelo.

 

Vel, nå vil jeg gjerne tilbake på sporet her. Ventelo mener altså at problemet ligger i min router, og vil ikke gjøre noe med saken. Jeg regner med at de måtte ha sagt fra til meg dersom jeg hadde blitt utesperret av dem pga. brudd på retningslinjer.

 

Det jeg altså lurer på er hva problemet kan være, og hvordan jeg igjen skal få sendt via smtp.bluecom.no.

 

Er det noen som har forslag til hvor feilen kan ligge på min router, all den stund jeg får kontakt med andre mailservere enn Bluecom sin? Jeg mener at problemet da ikke kan ligge i port 25 ut?

Endret av IngerK
Lenke til kommentar
Du har jo samme eksterne ipadresse uansett om du bruker router eller ikke.

Med andre ord så bør det være et routerproblem.

Må man ikke portforwarde port 25 i router til den ipadressen som serveren har?

Nei, man har ikke alltid samme ip adresse uavhengig om man har router eller ikke. Dette varierer i fra leverandør til leverandør, og ofte i fra område til område på samme leverandør. Noen deler alltid ut samme ip, noen deler ut ny ip hver time og andre deler ut ip avhengig av hvilken mac adresse utstyret har(= forskjellig ip med eller uten router).

 

Og når det gjelder portforwarding så tenker du feil vei. Problemet her er ikke inn, men ut.

Lenke til kommentar
Du har jo samme eksterne ipadresse uansett om du bruker router eller ikke.

 

Det var en litt merkelig påstand når jeg sa at jeg fikk en annen IP? :hmm:

 

Jeg vil veldig gjerne ha hjelp til dette, er det noen som har gode forslag til hvor starte hvis vi skal forutsette at feilen ligger på "min side"?

 

Eller - hvordan er det mulig at jeg får kontakt med andre servere på port 25 hvis feilen ligger i routeren? Jeg får altså sendt epost, men ikke gjennom smtp.bluecom.no.

Lenke til kommentar

himmel... Har dere ikke klart å komme i havn her enda...

 

Du har jo ikke prøvd det jeg har sagt jo...

Stikk inn på ruteren din til IP Config.

Under MAC Address: så skriver du din faktiske Mac adresse som din ruter har men du enderer det siste tallet / bokstaven. Men hold deg innenfor 0-9 og A-F.

 

Lagre, restart, ny IP???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...