Gå til innhold

Dataproblemer: PC-en henger seg stadig opp!


Anbefalte innlegg

Har en Pentium III-500MHz PC med store problemer. Den "henger seg opp" i Windows 2000 Pro stort sett hver eneste dag, om ikke flere ganger for dagen. Når den "henger seg opp" må jeg bruke av/på-knappen bak, det holder ikke med å bruke ctrl-alt-del, da maskinen ikke viser noen respons. Selv en vanlig internettside er nok til at PC-en henger seg opp.

 

Det store problemet er likevel når jeg prøver å starte maskinen på nytt igjen med på-knappen foran, da vil den ikke starte i det hele tatt. Jeg må da vente en stund før jeg kan starte den på nytt (sikkert 20-30 min) og da starter den opp på nytt igjen med engang.

 

Har også hatt store problemer med bl.a. installasjon av mere RAM på maskinen (Satt i ny RAM-brikke, skrudde på PC-en, men den stoppet opp før jeg fikk noe på skjermen). Hovedkortet, Asus P3 B-F, skal kunne ta inntil 1024 MB PC100-RAM ifølge info på Asus' hjemmeside. Jeg har 256 MB installert. Har i tillegg til dette også problemer med at PC-en ikke finner HDD i oppstarten. Jeg må da "reboot-e", og da er det vanligvis ingen problemer.

 

Antar at det er noe feil med hovedkortet. Kan noen bekrefte dette? Er det noen som har et problemfritt hovedkort til Pentium III-500MHz å selge? Kontakt: [email protected]

 

Har tenkt å kjøpe en ny PC, men har dessverre ikke råd nå. Er ikke lenge før jeg kaster PC-en ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemene dine kan nok være pga. RAM, spesielt det med at PC'en fryser, som du sier. Hvorfor den ikke starter opp igjen er et mysterium... Hvis du har mulighet til det, så kan du prøve ram-brikken i en annen PC og en annen ram-brikke i din PC. Da får du ihvertfall noen indikasjon på HVA som kan være galt. Nå sier du ikke om den ikke starter FYSISK opp eller om det bare er Windows som ikke vil starte, så her må du spesifisere litt!

 

PS: det er mye annet en kan gjøre enn å vilt formatere!

Lenke til kommentar

Nei, PC-en, dvs. hardwaren vil ikke starte opp. Når jeg trykker på på-knappen foran så skjer det ingenting! Ingen reaksjon; lysdiodene lyser ikke og det kommer ingen lyd fra PC-en! Den virker helt død! Trykker jeg på samme knapp 15-20 min senere så starter den opp igjen med engang.

 

PC-en ble formatert for ca. 6 mnd siden, men problemene i oppstarten, dvs at den ikke finner HDD var akkurat de samme. Når det gjelder RAM-brikker, så har jeg prøvd forskjellige typer: 128 MB PC100, 128 MB PC133, 256 MB PC133 og 256 PC100. Fant tilslutt en som virker sammen med den som sto i fra før av (en 128 MB PC100). Om jeg fjerner den opprinnelige brikken, og bytter ut med kun den nye så er problemene like store fortsatt; PC-en henger seg opp! Har fått mange råd fra ulike personer som har peiling på data, men ingenting hjelper. Det er bare en ting å si: j***a møkkamaskin!!!!!

Lenke til kommentar

Hmmm, her kan det vaere stroemforsyning som har gaatt til helvete. kan vaere at den rett og slett blir for varm, fryser maskinen din(litt rart siden den er varm!! hoho,hehe...) og nekter aa starte opp foer den har blitt kald nok igjen. Proev med en ny stroemforsyning, ev. hovedkort i en annen maskin og proev igjen. en ny stroemforsyning er ikke det dyreste i verden....

Lenke til kommentar

Kan det være harddisk, eller kabler til denne? Har du prøvd med en annen harddisk? Likevel....mest sansynlig er det at hovedkortet er ødelagt. Hvis du vil bruke masse tid på dette kan du jo prøve å bytte ut alt bortsett fra hovedkortet. Funker det ikke da, vet du hvor feilen ligger. Eller du kan prøve alle de andre komponentene på et annet hovedkort.

Lenke til kommentar

prøv å skaffe deg service pack 3, det hjalp for meg. jeg kjører win2k pro med sp3, helt uten problemer. det er tom. mer stabilt en linux ffs... men.. det er noen "triggere" som får win2k pro til å klikke... f. eks, den nyeste windows media player har lagt inn et nytt design i forhåndsvisning i mapper... av og til kan explorer.exe klikke når du ser på det. men os'et klikker aldri. bare lukker det med ctrl-alt-delete, så går det fint. men... du har vel ikke en eller annen superlang garanti...? høres ut som pc'en din har bare sagt takk for seg. har en p3 450mhz selv, og det krever nesten mye vedlikehold å holde liv i den. vurder å kjøpe ny pc. :D

Lenke til kommentar

Det var jo en slags bug i klamath utgaven av Penium III, altså 450 mhz og 500 mhz. Jeg hadde en gang en slik prosessor og den hadde de samme oppstartproblemene som du beskriver. Det var de aller første PIII prosessorene som hadde denne feilen. Den ble rettet rimelig kjapt opp av Intel etter at de oppdaget problemet. Så akkurat det problemet er annerkjent og ikke mye å gjøre med... Når det gjelder de andre problemene dine lurer jeg på hvilket brikkesett du har. Har du Apollo Pro eller noe slikt fra VIA, så kan det være forklaringen. Dette er jo tilbake til den gang da VIA fremdeles sugde hardt på hardwareprodusering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...