Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driti på draget ved salg av bil :-(

maritamor

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aksepterer kreditor at registrert eier av kjøretøyet er enn annen enn skylder av lånet? Er "kjøper" av bilen klar over at han/hun er forpliktet til å ha kaskoforsikring (ikke delkasko!) på bilen frem til lånet er nedbetalt og pantet slettet?

Akurrat det driter jeg i i og med at jeg antagelig ikke skulle solgt bilen slik i det hele tatt.

Må bare prøve å redde noe av dette på ett vis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke bilen overdratt til ny "eier" er det foprtsatt muligheter å få bilen avskiltet.

Det er så enkelt som å ikke betale årsavgift på bilen.

Da får ikke bilen nye oblater og til høsten begynner politiet å klippe skilter på biler uten oblater.

Bilen blir i tillegg begjært avskiltet.

Skrevet
Akurrat det driter jeg i i og med at jeg antagelig ikke skulle solgt bilen slik i det hele tatt.

Bare for å være litt føre var:

Hva skjer hvis bilen blir stjålet og "eier" ikke har kasko på den? Skal de da fortsatt betale på lånet? Enn hvis de kjører på noen og dreper dem? Hvem skal ta ansvar?

I den situasjonen du nå har satt deg i har du ikke råd til å drite i noe som helst. Den eneste fornuftige løsningen her er å opprette et nytt dokument der du gir dem et personlig lån pålydende den summen som gjenstår på bilen, for deretter å sende inn salgsmelding slik at bilen skifter eier.

-KJ

Skrevet

Bare for å være litt føre var:

Hva skjer hvis bilen blir stjålet og "eier" ikke har kasko på den? Skal de da fortsatt betale på lånet? Enn hvis de kjører på noen og dreper dem? Hvem skal ta ansvar?

I den situasjonen du nå har satt deg i har du ikke råd til å drite i noe som helst. Den eneste fornuftige løsningen her er å opprette et nytt dokument der du gir dem et personlig lån pålydende den summen som gjenstår på bilen, for deretter å sende inn salgsmelding slik at bilen skifter eier.

-KJ

Det blir jo slik om vi sender inn salgsmelding da er bilen hans og han må forsikre og ha ansvar.

Lånet betaler jeg mot at han betaler pengene til meg.

Ergo er jeg kun ansvarlig overfor banken om han ikke betaler meg.

Skrevet
Blir ikke bilen overdratt til ny "eier" er det foprtsatt muligheter å få bilen avskiltet.

Det er så enkelt som å ikke betale årsavgift på bilen.

Da får ikke bilen nye oblater og til høsten begynner politiet å klippe skilter på biler uten oblater.

Bilen blir i tillegg begjært avskiltet.

Kjedelig å vente til medio august før dem tar skilta..

Dessuten kommer SI og henter pengene sine, tro meg. :)

Skrevet

Ja det har du rett i men oblatene er trumfkortet ditt, de kommer nemlig til deg og ikke kjeltringene som har bilen, så uansett så blir skiltene klippet i løpet av høsten.

Ja kravet på veiavgifta vil nok havne hos SI men dette tar tid og i mellomtiden blir bilen begjert avskiltet.

Når da kravet kommer fra SI kan du avtale eventuelt utsettelse eller oppdeling av beløpet, og skulle bilen skifte eier så følger årsavgifta den offisielle eieren av bilen.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Årsavgiften følger ikke eier, den blir hos registrert eier pr. 1. januar.

Vet dette er en gammel sak, men ble nysgjerrig etter å ha lest hele tråden. Hvordan endte det?

Dette med registrert og reell eier er bare tull og vås, så lenge salgsmelding ikke er registrert hos BT er bilen din. Ferdig med det.

Endret av anjaanja
Skrevet

Jeg synes det var rart at politiet ikke gadd å hjelpe til. Da jeg solgte min forrige bil videre, så hadde kjøperen en liknende historie fra da han solgte sin bil. Han kom opprinnelig fra Kosovo, og hadde bodd noen år her i landet. Da han skulle selge bilen, så hadde han ikke satt seg inn i systemet, så han tegnet kun en vanlig kontrakt med kjøperen uten å fylle ut del 2 av vognkortet.

Han skjønte etterhvert feilen, men da var kjøperen plutselig vanskelig å få tak i og lite samarbeidsvillig. Til slutt ringte han til politiet, som dro hjem til kjøperen og hentet skiltene til bilen. De skulle han få tilbake så snart han hadde omregistrert den og refundert kostnadene selger ble belastet med. Så noen ganger kan det ende godt.

Skrevet (endret)

Si opp forsikringen fort som faen, slik at du ikke trenger å betale for hans tabber i hvertfall. Den blir i tilleg ulovlig å kjøre med når det er gjort.

Det du har ført opp her er en leie avtale. Når man ikke betaler for leien kan man ikke disponere bilen, så enkelt er det. Ring til Politiet og meld bilen stjålet, og tips om at bilen står der og der. Unnlat og informere om leiekontrakten. Det blir bare krøll uansett. Om leietakeren er misfornøyd kan dette tas i ettertid, men kontrakten er brutt og ikke gyldig uansett hvordan man ser på det.

Endret av 405Mi16
Skrevet

Stemmer det, jeg fikk selv denne beskjeden da jeg ringte forsikringsselskapet mitt før jeg avskiltet en bil. Forsikringen var obligatorisk så lenge bilen sto i mitt navn og skilter ikke var levert inn eller meldt stjålet.

Skrevet

Nå er det dessverre nesten ett og et halvt år siden trådstarter(selger) var innlogget her. Er da stygt redd for at enden på historien forblir et mysterie. Om det er noen ende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...