Gå til innhold

Titan Quest-utvikler legges ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:roll:

 

Samtidig blir diverse spill i Kina og Japan sluppet uten kopibeskyttelse, eller en dvd full av kryptert data, men med en unik id om en vil logge seg på diverse offisielle servere. Resultat: lavere produksjonskostnader, en må ikke gjennom en "lanseringsprosess" som interferer typisk katastrofalt med utviklingen av spillet, hvor så oppdateringene blir for store til å settes inn, eller at det blir for dyrt og uproduktivt å ansette kodere i etterkant til å plukke opp bitene. Cd-en virker, mindre prosessorkraft går bort til diverse bakgrunnstjenester, du må ikke gjennom en stadig verifiseringsprosess over nett, en fem Gb installasjon fungerer selv om en ikke har cd-en for hånden, eller når den står i pcen til dama. Mer fornøyde kunder, samt at ingenting tyder på at salget virkelig faller som en direkte konsekvens av hele rekken med forferdelighetene som er nevnt. Skjønt, en får jo ikke has på alle fjortisene som stjeler, og dermed ruinerer hele media- industrien, selvsagt.

 

For sannheten er den at kopibeskyttelse, samme hvor intrikat den er, er ikke umulig å omgå. Slik er det bare, hvis det skal være mulig å spille spillet. Hva enn slags eksterne eller proprietær kode som er involvert - hvis det skal være mulig å aksessere dataene, og det finnes et utviklerverktøy for det (som det nødvendigvis gjør) - da er det mulig å omgå beskyttelsen. Dette gjelder også på konsoll. Med andre ord stopper kopibeskyttelsen en tenkt pc- spiller som konsekvent laster ned, men som ikke er ivrig nok til å gjøre et google- søk. Eller som er tilfelle med det meste som brukes nå, bruke et par timer med noen halvferdige scripts. Tro meg, kopibeskyttelse virker ikke.

 

Dessuten må det nok gå an å låne spill av andre fremdeles, om en ikke skal putte en gps- chip i hver spill- eske, og så videre.

 

Et annet aspekt er at det ikke er mulig å se hvordan spillet vil kjøre på PCen etter å ha testet en demo - veldig mange ganger ender det med at diverse sløv programmering (som selvsagt loves å fikses i det uendelige - jmf. UFO aftershock) gjør spillet ubrukelig etterhvert, og en ender opp med å aldri spillet spillet igjennom - og de som faktisk kjøpte spillet etter lanseringen blir skuffet.

 

Så for min del er det veldig simpelt. Jeg kjøper spill hvis jeg har sett hvordan det oppfører seg først. Og om jeg kjøper det, fjerner jeg fremdeles kopibeskyttelsen for å unngå trøbbel, for eksempel når idiot- programmet installerer et eget bibliotek for å "verifisere" installasjonen, før det henger maskinen siden jeg har en dvd- brenner installert.

 

Og detter er fullstendig vanlig praksis, fordi nissene som kommer opp med diverse strategier for å selge, tydeligvis ikke skjønner at det beste salgstrikset er å få et spill til å fungere direkte "ut av boksen".

 

Eksempel - Neverwinter Nights 2. Som med Sith Lords, blir spillet lansert halvferdig, mekanismene for en hel haug ting fungerer ikke, og det ender med at spillet simpelten ikke er bra nok, før muligens etter et halvt år med patching. Og selv om kopibeskyttelsen er på plass, og bare henger halvparten av diverse maskinvarekonfigurasjoner før den tredje patchen, ja så er det nok åpenbart at det hele ble skyndet ut for å nå markedet før jul, påske, eller hva nå enn det skulle være. Hvorpå spillet - fullstendig uten noen som helst grunn som kan forstås - blir en gedigen flopp. Til tross for at de virkelig hardcore fansene kjøper spillet uansett, og hater Hasbro, Atari eller hva nå det er, for all tid fremover.

