Gå til innhold

Må bytte ut min gamle PC og trenger hjelp! Intel/nVidia


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da er det rimelig på tide å oppgradere min gode gamle PC som lyder slik:

 

AMD Athlon 64 3200+ (2.0 GHz)

Twinmos 1 GB DDR2 RAM (Husker ikke om det er DDR1 eller DDR2)

2 x WD 200 GB S-ATA HDD 7200 rpm

Sapphire ATI Radeon 9700

 

Jeg er på utkikk etter en ny PC og har tenkt som det knaker. Jeg er ikke flink med PC og trenger råd. PCen vil bli mest brukt til skole arbeid og film, men spill blir det uansett en eller annen gang i fremtiden (jeg spiller ikke så mye). Målet med denne PCen er at den skal leve så lenge som mulig til minst mulig pris.

 

Jeg tenkte å hive meg på Intel sin QUAD bølge, men er blitt anbefalt Dual Core. Er QUAD Q6600 noe å tenke på til fremtiden, eller er det rimeligere å skaffe meg en kraftigere Dual Core?

 

Videre på grafikkort så har jeg vært ute og kikket. GeForce 8800 GT var det opprinnelige målet til jeg fikk sett meg om på noen tester av GeForce 9600 GT. GeForce 8800 GT ligger enda et hakk over GeForce 9600 GT. Har det noe å si at GeForce 9600 GT er ny og har ikke gode nok drivere til å slå GeForce 8800 GT? Eller vil resultatene for evig forbli slik? (Jeg har ikke tenkt å vente 3 måneder på et GeForce 9600 GT kort som er bedre enn et GeForce 8800 GT) Mulig med SLi oppsett senere.

 

Ellers trenger jeg RAM. Hva slags type RAM bør jeg gå for og hvor mye?

 

HDDer har jeg så det kan jeg ta med meg videre fra min gamle PC.

 

Jeg kom på en ting med min PSU jeg har i bruk. Tror den er en 450W fra NorthQ. Vil denne klare å trekke den nye maskinen, eller bør denne byttes til fordel for en nyere?

Notis: Jeg klippet av den 6 pins kontakten som brukes til strøm forsyning til nVidia kort fordi kabelen til strøm for CPU var ikke lang nok så jeg trengte litt ekstra kabel hehe. Var det et dårlig steg?

 

Regner med å bruke 5000 NOK +/-

 

Jeg er åpen for alle mulige innspill og kommentarer og er meget takknemlig for all den hjelpen dere kan gi meg! :)

 

- nadezico

 

EDIT: Angående CPU så blir Q6600 den eneste QUAD prosessoren jeg er interessert i forhold til pris hvis det ikke finnes rimeligere og bedre prosessorer der ute. :)

Endret av nadezico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort som støtter både SLI og de nye prosessorene (45nm), kr 1299,-.

 

NB! Støtter bare Dual Core, ikke Quad.

Sjekk denne oversikten for flere Asus hovedkort som har 45nm støtte.

Det finnes jo andre typer kort enn Asus, men det har jeg ikke orka å lete etter ;)

 

Det er ikke så lett å finne HK som har både SLI og 45nm-støtte, og iallfall ikke som er rimelige i forhold. Budsjettet ditt må jo også taes hensyn til :)

 

Her har du et hovedkort som ikke har SLI, men støtte for 45nm CPU, kr 1149,-.

 

Noen prosessorer du kan bruke;

 

E6750 kr 1395,-

E6850 kr 2050,-

E8400 kr 1575,-

E8500 kr 2095,-

 

E8400 og E8500 kommer i butikkene snart (innen en mnd??).

 

Til film, (skole) og spill ville jeg valgt en av disse i stedet for Quad. Skal du redigere og konvertere filmer, drive bildebehandling og gjøre andre ting samtidig bør du ha en Quad.

 

Du kan bruke f.eks disse 2GB RAM-brikkene til kr 499,-.

