Gå til innhold

Logitech Z-2300 eller CERWIN-VEGA ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha nytt lydoppsett på rommet og er meget usikker på hva jeg skal kjøpe..

 

Planlegger enten og kjøpe ett pc-høyttaler sett ( Logitech Z-2300 1.300 kr )

 

eller "ekte" høytalere og sette inn i en forsterker jeg muligens har liggende ( Cerwin Vega 1.300 kr ) men dårlig så kjøper nok ny

 

kommer til og høre mye på musikk og se en del film.. avstand fra høytalerene vil variere fra 0,5-2 meter ..

 

trenger virkelig hjelp til og velge her.

 

-PixlFace

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken forsterker er det snakk om? Er det en tålig god forsterker, så hadde jeg valgt CV fremfor Logitech, hadde jeg vært deg.

 

CV VE-5M er kraftige i forhold til størrelsen, og skulle klare å fylle et gjennomsnittlig gutterom med bass og godlyd.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

men vil de funke bra til både film og musikk?

+ at jeg blir sittende såpass nær..(?)

 

Å se film uten sub er lite engasjernde. Kjøper du CV "må" du derfor kjøpe deg en sub i tillegg.

har ikke CV det innebygget eller blander jeg bass med sub nå? forskjell?

 

ganske fersk på stereo høytalere..

Lenke til kommentar
Å se film uten sub er lite engasjernde. Kjøper du CV "må" du derfor kjøpe deg en sub i tillegg.

 

Jeg tror det er bedre å ofre bittelitt lydtrykk til fordel for bass som er mye strammere og mer dynamisk enn det lefse-subbene til Logitech klarer å lage.

 

Han MÅ ikke ha sub sammen med de høyttalerne, med mindre han har planer om å rive ned ting fra hyller mens han spiller. Som sagt, så gir VE-5 mye lydtrykk i forhold til størrelsen.

 

VE-5 har dessuten bedre lydkvalitet enn det Logitech-settet, så sant det ikke er en crappy Eltax forsterker eller noe han skal drive de med.

 

En ting til, jeg har ikke sub i mitt surround-oppsett, og her kjenner jeg pistolskudd og eksplosjoner i brystkassa.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Dette en god forsterker til mitt bruk? ARGON AMP3245 trenger ejg bedre?

 

bør jeg legge på noen hundre og skaffe denne CAMBRIDGE Azur 340A SE

 

noe tips på dub da? ARGON Sub 8 Subwoofer bra?

 

var dyrt da :p

 

 

Å se film uten sub er lite engasjernde. Kjøper du CV "må" du derfor kjøpe deg en sub i tillegg.

 

Jeg tror det er bedre å ofre bittelitt lydtrykk til fordel for bass som er mye strammere og mer dynamisk enn det lefse-subbene til Logitech klarer å lage.

 

Han MÅ ikke ha sub sammen med de høyttalerne, med mindre han har planer om å rive ned ting fra hyller mens han spiller. Som sagt, så gir VE-5 mye lydtrykk i forhold til størrelsen.

 

VE-5 har dessuten bedre lydkvalitet enn det Logitech-settet, så sant det ikke er en crappy Eltax forsterker eller noe han skal drive de med.

 

En ting til, jeg har ikke sub i mitt surround-oppsett, og her kjenner jeg pistolskudd og eksplosjoner i brystkassa.

tingen er vell litt slik at jeg har romm rett over stuen og de er ingen stor fan av dunk dunk dunk der nede så tror sub blir utelatt..

Har nå ett gammalt 350 kr 2.1 oppsett og de klager :p

Lenke til kommentar
Å se film uten sub er lite engasjernde. Kjøper du CV "må" du derfor kjøpe deg en sub i tillegg.

 

Jeg tror det er bedre å ofre bittelitt lydtrykk til fordel for bass som er mye strammere og mer dynamisk enn det lefse-subbene til Logitech klarer å lage.

 

Han MÅ ikke ha sub sammen med de høyttalerne, med mindre han har planer om å rive ned ting fra hyller mens han spiller. Som sagt, så gir VE-5 mye lydtrykk i forhold til størrelsen.

 

VE-5 har dessuten bedre lydkvalitet enn det Logitech-settet.

CV har helt klart bedre lydkvalitet ja,men jeg mener at hjemmekino uten sub fungerer dårlig.

De CV-høyttalerne går bare ned til 60Hz,det kan absolutt ikke kalles dypbass.

Jeg hadde helt klart gått for CV også kjøpt en liten sub senere.

 

Hvilken forsterker har du PixlFace? Du blander bass og sub ja. Skal du høre på musikk og se film fra PC-en?