 

Men - når det ikke selger "som forventet" ved lanseringene - ja da må det jo være piratkopiering som er skyld i det hele, selvsagt. Det finnes jo rett og slett ingen andre muligheter her. Hverken dårlig kundebehandling, eller katastrofal markedsanalyse kan ha noe som helst med det hele å gjøre. Aldri i livet - og nå må det bli laget noe skikkelig dyr kopibeskyttelse snart, som virkelig tar knekken på piratene, ja.. Jippi. Faktisk bør en simpelten sette igang å sponse slike lanseringer av spill, og så håpe på at det blir bedre etterpå når markedet forstår at kundene deres er totalt fornøyde med produktet. Det er jo bare logisk.

Lenke til kommentar

Synd dette :(

Første spillet jeg har vært så glad i siden Diablo 2 er Titan Quest. Jeg derimot har kjøpt alle spillene fra dem. Og kjøper alle spilla jeg vill ha :)

For oss som har andre ting å gjøre så er det ikke noe poeng i å laste ned... F.eks har jeg ennda ikke pakka ut drømmefall og heller ikke empire earth 2 :p

Lenke til kommentar

johncl - godt poeng angående mangel på battle.net. Det hadde gjort mye mer for å skape en community rundt spillet, noe som igjen hadde skapt mye god PR. Samtidig så hjelper dette mot piratkopiering. Hvis du ikke kan spille på nettet med pirated key så har du et ekstra grunn til å bytte ut piratkopien med ekte vare.

 

siDDIs - godt poeng angående steam og kjøp av Titan Quest til 110kr/20usd. Det er jo et varp. Hadde de lagt spillet ut der til å begynne med så vet jeg om ca 5 kompiser som hadde kjøpt spillet istedetfor å piratkopiere det. Kan jo dra fram at jeg og tre kompiser har kjøpt mount and blade, http://www.taleworlds.com/ som fortsatt er i beta fordi spillet er morsomt og du kan oppgradere demo versjonen til det ordentlige spillet med en key du får på 2 min etter å ha betalt.

 

siDDIs Hva er det du snakker om angående linux og drivere??? :p Grafikkdrivere er notorisk for å ikke fungere med de nyeste skjermkortene. Det tar gjerne endel tid (1-3 mnd?) fra high-end grafikk-kort blir sluppet til det finnes Linux drivere til dem. I tillegg så tar det gjerne endel tid fra driverene til Linux fungerer til de er tunet. For det tredje så finnes det relativt mye hardware det ikke finnes Linux drivere for! I tillegg må gjerne spill spesialskrives for å fungere optimalt på de forskjellige skjermkort-arkitekturene som finnes. Du slipper ikke unna det på linux, for det er low-level shit som man enda ikke slipper unna.

 

Har forresten innstallert Linux på endel Dell servere og det har fungerte smertefritt hver eneste gang de 2-3 siste årene. På den andre siden så er det lite high-end skjermkort, sære lydkort og råtne trådløse nettverkskort i dem.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Trist at dette skjer. Jeg både lastet ned og kjøpte dette spillet (kjøpte utvidelsespakken i tillegg), så på sett og vis håper jeg at jeg gjorde opp for det på den måten :ohmy:

Lenke til kommentar

Litt trist, i grunnen. Jeg elsket Titan Quest helt til jeg gikk lei av å traske tilbake gjennom øde områder gang på gang på gang fordi town portalen forsvinner når man dør (og faktisk er den eneste gangen man virkelig trenger den), men ellers er det et glimrende spill på alle måter. For øvrig synes jeg ikke vi kan sammenligne det med Diablo 2 da Diablo 2 veldig gammelt og lite interessant for nye spillere. Greit det er mange som spiller det i dag, men hvor mange kjøper det i dag? ;)

 