Om du har DDR2 fra før og vil spare noen kroner, så kan du jo selvsagt kjøpe 1GB til av de du har. Men ikke spar et par hundrelapper og gå ned på kvaliteten! God RAM er viktig. Og ikke mindre enn 2GB.

 

9600-serien har jeg ikke studert noe på. Jeg skummet så vidt igjennom denne testen. Utifra den ville jeg valgt 8800GT eller 8800GTS, i stedet for å vente på 9600-serien og spare noen hundrelapper. Hvis denne testen er representativ da.

 

Ang PSU`en så du iallfall ha på plass en 6-pin kontakt til skjermkortet. 450w er greit til å kjøre ett skjermkort. Tar du sikte på SLI må du bytte den ut innen den tid med en på 700w, eller mer.

 

Alle prisene er som du ser fra Komplett. Bruk Prisguiden for billigst mulig handlekurv.

Lenke til kommentar
Hovedkort som støtter både SLI og de nye prosessorene (45nm), kr 1299,-.

 

Tror jeg går for dette valget. Var å kikket på den nettsiden du ga meg, men forstod ikke altfor mye hehe! Men dette kortet du har lenket meg til har blitt testet og fått en diverse priser som ikke gjorde valget mitt så vanskelig.

 

 

Noen prosessorer du kan bruke;

 

E6750 kr 1395,-

E6850 kr 2050,-

E8400 kr 1575,-

E8500 kr 2095,-

 

E8400 og E8500 kommer i butikkene snart (innen en mnd??).

 

Til film, (skole) og spill ville jeg valgt en av disse i stedet for Quad. Skal du redigere og konvertere filmer, drive bildebehandling og gjøre andre ting samtidig bør du ha en Quad.

 

Forskjellen mellom en E6850 og en Q6600 er vel for så vidt kraft (differer på 600 MHz) og cache per kjerne? På komplett sin side så er det 25 kr å spare på en Q6600. Som jeg har forstått er vel QUAD fremtiden og hvor merkbart er 600 Mhz? Det er alltids mulig å kjøre en sterk dual core nå og nyte godt av den nå som QUAD ikke er så støttet av diverse programmer o.l. og oppgradere senere til en kraftigere QUAD til en rimeligere penge. Er ikke så krav stor egentlig (ser jo tydeligvis det på hva slags maskin jeg er på nå hehe), men vil ha mest ut av pengene (er en gjerrigknark). Maskinen må vare så lenge som mulig.

 

Du kan bruke f.eks disse 2GB RAM-brikkene til kr 499,-.

Om du har DDR2 fra før og vil spare noen kroner, så kan du jo selvsagt kjøpe 1GB til av de du har. Men ikke spar et par hundrelapper og gå ned på kvaliteten! God RAM er viktig. Og ikke mindre enn 2GB.

 

Disse så bra ut! Har noen gamle TwinMOS i maskinen nå som er noe hærk. Er noe av det verste jeg har opplevd. Måtte nedgradere mine Kingston fordi det nye hovedkortet (Merk: utdatert) jeg kjøpte ikke taklet den kraftige RAMen. Har hørt masse bra om Crucial og gleder meg til å prøve de ut! :D

 

 

9600-serien har jeg ikke studert noe på. Jeg skummet så vidt igjennom denne testen. Utifra den ville jeg valgt 8800GT eller 8800GTS, i stedet for å vente på 9600-serien og spare noen hundrelapper. Hvis denne testen er representativ da.

 

Så fremtidige oppdateringer og slike ting som en laster ned vil ikke ha altfor mye å si på ytelsen? Eller forblir ytelsen på en måte det samme bare det at den utnytter ting bedre og noen feil er fikset?

 

Et annet spørsmål jeg har på tankene: Hvordan vet jeg at et 8800 GT er en N92 og ikke av den gamle sorten som har 90 nm?

