Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen kommer ikke til bios. Skjermen er svart.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er stortsett umulig å gjette riktig på dette her uten mer info.

 

1 Hva består maskinen av

2 Er den full av støv

3 Miljø (temperatur og luftfuktighet). Surfer du i badstu?

4 Er skjermen koblet til ordentlig?

5 Har du mækka inni maskinen på egen hånd?

6 Historien generelt til maskinen FØR dette hendte.

Lenke til kommentar

1 CPU: AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz 4200+

Hovedkort: MSI K8N SLI (MS -7185)RAM : Corsair Value Select VS1GB400C3 2x1GB

Skjermkort : NVDIA GeForce 7900 GT...

PSU: Chieftec 400watt og har 1 harddisk.

 

2 Er ikke noe særlig med støv i den. Kan ligge litt rundt på hovedkortet og skjermkortet.

 

3 Når jeg ikke er der inne er det iskaldt. Har ingen ovner på når jeg ikke er der, men tar på noen vis jeg setter meg ned. Blir ofte varmt da. Men har vært vekkreist en liten uke og da har det vært kaldt.

 

4 Skjermen er koblet skikkelig i og fungerer.

 

5 Har sett litt inni for å se om noe var galt og har også tatt ut minne og kostet av litt støv.

 

6 Det har holdt på en stund nå. I starten forsvant lyden når pcen var skrudd på og jeg spilte fm eller lignende. Etter en restart fungerte lyden igjen. Noen ganger måtte jeg vente i kanskje en time før jeg kunne skru på pcen. Hadde samme problemet som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Du sier veldig lite om hva som skjer her. Hva vises på skjermen, er den helt svart eller er det noe der? Hvilken pipelyd er det snakk om og hvor kommer den fra?

 

Hvis det har pepet fra pcen en stund og du har hatt problemer med å skru den på ville sjekket strømforsyningen først. Hvis den fungerer, men skjermen din er helt svart ville jeg sjekket skjerm, skjermkabel og skjermkort. Om det vises noe på skjermen (om enn bare et logobildet eller en blinkende strek) ville jeg sjekket harddisk og kabler der, og f.eks. forsøkt boote fra en win 98 diskett. Om alt dette virker ville jeg prøvd med bare en minnebrikke, deretter ville jeg mistenkt hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er bare å prøve i vei. Men hva er det som piper? Om det er strømforskyninga og ikke viftene som lager lyd så har den det ikke godt, og at den pep en stund før den tok kvelden er ikke uvanlig. Du kan måle om du har strøm med et multimeter, det er en sticky i PSU forumet på hvordan du måler alle kontaktene på PSUen.

 

Hvis det fungerer kan du ta ut skjermkortet, om du har et eget, og koble skjermkabelen direkte på hovedkortet, prøv en annen kabel og prøv annen skjerm om du har dette. Generelt så skal du få bildet på skjermen selv om pcen ikke booter, forutsatt at du har strøm på kontaktene da.

Lenke til kommentar

Når ikke BIOS-bildet kommer opp en gang, er det hardware-problemer.

 

1. Bytt skjermkort. F.eks med et PCI kort. Forsatt samme problem, gå til 2.

2. Ta ut RAM og sett tilbake. Evt. bytt.

3. Bytt PSU

Hvis ingen av disse hjelper, er det stor sannsynlighet for defekt hovedkort.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

PSU kan lage mye morro, når den "melder seg ut", far min har en "kontor-PC" der musa kobla til PS2 porten slutta og fungere. Skulle teste den før jul da var det lys i "power on" led, men PC nekta og starte, satt inn PSU eg skulle ha i mitt nybygg og alt fungerte. Prøvde og starte PSU når den var demontert, fikk ingen respons når eg prøvde og "tjuvstarte" den..

"Redda" en "død" PC for tre år siden med og ta ut PCIe skjermkortet og sette inn et PCI kort eg "fant", men var nødt til og gå innom F8 ("sikker oppstart") i oppstarten av Window$ og gå i VGA mode og slette driverene til skjermkortet som var demontert.

Siden du har to maskiner ville eg kanskje prøvd og lånt PSU fra den som fungerer (evt. satt inn PSU i den fra maskina som nekter og starte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...