Når det gjelder piratkopiering vil jeg bare gjøre dere oppmerksom på at det er svært enkelt å spille kopierte spill på alle konsollene om man ønsker det. Det er bare å sette i en liten chip, så er det gjort. Jeg kjøpte en playstation en gang i tiden, og den trengte ikke engang en chip. Alt man trengte var å sette i en liten plugg og starte et originalt spill for å boote konsollen, og så skifte til det spillet man ville ha. Poenget er at om det kun er piratkopiering som gjør at disse folka må stenge, hvorfor er det så få som lager konsollspill som går konkurs? Selv mener jeg det er to hovedgrunner til denne konkursen (har ikke lest artikkelen da klokken er 04:22 og jeg kun kom på nettet for å sjekke om det kommer en Planet Terror 2. Den første er helt genial.)

 

* Titan Quest var svært bra i singleplayer, men Diablo 2 ble så enormt fordi det var genialt i multiplayer. Har ingenting imot singleplayer Diablo 2, men det kan ikke sammenlignes med å spille i en gruppe med andre spillere på nettet. Jeg vurderte aldri engang Open Game i Diablo 2 da vi ville bruke offline folka, noe som igjen fører til enda mer juks enn det er i Closed Game. Hvorfor skal jeg da gidde spille Titan Quest noe særlig online når vi kun bruker offline folka?

 

* Konsollene har blitt utrolig populære, så stort sett alle interessante spill kommer til dem. Det er jo greit nok i seg selv, men det betyr at det er svært få spill som kun kommer til PC eller kommer til PC først. Når selv spill som Rainbow Six, Ghost Recon og Battle For Middle-Earth kommer til konsoll er det noe alvorlig galt et sted. ;) Skal PC spill overleve er vi nødt til få flere eksklusive og interessante titler i flere forskjellige kategorier. Det holder ikke i lengden med enda et MMORPG eller enda en episode av Sam & Max. Det neste blir vel at StarCraft II kommer til xboks. :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er at ikke Sony og Nintendo ser at folk ønsker "PC-spill" til konsollene sine. Microsoft er i en annen båt siden de ønsker at du både kjøper Windows OS og en XBox og dermed ønsker segmentering så de får spill til begge platformer. Men i utgangspunktet ville det vært mye bedre for oss forbrukere om spillekonsollene kom bundlet med mus og tastatur slik at man kan om ønskelig spille "PC-spill" på konsollen sin, dvs spill hvor den typiske kontrolleren ikke funker optimalt kontra den gode gamle tastatur/mus komboen.

 

Det kunne vært kjekt å ha alle spill på konsoll, og bruke PCen til andre nytteprogrammer. Men det forutsetter at det er en slags frihet med hva man kan kjøre på konsollen også, dvs at spillene kan patches og oppdateres med content slik f.eks. WoW gjør på PC. Samtidig bør det være mulig for andre utviklere å pushe sine spill uten å ha gigant-budsjett eller lisens til konsoll distribusjon. Akkurat her tror jeg hovedproblemet ligger, for konsoll produsentene ønsker jo gjerne full kontroll med hva som sendes ut til forbrukerene.

Lenke til kommentar

Det beste med PC er ironisk nok også det verste. Ulikt konsoller kan man lett sette sammen nøyaktig den PC-en man vil ha, alt ettersom hva man har råd til. Vil man ha en monstermaskin som kjører alt man får tak i på høyeste oppløsning og alt av detaljer slått på kan man gjøre det så lenge man har råd til alle komponentene som trengs. Vil man derimot bare spille litt nå og da og ikke er så nøye på oppløsning, detaljer og slikt kan man spare veldig mange penger på å kjøpe en med litt dårligere komponenter. Dette er genialt da alle får den PC-en de vil ha, men på samme måte blir det umulig for de som lager spill å vite hva slags PC hver enkelt person har. Dette igjen gjør at de kan presse så mye som mulig ut av teknologien tilgjengelig på markedet, men samtidig må de huske på at det slettes ikke er alle som har bra nok PC til å kjøre spillene da. Derfor må de gjøre det mulig å skru ned alle detaljene, oppløsningen og slikt for å få det til å kjøre bedre på eldre PC-er.