 

Ellers må jeg si tusen takk for hjelpen! Du har gjort valget mitt lettere. Nå er det snart på tid å begynne å bestille. Gleder meg til ny maskin er i boks! :)

Lenke til kommentar
Var å kikket på den nettsiden du ga meg, men forstod ikke altfor mye hehe!

 

De nye prosessorene har en litt annen teknologi, så det er ikke alle hovedkort som støtter de selv om hastigheten (f.eks 1333MHz) er den samme på både CPU og HK. Det var bare i tilfelle du ville se litt på andre kort ;)

 

Forskjellen mellom en E6850 og en Q6600 er vel for så vidt kraft (differer på 600 MHz) og cache per kjerne? Som jeg har forstått er vel QUAD fremtiden og hvor merkbart er 600 Mhz? Det er alltids mulig å kjøre en sterk dual core nå og nyte godt av den nå som QUAD ikke er så støttet av diverse programmer o.l. og oppgradere senere til en kraftigere QUAD til en rimeligere penge. Maskinen må vare så lenge som mulig.

 

600Mhz er jo litt det. Men valget mellom en rask C2D og en Quad som kan løse flere oppgaver på en gang blir vel uansett en smakssak. Hvis du skal klokke en Quad opp på nivå med E6850 eller den nye E8400 så blir det mer varme og mer strømforbruk. Uten at det trenger å bli krise av den grunn. Men du kan nå ta det med i vurderingen.

 

Og skal du klokke en Quad opp på nivå med en overklokket E6850/E8400 så må du iallfall ha deg en CPU-kjøler. Noen hovedkort kan bli veldig varme når man klokker en Quad.

Hvis du skal bruke den mest til spill og surfing, filmer og ellers vanlig hverdagsbruk så ville jeg, som sagt, valgt en rask C2D. Og maskinen vil vare lenge nok med en C2D til at du slipper å bekymre deg for oppgradering på en stund.

Men dette er individuelt og du finner delte meninger om saken.

 

Har hørt masse bra om Crucial og gleder meg til å prøve de ut!

 

De brikkene har jeg selv og de er dønn stabile. Ingen problemer! Tåler mye klokking også.

 

Så fremtidige oppdateringer og slike ting som en laster ned vil ikke ha altfor mye å si på ytelsen? Eller forblir ytelsen på en måte det samme bare det at den utnytter ting bedre og noen feil er fikset?

Et annet spørsmål jeg har på tankene: Hvordan vet jeg at et 8800 GT er en N92 og ikke av den gamle sorten som har 90 nm?

 

Det er vel nye drivere som kommer etter hvert du tenker på? De kan ha litt å si på ytelsen, i tillegg til at det fikser diverse "bugs", men det gjelder jo for alle typer kort.

Det er ikke sånn at 9600 kortet plutselig blir bedre enn 8800GT bare pga en driver.

Jeg ville likevel valgt et 8800GTS 512mb (har det selv). Iflg tråder her inne så er det litt mer støy fra GT pluss litt annen type vifte som gjør at omgivelsene blir litt mer plaget av varmluft fra kortet.

 

G92; Alt du trenger å vite står som regel i produktinfo. Du vil etter hvert kjenne igjen kortene så selv om det ikke står der, så ser du det likevel ;)

Men går du inn på produsentlinken så finner du det iallfall der.

Lenke til kommentar
Og skal du klokke en Quad opp på nivå med en overklokket E6850/E8400 så må du iallfall ha deg en CPU-kjøler.

 

Oi, det tenkte jeg ikke på. Men tror ikke det blir klokking med det første ettersom jeg er totalt uerfaren med det. Vil holde meg på den sikre siden. Har fått tenkt litt og valget faller på C2D! Tenkte aldri på CPU-kjøler til denne. Er det noen bra der ute på markedet? Mange jeg kjenner har en Zalman og sier den funker bra, men så er jo den PCen jeg skal bygge nå litt forskjellig fra deres maskiner. Er Zalman like bra på en E6850?

