Gå til innhold

Den lille Rubiks Kube-tråden


Goranlol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

17/15

 

31.80, 27.59, 29.41, 38.72, 23.11, 34.27, 36.75, 33.13, 38.77, 28.36, 34.13, 35.66, 30.73, 31.72, 34.47, 30.86, 35.28 = 32.86 (σ = 3.06)

 

5/3

31.80, 27.59, 29.41, (38.72), (23.11) = 29.60(σ = 1.72)

 

12/10

27.59, 29.41, 38.72, (23.11), 34.27, 36.75, 33.13, (38.77), 28.36, 34.13, 35.66, 30.73=32.87 (σ = 3.54)

 

:D Nå gjenstår det bare å lære de siste Plls for en hånd...

 

Så langt kan jeg 2U H 2J 2A og kanskje jeg beholder 2G

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Noen som har tips for å lære algoritmer?

 

Pugg dem. Gjør algoritmene om igjen om igjen på kuben, helt til de sitter utenat i hodet. Har ikke noe bedre tips, desverre...

 

 

Forresten, er det noen som vet om noen fysiske butikker som selger 4x4x4 eller 5x5x5 kuber, eller må jeg bestille det fra internett?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har tenkt å kjøpe 2x2x2 3x3x3 4x4x4 5x5x5 de beste som er å finne på internett, pris spiller ingen rolle her, det skal være speedcubes, hva burde jeg gå for da ? har 2x2x2 rubiks sin, den er veldig dårlig synes jeg.

 

Blir en bump dette.

 

Har du kjøpt kuber?

 

Hvis ikke, har saumfart nettet selv på jakt etter den beste kuben (3x3), og etter det jeg kan se er Haiyan's Cube Memory noe av det beste du kan få tak i akkurat nå (har en i bestilling nå). Basert på Alpha V, men modifisert for å få mindre lockups og bedre kutting. Ellers virker det som at Type F-II er foretrukket av mange.

 

Du får tak i begge her (italiensk webshop):

http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/721

http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/686

 

Har selv følgende:

Ghosthand v1:

veldig lett og nokså rask, men jeg sliter med lockups på M-slices

 

Competition Standard Cube fra puzl.co.uk_

rask og nesten ikke noe "popping", men liker ikke helt følelsen i den

 

Rubiks DIY:

Likte ikke denne i det hele tatt. De individuelle kubedelene, spesielt hjørnene er håpløst dårlig konstruert og de må pusses med smergelpapir for å hindre lockups. Men, bare ut av nyskjerrighet, så satte jeg på kube-bitene fra en håpløs dårlig standard Rubiks som jeg kjøpte på Tannum, og det ble en helt super kombinasjon! Den er ufattelig rask, men kutter ikke spesielt bra (noe som er greit for min del siden jeg er håpløst unøyaktig og trenger å bli bedre).

 

Ellers får du tak i V-Cubes (5x5-7x7) fra brettspill.no. Blir billigere derifra enn å bestille de fra utlandet (pga mva).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har 3-5^-kubene, artig leketøy, men er langt fra noen speedkuber. Jeg begynner å bli for gammel til slikt, gikta har tatt meg vett. ^^ Men hadde vært moro å prøve å trene opp 3^ for å se om jeg klarer den kjapt igjen, jeg lå på rundt 1.20 før i tiden, men da brukte jeg ingen spesialiserte algoritmer, men snarere et sett av algoritmer jeg selv fant opp da jeg var rundt 12 år. Så hva kan man egentlig forvente?

 

Hadde vært kult å forsøke å pugge noen av disse sinnsvake algoritmene som folk bruker når de bruker ~10 sec.

Lenke til kommentar

Hvordan bør man gå frem for å lære seg å løse kuben? Bare prøve seg frem, eller må man sette i gang med å pugge algoritmer?

 

Det beste er vel å prøve seg fram så man gjør seg kjent med kuben og bli vant til å se og orientere brikker i forhold til hverandre i rommet. Du trenger ikke allverden av algoritmer for å løse puben, og du kan uten problem løse 2/3 av kuben helt intuitivt. Men da hjelper det å ha et system. Jeg foreslår at du sjekker begynner-guiden på cubestation.co.uk og/eller Lars Petrus sitt system på lar5.com/cube.

Lenke til kommentar

Den gang jeg var 12 år, så fantes det ikke noen youtube, og jeg visste ikke hva Internett var, så jeg løste den ved å finne algoritmer selv. Alt man gjør med kuber er jo algoritmer, noen er enkle, andre er avansert. Det første du bør gjøre er å forstå at du ikke skal løse side for side, men lag for lag.

 

Du skal altså IKKE løse grønn, gul, rød osv, men snarere løse en side, f.eks blå, for deretter å løse laget under som i en kake. Du har topp, midt og bunn.

 

Start med å lag et kryss på toppen, av midtbrikken og midten av sidene. Det viktige her er at sidebrikkene stemmer med fargen i midten på toppen og midten av de tilstøtende sidene. Så setter du inn hjørnene i topplaget, slik at disse stemmer over ens med toppen og sidene. Deretter jobber du deg bare nedover. :)

Lenke til kommentar

@NikkaYoichi: Imponerende at du klarte å løse kuben helt på egenhånd som tolvåring! Jeg fikk en kube da jeg var rundt 5 år og fikk den selvfølgelig ikke til da. Den ble helt glemt i nesten 30 år, helt til et par år siden hvor jeg fant den i bunnen av en kasse hos foreldrene mine. Og da måtte jo den løses :) Men jeg klarte det ikke uten hjelp en gang da, hehe. Men hvilken kube bruker du? Standard Rubiks butikk-kjøpt?

 

 

 

Fikk forøvrig fire kuber fra icubik.com idag:

 

Haiyan's Cube Memory (moddet Alpha 5)

Førsteinntrykket er at den er veldig lett, kutter bra, og låser seg lite. Litt støyende. Fikk ikke den "halleluja"-følelsen som jeg håpte på, men regner med at jeg kommer til å like denne mer og mer etterhvert som jeg bruker den.

 

Haiyan's Cube

Helt annen følelse enn Memory (men så er det jo også en helt annen konstruksjon). Den er lett, og man trenger utrolig liten kraft for å vri en side 90 grader. Denne kutter også ganske bra, men har ganske firkantede brikker som antakeligvis gjør at den låser seg lettere.

 

Shengen Type F-II

Følelsen er litt som Ghosthand - føles litt t som om friksjonen er mot papir. Den er lett og virker å være veldig presis. Skjønner raskt hvorfor så mange har denne som favoritt.

 

Maru

Innpakningen var fin og det fulgte med silikon og ekstra klistremerker, men ble litt skuffet når den ikke var innstilt sikkelig "out of the box". Måtte justere fjæringene og sette inn med silikon selv. Synes den minner mye om Rubiks DIY.

 

@Bone: Anbefaler deg å kjøpe en Type F-II - den støyer lite, koster lite, og er veldig bra. Bankers kjøp!

http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/686

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...