 

Konsoller slipper alt dette, da alle har samme konsoll. Det er ikke nøye om du har Xboks360 Core eller Xboks360 Elite. Det er i bunn og grunn samme konsoll, men Elite versjonen har en del ekstrautstyr som harddisk, HD-støtte og slikt. Dette gjør at det blir mye enklere å lage spill til den, men på samme tid kan de ikke presse så mye ut av den da den ikke kan oppgraderes. PC-er oppgraderes litt etter litt, men en konsoll oppgraderer alt på en gang når neste generasjon slippes. Dette igjen gjør at vi trenger spill til PC, og helst eksklusive. Da PS3 og xboks360 kom var de for eksempel de beste systemene på det generelle markedet, men vanlige PC-er har for lengst gått forbi dem når det gjelder datakraft. Ta for eksempel Crysis. Det er mye snakk om å gi det ut på xboks360, men da må de redusere en del ting da PC-en er mye kraftigere enn xboksen. ;)

 

Jeg er forsåvidt enig i at det kunne vært kjekt med mus og tastatur på konsollen, men på mange måter gjør det at vi ikke "trenger" spill til PC lengre da konsoller gjør det like bra, og resultatet blir at systemet aldri blir presset noe særlig mer enn det er i starten da man som sagt ikke kan oppgradere det. På samme måte kan man si en konsoll med tastatur og mus i bunn og grunn bare er en PC med mye mindre muligheter enn en "ekte" PC og som ikke kan oppgraderes. ;)

Lenke til kommentar

Men på sikt er det jo tross alt bedre at alle spillerene av et spill har identisk opplevelse i motsetning til det som er på PC nå - hvor man har forskjellig framerate, noen med pen antialising og noen uten, noen med lyd som hopper og spretter, og andre hvor det virker fint.

 

DirectX gjorde denne hverdagen lettere heldigvis (klapp på skulderen til MS for dette) - men problemet med PC er faktisk friheten. Det gjør også det å kjøpe en maskin et sant mareritt også, spesielt for en som ikke har så god peiling. En skreddersydd maskin er som oftest også mer "tunet" i forhold til støynivå og slikt også (selv om XBox360 ikke gir noe godt eksempel på dette - Wii er mer i min gate der). Men til gjengjeld er det vel teknologien rundt PCen som har drevet prisene ned så mye at Microsoft kan selge oss i utgangpunktet en råskinn av en maskin til 3000 kr. På sikt ligger det vel i kortene at hardwaren egentlig ikke bør bety noe, men innholdet, dvs spillene, det er de folk må betale for.

 

Vel, vel, PCen er kommet for å bli - og spillene også, så lenge utgiverene gidder å satser på denne platformen, med all support-hodepine som følger med.

 

Interessant er det at hvis du "gir opp" spilling på PC og heller gjør dette utelukkende på konsoller, så kan du også like greit kjøre Linux på PCen din. Dette vet Microsoft svært godt og derfor pusher de Games for Windows greien sin så mye som de kan.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

..det er vel mere det at når en lager spill på xbox, så slipper en unna med alle slags løsninger - bare en klarer å tweake det ned til å fungere akseptabelt på den spesifikke hardvare- platformen. Mens den løsningen ikke er så grei hvis en skal bruke noen litt mer konsistente metoder.

 

Samtidig vet en at en kan få flere spill ut på kortere tid, og at det blir mulig å gjøre optimisering veldig tidlig i utviklingsprosessen.

 

Ikke så veldig rart hvorfor Mikkesoft fokuserer på xbox, med andre ord. Det er jo perfekt for den måten de har drevet business på i alle år.

