Gå til innhold

SSD og batterilevetid


Anbefalte innlegg

Ok, da -- han skrev at Lenovo oppgir at SSD reduserer effektforbruket med 25%.
Lenovo oppgir at deres X300-laptop bruker opptil 25% mindre strøm pga. SSD.

aha da ser jeg hva problemet er her. vi ser på to forskjellige innlegg. jeg går ut ifra det innlegget han legger inn etter det du henviser til. der står det noe litt annet ser du:

"SSD er nesten dobbelt så rask som en 7200 RPM disk, nøyer seg med 0,08 watt mot 1,0 watt for 7200 RPM disken, veier 44 gram mot 115 gram, og tåler over 4 ganger så kraftige støt (1500 G mot 350 G).

 

Lenovo har engasjert seg i bevegelsen for et bedre miljø. X300 har 25 prosent lavere energiforbruk enn tidligere Thinkpad-modeller rundt samme prosessorteknologi."

som han der skriver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...] aha da ser jeg hva problemet er her. vi ser på to forskjellige innlegg. jeg går ut ifra det innlegget han legger inn etter det du henviser til. der står det noe litt annet ser du: [...]
Det var innlegget han skrev for å underbygge det han sa først. Men nok om dette: dette er utrolig tåpelig.

 

EDIT:

Nen = Men ;).

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Som sagt i testen kan harddisken uten problemer slås av og på sømløst. Det betyr i praksis at den kan settes til å gå i dvale etter ti sekunders inaktivitet.

Jeg antar at det vil komme drivere og programmer som vil utnytte dette til batteriets fordel i fremtiden. Om disken skriver fortere enn den får data å skrive så kan RAMen lagre på data og sende dem til harddisken i større pakker slik at den skriver i maks tempo og går i dvale i mellomtiden.

Og om man holder på med aktiviteter som krever lite av harddisken, men som fortsatt holder maskinen i aktivitet (f.eks nettleser eller msn) kan disken gå i dvale selv om systemet fortsatt er aktivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert batterilevetiden blir så mye bedre, men ytelsen BLIR (!) mye bedre.

Jeg har satt inn en Mtron MSP-SATA7025 (32GB) SSD disk i min bærbare, og ytelsen er veldig mye bedre enn med bruk av 7200 RPM SATA "vanlig" harddisk.

 

Som et eksempel så laster Adobe Photoshop CS3 med diverse plugins på ca 3 sekunder. Dette er FØRSTE gang kjøring (etter reboot), ikke cached i minne.

 

Hadde de bare kommet med en 128GB versjon nå, så hadde alt vært perfekt! :)

Så koster denne disken like mye som en relativt kraftig bærbar også da.... (7000,- +)

Lenke til kommentar
Det er bare de delene som leses fra og/eller skrives til som bruker strøm. Resten av disken er inaktiv.

 

Det kan da ikke stemme ettersom du får bedre batteritid ved å sette disken til å sove..?

 

Det kan vel tyde på at elektronikken som styrer SSDen som ble testet ikke er så veldig optimalisert?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil den ikke gi lengre batteritid i praktisk bruk siden den yter bedre og derfor ikke trekker størm over like lang tid? Om vi tar et eksempel:

 

Oppstart av XP:

*med trad. harddisk: 30 sec hvorav 15 med intensiv harddiskbruk

*med SSD : 20 sec hvorav 5 med intensiv harddiskbruk

 

Tar testmetoden hensyn til dette faktumet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...