Gå til innhold

Bygge Linux Stue PC


Anbefalte innlegg

Jeg skal til USA om et par uker, og har tenkt å plukke opp deler til en stue PC der. Har tenkt på et stillegående AMD system.

 

Dette har jeg tenkt på:

AMD Athlon X2 BE 2350. Denne CPU'en har en lav TPD, og den kan antakelig vis klokkes en del, hvis jeg skulle ha behov for høyere ytelse.

 

miniATX mobo. Har tenkt på et AM2+ hovedkort, helst miniATX, men kan godt gå for et vanlig ATX kort.

 

2GB minne. Tenkte litt på 800MHz DDR2.

 

Når det gjelder skjermkort, så er jeg usikker. Et mid-range ATI eller nVIDI kort, med gode muligheter for avspilling av HD materiale. Skal nemlig bruke dette som en HTPC også. Et godt lydkort hadde vært kjekt også.

 

PSU har jeg, og kabinett skaffer jeg meg i Norge.

 

Som jeg nevnte i tittelen på tråden, så har jeg tenkt å bygge em Linux(kan evt. dualboote med Windows) maskin, med mulighet til å spille Team Fortress 2 via Wine(skal funke bra, etter det jeg har hørt) Jeg trenger da ikke noe monstermaskin(Tenkte at TF2 med en stabil 40+ framerate på 720p skulle gå bra på en slik maskin. Jeg sa innledningsvis at jeg skulle ha en stillegående maskin, men det betyr ikke nødvendig vis en passivt kjølt sak. Skal tross alt kunne kjøre HD materiale uten at den svetter seg til døde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg tenkte med et nytt skjermkort, er at de har Hardware dekoding av HD materiale, slik at CPU'en ikke dreper. Har sett på E2xxx serien fra Intel, og det er en mulig kandidat.

Jeg har sett litt før på hovedkort som har hdmi ut, men ser ut som de bare takler opp til 1080i. Om du trenger 1080P, så må du vel ha et greit kort ja.

 

Ville dog tro at feks 8800gt er et knall kort og det skal komme i silent (fanless) utgave snart, evnt. kan du jo bare kjøpe en fanless, evnt. vannkjøling selv og montere.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Skal ta det til etterrettning(blir sansynligvis et 780G kort på meg) En annen ting, som jeg glemte å si innledningsvis, er at jeg er avhengig av WLAN for å få nett(kan ikke bore hull igjennom veggen) Noen gode WLAN kort som har grei Linux støtte?

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut Linux delen(trenger en bluetooth adapter også, vil ikke ha trådmus og tastatur)

 

Her er en liste over diverse deler jeg har tenkt på(prisene er tatt fra NewEgg

 

CPU:

AMD Athlon X2 BE-2350 Brisbane 2.1GHz($89)

Alt. AMD Athlon 64 X2 4200+ Brisbane 2.2GHz($66)

Mobo:

GIGABYTE GA-MA78GM-S2H AM2+/AM2 AMD 780G HDMI Micro ATX($99)

Minne:

G.SKILL 2GB 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 800 (PC2 6400)($45)

Alt. GeIL Value Series 2GB 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 800 (PC2 6400)($46)

Skjermkort:

SAPPHIRE 100236L Radeon HD 3650 512MB($80)

HDD:

1. HITACHI Deskstar 7K160 80GB 7200 RPM SATA($43)

2. Western Digital Caviar SE 500GB 7200 RPM SATA($99)

WLAN kort:

Rundt $40

 

Kabinett kommer i tilleg, og jeg har sett litt på dette. Litt dyrt, kanskje?

Lenke til kommentar

Tror jeg går for det setupet jeg har. Selv om jegh ikke får hardwaredekoding, så er kortet fremtidsrettet, samt at det drar lite strøm(I følge tester gjort av diverse sider), noe som er ypperlig for en HTPC.

 

(Antar forøvrig du mente at de snuset på en Linux release, siden MP er kun Windows)

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar

Neida... Både Windows, Linux og OS X portene er basert på Linux-porten... Og det er nok en stund til "production"-kvalitet ennå. Saken er at siden de benytter SDL i Linux-porten (som er den første ikke -xbox porten) så er det veldig enkelt å krysskompilere til Windows og OSX.

 

dessverre er nok dette spikeren som får kista til å renne over for de som håpte på en X360-port av XBMC når den ble cracka... Den kommer nok ikke nå.

De har selv skrevet at det fortsatt er xbox som er primærmålet, men linux-porten vil nok ta over etter hvert.

 

Hvis bare FFMPEG kunne begynt å bruke GPGPU eller CUDA eller VAAPI eller eller eller nå :) Så kunne vi fått HW-kompatibel mpeg4 dekoding :)

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...