 

Valget på hovedkort faller på det du lenket meg til tidligere i posten! (Samme gjelder RAM)

 

Grafikk kort har jeg bestemt meg om for denne: MSI GeForce 8800 GT OC (Lenke under)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341737#accessories

 

Da blir det PC bestilling imorgen ettermiddag! :D:D:D

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noen CPU kjøler så jeg vet ikke hvem som er best.

 

Men du trenger ikke stresse med kjøler til denne prosessoren. Den tåler en god del før du trenger ekstra kjøling. Og skal du ikke klokke så kan du iallfall ta det piano :)

 

Det varierer litt fra system til system så det er vanskelig å gi noe fasitsvar, men uansett tror jeg du vil kunne klokke den til (iallfall) 3.5GHz før du bør ta en titt på temperaturen.

Lenke til kommentar

"Hovedkort som støtter både SLI og de nye prosessorene (45nm), kr 1299,-."

 

 

Vel, så vidt jeg vet så støtter hverken 650i eller 680i de nye 45mn CPU fra Intel.

 

Skal du ha SLI og støtte for nye CPU er valget enkelt: 750i eller 780i. Ellers ser det meste fornuftig ut. 8800gt er et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
"Hovedkort som støtter både SLI og de nye prosessorene (45nm), kr 1299,-."

 

Vel, så vidt jeg vet så støtter hverken 650i eller 680i de nye 45mn CPU fra Intel.

 

Iflg Asus selv så støtter kortet 45nm Dual Core, dvs E8400/E8500.

Hvis det ikke stemmer så får du sende en mail til Asus, jeg har ikke testet det selv ;)

Lenke til kommentar
Her er et forslag. Litt dyrere enn 5000 da (6500 med harddisk).

 

Jeg trenger ikke kabinett, PSU, DVD-rom eller HDD ettersom jeg kan ta det videre fra min gamle maskin. Prisen lyder på utrolige 4597,- eks frakt. Takk for tilbudet, men amentio tør jeg ikke å bestille fra. Ventet 9 dager sist gang, sjekket rundt på forum og der var det folk som hadde ventet i over 1 måned osv osv. Var så glad for at jeg fikk alle tingene mine etter 9 dager.

 

Har ellers et Antec Performance One P182, NorthQ 450W PSU, Plektor DVD-brenner/rom og 2 x WD 200 GB S-ATA HDD 7200 RPM.

 

Men du trenger ikke stresse med kjøler til denne prosessoren. Den tåler en god del før du trenger ekstra kjøling. Og skal du ikke klokke så kan du iallfall ta det piano smile.gif

 

Det varierer litt fra system til system så det er vanskelig å gi noe fasitsvar, men uansett tror jeg du vil kunne klokke den til (iallfall) 3.5GHz før du bør ta en titt på temperaturen.

 

Hehe jeg er litt glad i gode kjøle løsninger. Jeg har selv en Thermalright SLK-900U (støtte for 80/92mm vifter) hvor jeg moddet en 80mm vifte (tok ut viften) og snekret på en på 80 - 120 mm munning og hev på en 120 mm vifte. Den kjøler bra! :D Tror jeg må lete etter en CPU-kjøler og hive meg på overklokking fronten! :)

 

Vel, så vidt jeg vet så støtter hverken 650i eller 680i de nye 45mn CPU fra Intel.

 

Skal du ha SLI og støtte for nye CPU er valget enkelt: 750i eller 780i. Ellers ser det meste fornuftig ut. 8800gt er et veldig godt valg.

 

Nå ble jeg usikker... Skal se hva jeg finner ut av 750i og 780i jeg da :)

 

EDIT:

Iflg Asus selv så støtter kortet 45nm Dual Core, dvs E8400/E8500.

Hvis det ikke stemmer så får du sende en mail til Asus, jeg har ikke testet det selv wink.gif

 

Var inne på linken til hovedkortet for å bekrefte det du sa:

 

SLI platform-P5N32-E SLI Plus

 

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel® Quad-core CPU Ready

- Intel® Core™2 Extreme/Core™2 Duo Ready

 

Så da er det pris jakting og bestilling! :) Noen leverandører som jeg bør styre unna? (Jeg er fullt klar over amentio!)

