Gå til innhold

Problemer med "nytt" bad, hvilke regler gjelder ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi valgte et lite lokalt rørleggerfirma til å totalrenovere badet vårt. Arbeidet ble påbegynnt rundt november 2006 og badet stod ferdig i januar 2007. Det var svært mye tull som skjedde. Bla. var vi bortreist i 2 uker når det stod i som værst. Vi kom hjem og så at de faktisk hadde blandet sement inne i leiligheten som gjorde at de var finkornet betongstøv på absolutt alle overflater i hele leiligheten. Dette alene gjorde at vi fikk i prisavslag på nesten 15.000 kr (jeg burde sikkert bedt om mer, men men). Utrolig nok ser det ikke ut til at alt mitt elektroniske utstyr har tatt noe skade.

 

Badet var i utgangspunktet ferdig medio desember, men de måtte tilbake å bytte en flis på veggen som var sprukket. I tillegg røyk den spyleknappen på hengeklosetten kort tid etter, som de da måtte bytte. Et skikkelig mareritt med andre ord.

 

Nå har jeg i det siste merket meg at det faktisk lekker fra toalettet. Det samler seg en liten dam under toalettet over tid når det ikke er i bruk. Om det konstant drypper, eller kun drypper en stund etter at man har skyllt ned vet jeg ikke. Det er i alle fall vann som renner og det er såpass mye at det ikke skyldes kondens tror jeg.

 

Men jeg vil høre her hvilke rettigheter jeg har om garanti osv. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ringe til dette rørleggerfirmaet da vi har en rimelig sur tone, grunnet alt rotet som har vært. Men jeg mener alikevel at dette er noe de skal komme å fikse for oss.

 

Hvor lang garanti og hvilke rettigheter har jeg på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Den aktuelle loven er lov om håndverkertjenester. Du kan sikkert finne den på lovdata.no og se på den selv.

 

Et sentralt spørsmål er om arbeidet er blitt utført "fagmessig," jf. § 5. Dette er i mange henseender en betingelse for at du skal ha noe krav mot firmaet.

 

For å være ærlig høres ikke saken din så ille ut. Du har fått prisavslag for sementblandingen (og er ikke 15 000 ganske generøst?). En sprukket flis og ødelagt spyleknapp er ikke spesielt alvorlige saker, og er dessuten utbedret av firmaet. Det eneste som kan være aktuelt som grunnlag for krav, er den angivelige lekkasjen.

 

Skal du komme noen vei med dette, må du først få bragt på det rene at det virkelig er en lekkasje. Baderom er som kjent ofte veldig fuktige, og kondens vil lett samle seg på et klosett.

 

Hvis det virkelig er en lekkasje, vil du - kort sagt - ha krav om utbedring, så fremt lekkasjen skriver seg fra arbeid som ikke er tilstrekkelig fagmessig. Se her §§ 17 (1) og 24. Dette kravet er betinget av at du reklamerer innen rimelig tid, jf. § 22.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser at denne tråden er en måned gammel, så det kan jo ha skjedd noe i saken...

 

Jeg kjøpte et helt nytt hus, som var innflyttingsklart. Det var selvfølgelig en del feil, inkl sprukket flis på bad og lekkasje fra toalett.

 

Byggefirmaet ordnet alt asap. Ingen spørsmål.

 

Det jeg egentlig skulle fram til med denne posten er at toalettet lekket mellom sisternen og skålen. Dette var en monteringsfeil som var gjort av rørlegger, ettersom det var en ny modell som de ikke hadde erfaring med. Derfor burde du sjekke hvor vannet kommer fra. Sannsynligheten for at lekkasjen kommer når du skyller ned er stor.

 

Du har krav på at alle feil blir utbedret. Dette er lovpålagt! Du har ALLE rettigheter, uansett hvor sur tone du har med rørleggerfirmaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...