zakka993 Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hei! :!: Jeg skal bygge en gamer pc til rundt 10.000 kr og trenger tips til hva jeg skal kjøpe. Jeg vet litt hva jeg vil ha, men er ikke helt sikker på hvilke deler jeg trenger. Harddisk: Jeg tror ikke jeg trenger så veldig mye.. og kan jeg få mer etter hvert så tror jeg bare kjøper 250-500gb harddisk. Kabinett: Kabinettet er det ikke så farlig med, men vil ha et litt billig som er greit isolert og helst helt svart. DVD Brenner: Jeg tror jeg vil kjøpe en svart Samsung dvd-brenner med sata-tilkobling. Hovedkort: Her er jeg ganske usikker, det eneste jeg vet er at jeg skal kjøpe et Asus med Intel brikksett. Så kanskje et Asus P5K PRO vil duge…? Prosessor: Enten et Intel Core 2 Duo E8400 eller Intel Core 2 Quad Q6600 tror jeg… Skjermkort: Her er jeg ganske sikker på at jeg skal kjøpe et GeForce 8800 GT. Ram: Jeg skal kjøre Windows XP Professional. Siden man bare kan bruke 3.1gb i XP og man omtrent ikke merker noen forskjell fra 2gb til 3 gb, tror jeg at jeg bare skal kjøpe 2gb ram. Headset: Her har jeg ikke noen spesielt forslag, men jeg vil ha et med god lyd og som er komfortabelt å ha på seg. Skjerm: Jeg er ikke helt sikker men lurer litt på LG 204wt… Men det er bare å gi andre forslag! PSU: Jeg vil egentlig bare ha et stabilt et og som gir nok strøm til det jeg har:P Tror jeg vertfall jeg vil trenge minimum 300watt. Mus, Musmatte & Tastatur: Jeg er ikke helt sikker, men jeg lurte litt på IntelliMouse Explorer 3.0. Musmatten jeg har sett på er Steelpad QCK +. Tastatur er jeg ikke helt sikker på men vil ha et gamer tastatur. Er åpen på andre forslag på både musa og musmatten. Nå håper jeg virkelig at det er noen som kan hjelpe meg, og jeg er åpen for alt jeg får av råd og tips!!!
TechFrog Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Harddisk: Denne bør vel holde en stund. Jeg ville satset på en intern og en ekstern (enten nå eller senere). Greit å ha en du kan ta med deg til venner og familie hvis du har filmer, bilder eller andre filer du vil dele. Kabinett: Dette har jeg selv, så jeg får vel bare foreslå det igjen da. Funker helt fint! Kjølig, stille og egentlig ganske "pent" uten noe dilldall. Ellers er vel dette ganske populært. Det finnes jo mye å velge i her. DVD Brenner: Denne f.eks. Hovedkort: Asus P5K-E/WIFI-AP, P35. Støtter også E8400. Prosessor; Om du velger E8400 blir du neppe skuffet. Også det beste med tanke på spill vs Q6600. Skjermkort: Her er jeg ganske sikker på at jeg skal kjøpe et GeForce 8800 GT. Eller et 8800 GTS 512MB? Ram: Jeg skal kjøre Windows XP Professional. Siden man bare kan bruke 3.1gb i XP og man omtrent ikke merker noen forskjell fra 2gb til 3 gb, tror jeg at jeg bare skal kjøpe 2gb ram. Det er 32bit eller 64bit som bestemmer hvor mye minne du kan ha. Ikke XP eller Vista Hvis det er 64bit-utgaven av Professional du skal ha, så er det bare å forsyne seg med RAM. Edit; Her har du uansett et par gode brikker. PSU: Jeg vil egentlig bare ha et stabilt et og som gir nok strøm til det jeg har:P Tror jeg vertfall jeg vil trenge minimum 300watt. Hvis vi sier 600w så er nok det et bedre forslag, også med tanke på fremtidig oppgradering. 300w er uansett altfor lite Mus og headset osv får du bare se litt på. Jeg har ikke så mye å tilføye på den delen Endret 3. mars 2008 av cheeba
zakka993 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for hjelpen! Det var utrolig masse nyttig informasjon jeg fikk her!!! Men den det med windows xp og den psuen på 300watt var bare noe jeg fikk av en kamerat, så var ikke helt sikker:P.. men da kan jeg jo få bedre ram:D men er det åssen vet jeg om det er 32bit eller 64bit-utgaven av Professional jeg har??? når du annbefalte "8800 GTS 512MB" istedenfor "8800 GT" var det fordi GTS er bedere eller hva?? Uansett, takk for alle tips og rad jeg har fått!!!