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

 

Her er et forslag. Litt dyrere enn 5000 da (6500 med harddisk).

 

Jeg trenger ikke kabinett, PSU, DVD-rom eller HDD ettersom jeg kan ta det videre fra min gamle maskin. Prisen lyder på utrolige 4597,- eks frakt. Takk for tilbudet, men amentio tør jeg ikke å bestille fra. Ventet 9 dager sist gang, sjekket rundt på forum og der var det folk som hadde ventet i over 1 måned osv osv. Var så glad for at jeg fikk alle tingene mine etter 9 dager.

 

Har ellers et Antec Performance One P182, NorthQ 450W PSU, Plektor DVD-brenner/rom og 2 x WD 200 GB S-ATA HDD 7200 RPM.

 

Men du trenger ikke stresse med kjøler til denne prosessoren. Den tåler en god del før du trenger ekstra kjøling. Og skal du ikke klokke så kan du iallfall ta det piano smile.gif

 

Det varierer litt fra system til system så det er vanskelig å gi noe fasitsvar, men uansett tror jeg du vil kunne klokke den til (iallfall) 3.5GHz før du bør ta en titt på temperaturen.

 

Hehe jeg er litt glad i gode kjøle løsninger. Jeg har selv en Thermalright SLK-900U (støtte for 80/92mm vifter) hvor jeg moddet en 80mm vifte (tok ut viften) og snekret på en på 80 - 120 mm munning og hev på en 120 mm vifte. Den kjøler bra! :D Tror jeg må lete etter en CPU-kjøler og hive meg på overklokking fronten! :)

 

Vel, så vidt jeg vet så støtter hverken 650i eller 680i de nye 45mn CPU fra Intel.

 

Skal du ha SLI og støtte for nye CPU er valget enkelt: 750i eller 780i. Ellers ser det meste fornuftig ut. 8800gt er et veldig godt valg.

 

Nå ble jeg usikker... Skal se hva jeg finner ut av 750i og 780i jeg da :)

 

EDIT:

Iflg Asus selv så støtter kortet 45nm Dual Core, dvs E8400/E8500.

Hvis det ikke stemmer så får du sende en mail til Asus, jeg har ikke testet det selv wink.gif

 

Var inne på linken til hovedkortet for å bekrefte det du sa:

 

SLI platform-P5N32-E SLI Plus

 

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel® Quad-core CPU Ready

- Intel® Core™2 Extreme/Core™2 Duo Ready

 

Så da er det pris jakting og bestilling! :) Noen leverandører som jeg bør styre unna? (Jeg er fullt klar over amentio!)

 

Nå må du huske at det som oftest er kunder som er misfornøyd som skriver på forumet, i prisguiden osv. 9 dager synes jeg er helt på grensen på å vente.

Lenke til kommentar
Nå må du huske at det som oftest er kunder som er misfornøyd som skriver på forumet, i prisguiden osv. 9 dager synes jeg er helt på grensen på å vente.

 

Nå var det ikke bare 1 eller 2, men flere enn det som hadde ventet mer enn 2 uker. Var et par stykker som hadde ventet fra 1-3 måneder. Telefon support = død. Og mail var amentio heller ikke interesserte i å svare på. Dette ville jeg sjekke ut selv og lot telefonen ringe i 22 minutter før jeg ble lei. Sendte mail og fikk aldri svar. Men pakkene kom, så da var jeg fornøyd! :)

 

EDIT: Jeg og en kompis hadde bestilt fra Amentio. Jeg og han lot telefonene ringe i 22 minutter sammen den gang vi ringte. Jeg hadde ringt et par ganger tidligere på dagen. Viser egentlig bare hvor lei telefon supporterne er av kritikk når det egentlig ikke er deres feil men bedriften?

