Gå til innhold

Lov å laste ned serier?


Anbefalte innlegg

Saken handler mer om hvem som har distribusjonsrett. Film og tv-serier distribuserer generelt gjennom tre kanaler: TV, DVD og iTunes (samt. kino for noen filmer)

 

Selv om man har lov til å ta opp materialet har man ikke distribusjonsrett til materialet. Det er de fleste land en unntaksbestemmelse som tilsier at man har lov å låne til venner og bekjente, men dette er som nevnt en unntaksbestemmelse og vil selvfølgelig ikke gjelde for tusener av "venner" en har på nettet.

 

De som deler til tusener gjør noe galt ja. Jeg er mer opptatt av de som laster ned jeg, ikke den som distribuerer.

 

Sony saken handler egentlig om hvorvidt man kan lage utstyr som oppfordrer til brudd på åndsverksloven. Slik jeg leser saken forstår jeg at premisset for at sony vant, og at det ikke ble 'fikset' i en senere lov er at forbrukere har lov til å ta opp tv i USA. (kanskje litt pga så mange gjorde det at politikerne ikke turde legge ned forbud)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, jeg vil tro at det å ha en nielsen boks i huset gjør at du er litt anderledes enn andre. For det første er du sikkert langt mer obs på hvordan tvseertall osv måles, og dermed påvirker det deg i større grad enn de som ikke har slik boks. En annen ulempe med nielsen boksene er de smale programmene. Det er jo ikke sikkert at man treffer de 1005 med smale programmer.

Det blir også tatt høyde for i statistikken som blir produsert.

Tallknekkere klarer å predikere rimelig presist det som ønskes å finne.

 

Tidligere jobbet jeg i kontorlandskap sammen med den avdelingen i Norsk Gallup som har ansvaret for boksene. Akkurat det jeg nevner over er faktiske ulemper ved det systemet de bruker. Å ta høyde for smale programmer bli ren gjetting. Og når det gjelder statistikk så kan man bevise omtrent akkurat det man vil gitt rett behandling av råmaterialet, eller hva man spør etter. Eks P(sannsynlighet for å dø). Omtrent 60% av alle mennesker som har blitt født er ikke døde (siden de lever enda). Relativt god sjanse for å ikke dø altså ;)

Lenke til kommentar

Loven sier om dette:

 

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

 

Men den legger til:

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp...

og:

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2

 

Og paragraf 2 sier blant annet:

 

Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

 

Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

 

Altså er det lov å lage opptak/kopier til privat bruk, så lenge man har gjort det fra en lovlig original, men ikke fra en ulovlig opplastet versjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Eks P(sannsynlighet for å dø). Omtrent 60% av alle mennesker som har blitt født er ikke døde (siden de lever enda). Relativt god sjanse for å ikke dø altså ;)

 

Det som Montgomery sier. Pluss at jeg ville tro at det er født flere mennesker enn de som eksisterer nå. Mennesket har tross alt eksistert i mange tusener av år.

 

Eller så så ser jeg problemet ditt med at et så lite utvalg (1005) personer kan ha problemer med å fange opp små variasjoner. Men på den andre siden så vet garantert de som driver med dette om problemet og kan gjøre noe med det. Ren gjetting er det ihvertfall ikke. I så fall er det noe galt med Norsk Gallup.

Lenke til kommentar

Statistiske unøyaktigheter finnes det opplagt, og de blir relativt større jo mer marginal den målte andel er. Det er derfor Rødt/RV kan får 1,9% på en meningsmåling, så 0,7% og deretter 1,5% på målingene til samme institutt med en måneds mellomrom.

 

Reprisene som TV3 sendte mens NRK sendte Gullrekka på fredagene og TV2 sendte Idol, var nok nede på et nivå hvor annonsørene måtte synse litt om verdien.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Eks P(sannsynlighet for å dø). Omtrent 60% av alle mennesker som har blitt født er ikke døde (siden de lever enda). Relativt god sjanse for å ikke dø altså ;)

 

Det som Montgomery sier. Pluss at jeg ville tro at det er født flere mennesker enn de som eksisterer nå. Mennesket har tross alt eksistert i mange tusener av år.

 

Eller så så ser jeg problemet ditt med at et så lite utvalg (1005) personer kan ha problemer med å fange opp små variasjoner. Men på den andre siden så vet garantert de som driver med dette om problemet og kan gjøre noe med det. Ren gjetting er det ihvertfall ikke. I så fall er det noe galt med Norsk Gallup.

husstander, ikke personer. Så det er jo noen tusen personer. Det de gjør for å korrigere er å kjøre såkalte mediaspørreundersøkelser, som igjen har utvalg på ca 1005 personer. (det er 1004 man trenger for å kunne si noe om norges befolkning vistnok). Men, der man har smale programmer som ingen av de nielson familiene ser på, så er det i stor grad ren gjetting. oki, kanskje ikke ren gjetting, men kvalifisert gjetting basert på svar fra tidligere spørreundersøkelser. Men, det er jo en grunn til at du ikke får de tallene i avisene. Gallup selger dem bare til de som vil ha dem, og da med forbehold. Denne infoen har jeg tross alt fra de som driver med det :)

 

Ang tallet på mennesker så ser det ut til at jeg tok feil. Myten startet vistnok på 1970 tallet. http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa...AD087F0DA77D94F Bare for å oppklare, jeg mente ikke det der som eksempel på god statistikk, men som eksempel på at svarene man får kommer ann på hvordan man behandler råmaterialet og hvilke spørsmål man stiller.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...