Lamborgini Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 (endret) Sant, 300W blir altfor lite. Gå for 600W 8800GTS er bedre enn GT, men du får mer for pengene med GT. Kommer egentlig an på hvor mye du vil bruke, har du råd kjøper du et GTS, men du går ikke mye ned i ytelse ved å velge GT, og da spare en del. Du kan kjøre krevende spill (Crysis o.l.) på full grafikk med et GT, hvis de andre komponentene i pc-en din er gode, noe de som cheeba foreslo er. Pass bare på at du minst kjøper PC6400 minnebrikker (det har også cheeba foreslått). Kjøper du mindre enn det (5400 og mindre) kan ram'en bli altfor treig (altså dårligere). Men cheeba har satt opp et bra oppsett Vet dessverre ikke hvordan man får sjekket om man har 32- eller 64 bit programvare. Endret 4. mars 2008 av Lamborgini
zakka993 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Jeg tror jeg går for 8800 GT .. men har du noen forslag på en god og ikke altfor dyr skjerm eller? foreslo den LG 204wt som fetteren min er veldig fornøyd med, men hvis det hadde gått med en bedre i samme pris eller billigere hadde det vært fint
Lamborgini Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Beklager, men har ikke veldig mye greie på skjermer Hvis du ikke finner noe her, kan du sjekke x6.no's forum (link rett til skjerm-delen). Det er en side kun for IT med et veldig bra forum. Mange flinke folk der som er villige å hjelpe deg. Har selv fått veldig mye hjelp der
zakka993 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 OK.. Da prøver jeg det ... og tusen takk for hjelpen jeg har fått hittil
TechFrog Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 men er det åssen vet jeg om det er 32bit eller 64bit-utgaven av Professional jeg har??? Vet ikke han kompisen din det da? Har du esken så skal det jo også stå der, eller kanskje t.o.m på selve cd`n. Men skal du bruke dette operativsystemet uansett så kan du jo kjøpe 2GB først og evt ta resten når du har fått innstallert Windows. Aldri for sent å kjøpe mer RAM
zakka993 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 (endret) Åja.. er ikke helt sikker jeg kan se på cden jeg har... det sto ikke noe på den som jeg så... :S Vet du om en god skjerm til ca 2000 kr eller? Er denne bra foresten ?? Asus VW222U Endret 4. mars 2008 av zakka993
TechFrog Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Må si som Lamborgini; skjerm er ikke min sterke side De to gangene jeg har kjøpt så har jeg rett og slett stolt på tilbakemeldinger fra andre kjøpere og lest tester. Begge gangene har jeg vært fornøyd. Spesielt med den siste som jeg kjøpte i 2006 og som jeg har enda. Fant ikke den nå, men tror det kan være forgjengeren til denne skjermen. Den er en del over budsjettet ditt, så egentlig trengte jeg ikke nevne den Den du linket til så også veldig god ut og tilbakemeldingene virker jo svært lovende.
toazty Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 prosessor Q9450 hvis du vil ha quad , 1000kr dyrere men vel verdt pengene hvis du skal kjøre PC-en hardt...
DHM Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Mener å tro at du kan se det i oppstarten om du har 64 bit på loading skjermen til xp.
newman221 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 det er ingen grunn til ikke å kjøpe 4gb hvis du skal bestiile ny pc idag. ja, du får bare utnyttet 3,1gb, men det er vesentlig bedre enn 2... Og GT er et bra skjermkort, personlig foretrekker jeg ati 3870(x2), for den blåser varm luft ut bak istedetfor inn i kabinett. Du bør også vurdere 8500ram, den er mer villig til å klokke.. koster litt mer, men kan være verdt det. netshop hadde etpar Mushkin 8000 4gb-sett ganske billig en stund
Lamborgini Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Og GT er et bra skjermkort, personlig foretrekker jeg ati 3870(x2), for den blåser varm luft ut bak istedetfor inn i kabinett. Men nå koster jo 3870 X2 også vesentlig mye mer enn 8800GT.
zakka993 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Skrevet 5. mars 2008 Hei! Ja det skjermen var litt vel dyr:P.. men tror jeg vil kjøpe den asus skjermen... hmm.. får se litt på det med prossesorer, er ikke helt sikker... får ikke sjekket om det står i oppstarten nå, men kan jo kanskje gjøre det neste gang jeg skrur på maskinen Det er vell sant at jeg heller burde kjøpe 4gb ram, men hva er det "8500ram", skjønte ikke helt ...
Lamborgini Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 (endret) PC8500 Ram er "raskere" ram enn PC6400, det går på frekvensen til minnet. Mens PC6400 kjører frekvens 800 Mhz, kjører PC8500 på 1066 MHz. Det er rett og slett bedre ram. PC6400 holder lenge det, hvis ikke du er villig til å betale ekstra. Jeg valgte PC6400 til min nye pc, som jeg bestilte for ikke så lenge siden. Ikke nødvendig med Q9450 CPU, Intel Core 2 Duo E8400 eller Q6600 er mer enn bra nok Endret 5. mars 2008 av Lamborgini
zakka993 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Skrevet 5. mars 2008 Åja hehe, da skjønner jeg... nei, gidder ikke kjøpe Q9450 CPU.. tenker det andre holder
zakka993 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Skrevet 5. mars 2008 Men tror du foreksempel crysis kommer til å fungere bra med det cheeba og du har kommet med??
Krom-stag Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Jeg mener at denne PC-en ser ganske fin ut, http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=67084 .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå