Gå til innhold

Hvordan lage tabell i PS CS3?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om det finnes en funksjon for å lage en tabell i Photoshop eller om man må lage den manuelt med firkanter man setter slik man vil ha dem? Noe ala funksjonen i Word, slik at man kan endre størrelsen på hele tabellen, samt strektykkelse og farge. Trenger tabellen til et DVD cover. Fant ikke noe i hjelpmenyen.

Endret av hallojs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en lignende en Torbjørn, men problemet er å lage en tabell lettest mulig der jeg kan skrive lengden på filmen, format, sjanger, osv... Spørs om jeg går for firkanter i Photoshop!

 

Noen som har erfaring med å lage cover i Illustrator/Indesign og som mener det er lettere enn i PS?

Lenke til kommentar

Yes, sir. Man redigerer bilde(t/ne) i Photoshop, kaster det inn i InDesign og ordner teksten der.

 

DVD-cover med tekst, bilde og vektor?

Klargjør bildet i Photoshop, lag vektor i Illustrator og sy det sammen og legg på tekst i InDesign.

 

(Photoshop er et program for å redigere bilder, Illustrator er for å lage/redigere vektor-grafikk og InDesign er for å redigere tekst.)

Lenke til kommentar

Som grafisk designer bruker jeg InDesign til fler-sidige trykksaker.

Importerer bilder og illustrasjoner (med CMYK-fargeprofil) til siden. InDesign jobber stort sett i CMYK-mode. InDesign og Illustrator har en god teksbehandlings-funksjon (bl. tabell-oppsett)

InDesign har mange av effektene som en før måtte lage i Photoshop.

Illustrator (som navnet indikerer) brukes primært til vektoriserte illustrasjoner. Men illustrator har i senere versjoner (etter 7.0) fått mulighet til import av pixel-grafikk, som kombinert med VEKTOR-grafikk, gir en designer mange muligheter (grafikken kan ikke redigeres i Illustrator)

Photoshop er primært et bildehandlingsprogram, bra til effekter, men jobber pixsel-basert.

Det betyr at du bør lage alle filer i PS i 1:1 eller større, samt i en oppløsning som RIP'ene til trykkpressene kan bruke - som en tommelfingerregel er det 300 dpi (avisene bruker ofte 180 dpi)

Det har litt med raster-tettheten som brukes i trykken.

Laseren som skriver til offsett-platene, har en linjettetthet fra 1200 til 2490 lpi (lines per inch).

Derfor kreves det høy oppløsning på bilder som skal til trykk.

 

Litt offline:

72 dpi ble ofte tidligere nevnt som oppløsning for bruk til WEB/skjerm (gamle CRT-skjermer hadde 72 linjers oppløsning).

I dag brukes stort sett bare pixel-verdien som mål for WEB-bilder uavhengig dpi.

400 pixler er tilsvarende 33,87 mm med 300 dpi oppløsning

400 pixler er tilsvarende 141.11 mm med 72 dpi oppløsning

ved utskrift. På skjerm er størrelsen lik.

 

Mye på en gang, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...