Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående Motorvern!


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et spm, som jeg ikke kan finne ut av.

 

I hovedstrømmen til en motorkrets, vil det være noen forskjell på hvor man setter inn motorvernet?

Som regel har jeg hatt et motorvern under kontaktoren, men si at vi har et separat motorvern og dette er satt inn før kontaktoren, må det da stilles inn på noe annet?

 

Dette er snakk om en stjerne / trekant styring.

post-144278-1204926976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det har ikke noe å si om den er før eller etter kontaktoren, det som har noe å si er om den er før eller etter at hovedstrømmen splittes for stjerne/trekant systemet.

på tegningen du har lagt ved, skal motorvernet stilles inn på motorens merkestrøm dersom det settes i den øverste posisjonen, eller motorens merkestrøm delt på roten av tre (1,73)hvis det settes i den nederste posisjonen

Lenke til kommentar

Okei. Motorens høyeste merkestrøm er på rundt 4,85A. Vil dette si at det bør stilles inn på dette viss det står før stjerne/trekant splittes?

 

Viss da står etter det splittes så vil det bli : 4,85A / 1,73(rot3) = 2,8A ?

Endret av kallstrom
Lenke til kommentar

Men det er en ting jeg ikke helt skjønner. På motorens merkeskilt så står det 400stjerne / 230(trekant)

Så står det 2,80 A(stjerne) / 4,85A(trekant) - Effekt: 1,1KW

 

Ved stjernekobling vil det da bli slik: 230V / /rot3) = 132V blir spenningen over den ene viklingen, og det vil ligge - I = P / Ux(rot3) = 1100W/132Vx3 = 2,77A ?

 

Så viss vernet står før kontaktoren skal den stilles inn på hovedstrømmen, og står den etter(på) kontaktoren skal det stilles inn på fasestrømmen - Ih=If / (rot3) = 4,85A / (rot3) = 2,8A ?

 

Jeg får ikke dette helt til å stemme, noen som kan rette meg opp litt ?

Endret av kallstrom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...