 

Uten at det har noe med hvor lett det er å lage program til dobbelprosessor på playstation, eller om det er umulig å lage bra spill til PCer, da men..

Lenke til kommentar

Syntes den tråden hvor han THQ ansatte "slipper litt steam ut" er ganske interessant. Spesielt det med subscription based games kontra det å kjøpe noe i butikken og ta med hjem.

 

Argumentet er jo at subscription = ingen/lite piratkopiering, noe som WoW kan vise gode tall for. Personlig tror jeg at all media content kommer til å bli subscription basert, pay per view, pay per listen, pay per gameplay. Kanskje forskjellige modeller da månedlig ikke alltid passer bra. Muligens 1 øre per minutt. På den måten så ville man legge igjen pengene hos de man likte å spille kontra i dag hvor man kjøper et spill som varer i et par timer før man legger det på hylla. Prisen må jo være betraktelig lavere også for et typisk spill, siden man slipper mange distribusjonsledd og innpakning. Samtidig vil det gi initiativ til patching og forbedring av spillet for å trekke til seg flere spillere. I dag er det mange spill som er "fire and forget" utgivelser hvor vi forbrukere sitter med skjegget i postkassa når det bomber og utvikler ikke gidder å støtte det lengre.

 

Så personlig er jeg absolutt for en mer "pay per play" type betalingsmodell for spill, jeg tror i det lange løp at det ville gitt forbrukerene bedre produkter, samt at de ville fått bukt med piratkopieringen (kun hvis spillene hadde en ekte server komponent også som var vanskelig å emulere). Mange som klager på slike modeller er så opphengt i å samle på ting, samle på cd'er, samle på DVD-er, samle på spill.... de ser så pene ut i hyllen der de står og støver ned. :!: Jeg tror på sikt at vi ikke trenger å "eie" media på den måten vi gjør i dag, men heller betaler når vi forbruker det. Poenget er at prisen er så lav at du ikke betrakter det som noe særlig utgift - for du forbruker tilsvarende mengde tid av ditt liv for hver melodi du hører på, hver film du ser og hvert spill du spiller.

 

For å ta et eksempel. La oss si at det koster 1 øre per minutt. Hvis du bruker 5 timer hver dag på media-forbruk så vil det koste deg 3 kr per dag. En familie vil ha høyere forbruk da, siden det er flere medlemmer som forbruker hver for seg. Uansett snakker du om under 100 kr per måned i totalt medieforbruk. Dette er ikke mye, og på sikt vil de som selger tjenestene tjene vanvittig mye tilbake i forhold til i dag hvor store mengder lytter/ser/spiller piratkopiert innhold.

 

Målet med modellene er at det skal bli så billig at du ikke betrakter det som en større utgift enn om du hadde kjøpt varen og hatt i hyllen din. De eneste gode argumenter i mot en slik modell er "samlemani" greien...

Lenke til kommentar

Hver sin smak, må vite. Men.. jeg ser vel ikke helt for meg hvordan spill som Grim Fandango, eller Icewind Dale kunne ha kommet ut, eller blitt planlagt til å lages for den saks skyld - for arcade- versjon med "betal per episode", eller "betal per dag". "Livstids- abonnement" kunne jo vært en ide, da men (..hvis folk kommer på døra med en rednings- CD hver gang jeg må reinstallere spillet, internett er nede, eller ikke tilgjengelig, og så videre).

Lenke til kommentar

Skaffet meg dette spillet selv lenge før denne triste nyheten kom. Jeg er litt hekta å spille Titan Quest, det er ikke AAA-spill, kunne gitt det 4/6 ikke mer eller mindre.

 

 

Men 2007 ga meg veldig heftige spillopplevelser, som Mass Effect, Bioshock, COd4, Super Mario Galaxy, Uncharted, Halo 3, dem spillene der kalles AAA-spill.

Bruker pcen når jeg har pause fra konsollene mine.

 

Trist "nyhet" dette!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...