Gå til innhold

Hjemelaget sykkel med motor. Regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vet ikke om dette er riktig sted å legge denne men here we go!

Nå har det seg sånn at jeg har tenkt å ta en gammel sykkel og feste en motor på den og noe sånt digg :tease:

Noen som vet hvilken konsekvenser dette ville fått hvis onkel-blå hadde stoppet meg på den? :whistle:

Får jeg utsettelse eller bot eller noe annet kjipt? :dontgetit:

Endret av crazyclomp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm, ehm, ehm, tenkte egentlig litt overalt :lol:

Bor litt utpå landet så tenkte litt sånn "Jeg eier veien!" xD Men men, nabolagene er vel greit? :rofl:

Skrevet

Har prøvd dette selv.. Ikke lurt, jeg ble ikke tatt men pratet med en kollega av faren min om det var lovlig eller ikke.

Det er lovlig så lenge kjøretøyet er registrert og skilter på.

Skrevet
Jeg mener å ha lest at motoriserte sparkesykler som kjører raskere enn 5km/h må være registert :ermm:

Herregud!! Kunne idet minste hatt 15 km/h ellns da.. % km/h??

Det er jo bare en kilometer fortene enn man går. Helt teit! :thumbdown:

Skrevet

Reglene er slik når det gjelder motor på trøsykkel:

- Du kan sette en motor på maks 1/4hk (ca. 170W). Det er mulig jeg bommer på det nøyaktige tallet her, men det var i vertfall langt under en hest.

- Motoren kan bare fungere dersom pedalene samtidig blir brukt, altså kun som en hjelpemotor.

Skrevet
Reglene er slik når det gjelder motor på trøsykkel:

- Du kan sette en motor på maks 1/4hk (ca. 170W). Det er mulig jeg bommer på det nøyaktige tallet her, men det var i vertfall langt under en hest.

- Motoren kan bare fungere dersom pedalene samtidig blir brukt, altså kun som en hjelpemotor.

170 watt er ganske lite. Når Hushovd sykler i 40 km/h yter han 300-400 watt.

Skrevet (endret)

Du har ikke lov til å bruke den på en sykkel. For at det skal være lov å sette motor på den må den oppfylle dette kravet: "Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå."

Din er ikke elektrisk og altfor kraftig (3,5 HK er 2,6 kW). I tillegg reduseres neppe effekten gradvis, og skrur seg av ved 25 km/t eller når ikke du trår.

For å kunne slippe helt fri for krav må den maks gå 6 km/t. Den er ikke registreringspliktig så lenge den går under 20 km/t, men går den fortere enn 6 km/t må den oppfylle div. andre krav til kjøretøy.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#2-1 (forskrift om bruk av kjøretøy)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html (kjøretøyforskriften)

Endret av Naranek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...