 

Det er bare utrolig synd at slikt skjer, men amentio lever i sitt beste velgående og det får det være. Det stod leveringstid 3-5 dager og at alt var på lager. Men når ting blir sendt fra Danmark av alle ting? Trodde da Amentio holdt seg til i Norge?

 

Ok, dette ble litt OT...

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

Vell, om du skal ha SLI Hovedkort så må du være beredt på å studere BIOS innstillinger og driver oppsett en god del.

De kortene der har en masse problemer og rot sånn generelt så de er kun ett valg for Intel om du ABSOLUTT MÅ HA SLi støtte.

Kan du leve uten så er andre alternativ mye bedre.

 

Selv om du ikke planlegger å klokke så er mulighetene store for at du må rote i BIOS med litt avanserte innstillinger angående volt og den typen der for å få det til å fungere perfekt og uten å spise minnebrikker.

Finnes en god del skrekkeksempel her på forumet og folk som har tatt det ett stykke lengere som PerUlv2.

Lenke til kommentar
Vell, om du skal ha SLI Hovedkort så må du være beredt på å studere BIOS innstillinger og driver oppsett en god del.

De kortene der har en masse problemer og rot sånn generelt så de er kun ett valg for Intel om du ABSOLUTT MÅ HA SLi støtte.

Kan du leve uten så er andre alternativ mye bedre.

 

Selv om du ikke planlegger å klokke så er mulighetene store for at du må rote i BIOS med litt avanserte innstillinger angående volt og den typen der for å få det til å fungere perfekt og uten å spise minnebrikker.

Finnes en god del skrekkeksempel her på forumet og folk som har tatt det ett stykke lengere som PerUlv2.

 

Jeg skal ha det i bakhodet hvis noe skjer når jeg setter opp maskinen. Var virkelig greit at du sa det, for da vet jeg hvor det første stoppet blir om noe oppstår. Heldigvis kjenner jeg noen som har peil på det som kommer og besøker meg til påsken. Blir greit å få han til å se litt på det om jeg sliter. Men forumet her er da første valg hvis jeg er i krise? :D

Lenke til kommentar
Du kan bruke f.eks disse 2GB RAM-brikkene til kr 499,-.

Om du har DDR2 fra før og vil spare noen kroner, så kan du jo selvsagt kjøpe 1GB til av de du har. Men ikke spar et par hundrelapper og gå ned på kvaliteten! God RAM er viktig. Og ikke mindre enn 2GB.

 

Jeg bare lurte på hva som er forskjellen mellom CL4 og CL5? Jeg fant også noen andre Crucial BallistiX som ser ut som det samme men 50 kr forskjell. Vet noen hva forskjellen er?

 

Som i lenken ovenfor:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=31236...led#ProductTabs

 

Nummer 2:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34709...BE-D2583A1CB52E

 

Nummer 3:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33896...BE-D2583A1CB52E

 

Jeg regner med de er like. Men rød og svart var da fetere enn gul? :p

Lenke til kommentar

 

Hehe takk for forslaget! Har dessverre bestemt meg for det jeg vil ha :)

 

Det blir

 

Intel Q6600

MSI GeForce 8800 GT OC

Asus P5N-SLi-PLUS

Crucial BallistiX

 

Har tenkt godt og lenge på CPUen og valget faller på firekjerneren.

Grafikkortet er jeg bare rett og slett overbevist om at jeg må ha. Har lest altfor mange tester til at noen andre kort der ute kan skifte mitt syn på saken nå. Varme? Ikke et problem ettersom jeg er glad i god kjøling i kabinettet.

HK'et fikk jeg anbefalt og jeg er ikke i tvil en plass!

RAM'en fikk jeg også anbefalt og som jeg har hørt en del om tidligere. Men lurer enda på hva som er forskjellen på den 'vanlige' Ballistix og Ballistix Tracer.

 

Er snart på vei hjem fra kontoret. Da blir det bestilling! :D

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...