 

Edit: Jeg anbefaler deg å dra innom HFK og lytter på flere høyttalere før du bestemmer deg.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

den forsterkeren jeg har liggende er en gammel sony fra 70-tallet eller noe som min far kjøpte da han var ung..

tror jeg kjøper meg en ny en da.. argon eller cambridge.

skal vurdere sub men som sagt ovenfor er det lite likt i underetasjon og meget lytt..

Lenke til kommentar

Om du har tenkt å koble til en sub senere, eller nå, er det enklest om forsterkeren har en "pre-out utgang", f.eks som denne har:

http://hifiklubben.no/produkter/stereo/rec..._udab-radio.htm

 

Det beste er nok å stikke innom en sjappe til HiFi-Klubben, el.l., hvis du bor i nærheten av en slik. Kan du prøvelytte, og finne ut hva som passer deg best. Kan godt tenkes at du kan klare deg utmerket uten sub...

Lenke til kommentar

Huff, man trenger vel ikke sub for å få god filmlyd :p Gode høyttalere gir nok trykk ved lave frekvenser uansett. Og for de som liker feil forhold mellom bass og diskant har man jo softwareequalizere til...

 

Når det kommer til ett anlegg med ett stramt budsjett er stereo med gode høyttalere bedre hvis man er ute etter lydkvalitet. Får man tak i høyttalere med god bass er bassen hørbar selv om man ikke rister bildene av veggen nede i stua, selv om man kan dra på litt om det er ønskelig :D

Lenke til kommentar
hvem er best av disse 3 forsterkerene?

denne:

CAMBRIDGE Azur 340A SE 2000 kr

denne:

DENON DRA-F102 2000 kr

eller denne:

ARGON AMP3245 1300 kr om det ikke er noen stor forskjell, hvorfor ikke velge billigste løsninge? har alle mulighet for bass og 4 høytalere i seg?

 

Takk for mange kjappe og gode svar folkens

Jeg hadde valgt Cambridge forsterkeren. Alle de 3 forsterkerne er stereoforsterkere som er ment til bruk med 2 høyttalere. Hvis det er surround du er ute etter,så må du kjøpe en Surroundreciver.

Hvis de i underetasjen ikke liker sub,så kan du bare glemme det Logitech settet.

Jeg har de høyttalerne selv og den suben lager MYE lyd.

Lenke til kommentar
Huff, man trenger vel ikke sub for å få god filmlyd :p

Har man et par store gulvstående høyttalere,så er jeg enig med deg. I dette tilfelle snakker vi om et par små stativhøyttalere som ikke går dypere enn 60Hz.

Det er etter min mening langt fra nok til å engasjere skikkelig i en film.

Lenke til kommentar

ikke surround jeg vil ha men om jeg vil sette i ett par minder høytalere og legge under senga for og få litt "lyd fra alle kanter" hadde det vært fint om den hadde hatt mulighet for dette..

 

men er den noe bedre enn argon'en? gidder ikke slenge inn 700 kr om det ikke er godt for noe.. har ikke såååå dype lommer :(

 

Huff, man trenger vel ikke sub for å få god filmlyd :p

Har man et par store gulvstående høyttalere,så er jeg enig med deg. I dette tilfelle snakker vi om et par små stativhøyttalere som ikke går dypere enn 60Hz.

Det er etter min mening langt fra nok til å engasjere skikkelig i en film.

 

i disse dager bruker jeg ett porta pro headset ved film titting så det blir vell en del bedre med eller uten sub..

men hadde jo vørt greit at forsterkeren støttet det om jeg skulle finne på og skaffe meg en sub om en stund..

Lenke til kommentar
ikke surround jeg vil ha men om jeg vil sette i ett par minder høytalere og legge under senga for og få litt "lyd fra alle kanter" hadde det vært fint om den hadde hatt mulighet for dette..

 

men er den noe bedre enn argon'en? gidder ikke slenge inn 700 kr om det ikke er godt for noe.. har ikke såååå dype lommer :(

Det anbefales ikke å koble 4 høyttalere til en stereoforsterker. Hvis ikke jeg tar feil,så halveres impedansen ved å gjøre dette. Da vil lasten bli for tung og forsterkeren kan overopphetes.

Cambridge lager solide og vellydende produkter. Jeg foreslår at du drar ned på HFK og lytter på flere forsterkere og høyttalere. Da finner du raskt ut hva du liker og ikke.

 

Edit: Hvis du har lite penger,så foreslår jeg at du kjøper Beyerdynamic DT 770 Pro headsett. Du skal ha et svindyrt anlegg for å slå lyden fra dette headsettet.

