Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket utstyr for å forsterke trådløst signal på klient-side?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er nylig flyttet inn i en blokk i sentrum hvor leiligheten min er i 4. etasje. Jeg kjenner flere i blokker rundtom som har trådløse nettverk satt opp som gjerne deler det med meg, men de vil ikke ha noe mer utstyr hjemme hos seg.

 

Dermed trenger jeg noe som forsterker signalet tilstrekkelig hos meg til at jeg kan benytte nettet smertefritt. Noen av nettene jeg tar inn nå gir meg 0 til 1 strek i Windows, og noen av nettene tar jeg ikke inn i det hele tatt. Nettene til de jeg kjenner er i avstand 75-200 meter og det er ikke fri sikt.

 

Jeg har sett litt på wlansupply.no og signalforsterker.no, men blir ikke helt klok på hva jeg egentlig trenger.

 

Kan jeg montere en liten (men sterk) antenne på utsiden av vinduet mitt som kobles på en trådløs router hos meg? I så fall, hva slags antenne? Og hvor bra fungerer en slik antenne, som helst ikke er retningsbestemt pga beliggenhet? Når jeg i dag med et vanlig trådløst USB-adapter i min laptop såvidt har noe signal, kan en slik løsning gi meg et godt signal?

 

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha forsterkning så må strålen som sendes og mottas samles noe i ett eller annet plan. Jeg har god erfaring med Buffalo WHR-HP-G54 og WRT54GL som koster under 500 kr.

Buffalorouteren er best av disse og har standard antenneplugg (SMA).

Denne kan flashes med DD-WRT firmware (flashes med TFTP program når du starter routeren).

Jeg har selv gjort dette med min og det var enkelt å få til på første forsøk.

Du setter den opp som klient-bridge og kommer da på LAN til naboen.

Denne routeren er så god at det er sannsynlig at du greier deg med å sette den i vinduskarmen med orginalantenne og evt litt økt sendereffekt (DD-WRT har denne muligheten). Hvis dette ikke er nok så kan bedre antenner for utvendig bruk skaffes. En liten rentningsbestemt flatpanelantenne kan f.eks forsterke signalet ca 10 ganger.

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for svar.

 

Jeg finner ingen nettbutikker som har Buffalo-routeren inne nå dessverre. Uansett, har jeg forstått det riktig om jeg sier at denne routeren vil hente inn signalet fra basen og kun videreformidle dette til meg? Altså, den henter ikke inn det originale trådløsnettet A, og sender videre et trådløsnett B som jeg benytter meg av? Den henter heller inn trådløsnett A og fungerer som en ren forsterker av signalet?

 

Og når du skriver at denne routeren er så god at det sannsynligvis holder, kan du være litt mer konkret der, om mulig? :) Altså, om jeg såvidt har signal nå med et vanlig USB-adapter i min laptop, kan denne routeren sannsynligvis gi meg et mellomsterkt og stabilt signal?

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

 

Det er meget sannsynlig at du vil få inn et bra signal med denne. Vanskelig å gi noen garantier på WLAN :)

EDIT: Uansett så har du her en god 'plattform' for å få kontakt. Alt du behøver å gjøre er å koble på en antenne med mer forsterkning og plassere den gunstig dersom det ikke rekker.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

 

Det er meget sannsynlig at du vil få inn et bra signal med denne. Vanskelig å gi noen garantier på WLAN :)

EDIT: Uansett så har du her en god 'plattform' for å få kontakt. Alt du behøver å gjøre er å koble på en antenne med mer forsterkning og plassere den gunstig dersom det ikke rekker.

 

Ok, da går jeg for en sånn en. Men jeg må bare spørre, hvorfor anbefales en slik en til rundt 500, fremfor en nyere og fancy en til rundt 1000 av hvilken som helst type? Hvilke fordeler har denne over andre?

 

Og, hva er forskjellen på Buffalo WHR-HP-G54-2 og Buffalo WHR-HP-G54DD? Jeg ser ingen forskjeller ut fra spesifikasjonene?

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

DD har DD-WRT firmware ferdig innlagt mens den andre bruker standard Buffalo firmware.

Årsaken til at jeg anbefaler en slik er at det er enklere å lage langdistanseforbindelse med en som har en enkelt antenne. Den støtter ca 20Mbit hastighet trådløst og det holder for de fleste. Skal man sette opp en 11N router på lang avstand så må man ofte ha 3 antenner på hver ende av linken for å utnytte teknologien og få full hastighet.

Buffalo routeren har dessuten innebygd mottakerforsterker og kan bruke ca 3 ganger større sendereffekt enn normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...