Hvis du hører på musikk fra pc-en,så er et godt lydkort absolutt å anbefale til det headsettet. Kan anbefale Onkyo-lydkort.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
hvem er best av disse 3 forsterkerene?

denne:

CAMBRIDGE Azur 340A SE 2000 kr

denne:

DENON DRA-F102 2000 kr

eller denne:

ARGON AMP3245 1300 kr om det ikke er noen stor forskjell, hvorfor ikke velge billigste løsninge? har alle mulighet for bass og 4 høytalere i seg?

 

Takk for mange kjappe og gode svar folkens

 

Disse er hhv. 2.0, 2.1 og 2.0 forsterkere/receivere. 2.0 = høyre og venstre kanal, 2.1 = høyre, venstre og mulighet for en aktiv sub. Skal jeg ta en råsjans, vil jeg tro at cambridgen er litt bedre enn de andre to. Denonen har integrert fm radio, dersom det er viktig. (Men du lytter vel kanskje mest til nettradio uansett?)

 

For sub + 4 evtl. 5 (eller mer) høyttalere, må du over på surround forsterkere/recievere. Til ditt budsjett, er det nok best å holde seg til ett 2.0 oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg hører en del på musikk og kjøpte Logitech Z-2300. Det angret jeg litt på. De har alt for dårlig mellomtone til å brukes til musikk. Til film er de bra. Veldig bra trykk, spiller høyt og har bra dypbass. Men jeg hører mye på musikk og ergret meg grønn over at lyden er for dårlig. Til slutt kjøpte jeg et par Dynavoice Magic S-4 til ca. 500,- og monterte dem til forsterkeren på sub-en til Logitech-en. Det fungerte mye bedre, og nå er jeg fornøyd med lyden. Men det kostet alt i alt 1800 kroner, og jeg måtte lodde høytalerledningene til phonoplugger for å få koblet dem til sub-en.

 

Jeg kjenner ikke Cervin Wega-høytalerne du vurderer, men siden jeg vet at Logitech Z-2300 er blant de aller beste PC-høytalerne - og at de likevel er for dårlige til musikk, så tror jeg kanskje at jeg hadde valgt Cervin Wega hadde jeg vært deg. Til film er Logitech sikkert bra nok.

 

Endring: Jeg så kjapt på Cervin Wega-høytalerne du nevnte. De så ikke så veldig mye bedre ut enn Dynavoicene mine som kostet bare kr. 500. Se test på www.lydogbilde.no. Mulig du ikke får dem i Norge nå, men søk i svenske nettbutikker (svensk produsent). Kanskje du skal vurdere min løsning?

Endret av persandvik
Lenke til kommentar
hvem er best av disse 3 forsterkerene?

denne:

CAMBRIDGE Azur 340A SE 2000 kr

denne:

DENON DRA-F102 2000 kr

eller denne:

ARGON AMP3245 1300 kr om det ikke er noen stor forskjell, hvorfor ikke velge billigste løsninge? har alle mulighet for bass og 4 høytalere i seg?

 

Takk for mange kjappe og gode svar folkens

 

Disse er hhv. 2.0, 2.1 og 2.0 forsterkere/receivere. 2.0 = høyre og venstre kanal, 2.1 = høyre, venstre og mulighet for en aktiv sub. Skal jeg ta en råsjans, vil jeg tro at cambridgen er litt bedre enn de andre to. Denonen har integrert fm radio, dersom det er viktig. (Men du lytter vel kanskje mest til nettradio uansett?)

 

For sub + 4 evtl. 5 (eller mer) høyttalere, må du over på surround forsterkere/recievere. Til ditt budsjett, er det nok best å holde seg til ett 2.0 oppsett.

 

om jeg da dropper tanken på sub og holder meg til 2.0 oppsett med bare 2 høytalere..

hva kan jeg tjene ved og velge cambridgen da? om det ikke er noe ennet enn at "cambridge er bra" er det vell ingen grunn til og velge denne...

 

var virkalig mange som ga kjappe svar her i kveld, takk :)

Lenke til kommentar

Spør HFK hvilken forsterker som anbefales til de høyttalerne du skal kjøpe.

Lyden i forsterkere varierer veldig mye. Med feil match kan du for eksempel ende opp med en skarp og ubehagelig diskant.

 

Vær også klar over at Cambridgen er ca dobbelt så kraftig som Denon forsterkeren.

2x45 Watt i 8 ohm mot 2x35 i 4 ohm.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Slenger meg på den annbefalingen om gode headphones, selv bytter jeg mellom annlegget og ett par beyerdynamic dt331. Har veldig lyst på DT770 selv men har ingen god grunn til å bytte ut de jeg har nå :roll:

 

Husk at watt ikke er alt med forsterkere, en strømsvak forsterker med mange lekewatt er ofte kjipt :/ Mye forskjell mellom jallamerker og enkelte kjente merker på dette her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...