Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei. Kan noen hjelpe meg?

Sitter med ei bufferoppgave, og skal regne ut konsentrasjonen for basekomponenten.

Har 0.10 mol/L NaH2PO4

Og det andre saltet er Na2HPO4.

Ka er 6.2 x 10^-8

pH i løsningen skal være 6.9

 

Hvordan skal jeg regne ut konsentrasjonen for basen?

 

Bufferligningen blir jo: 6.9 = 7.20 + log (HPO4^2-) / (0.10 mol/L)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Hei. Kan noen hjelpe meg?

Sitter med ei bufferoppgave, og skal regne ut konsentrasjonen for basekomponenten.

Har 0.10 mol/L NaH2PO4

Og det andre saltet er Na2HPO4.

Ka er 6.2 x 10^-8

pH i løsningen skal være 6.9

Hvordan skal jeg regne ut konsentrasjonen for basen?

Bufferligningen blir jo: 6.9 = 7.20 + log (HPO4^2-) / (0.10 mol/L)

På forhånd takk :)

chart?cht=tx&chl=6,9=7,2\,+\,\lg(\frac{x}{0,1})

 

chart?cht=tx&chl=\lg(\frac{x}{0,1})=-0,3

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x}{0,1}=0,5012

 

chart?cht=tx&chl=x=0,05012\,(M)

Lenke til kommentar

Hei!

Holder på med en oppgave om kaliumpermanganattitrering. Skal finne innholdet av jern i et barberblad. Må da løse dette barberbladet i svovelsyre. Spørsmålet er, hvorfor kan jeg ikke løse metallet i saltsyre eller salpetersyre? I oppgaven står det at det gir uønskede reaksjoner reaksjoner som vil ødelegge analysen.

Er det noen som vet hvorfor det vil ødelegge analysen, på hvilken måte?

Reaksjonsligningen for titreringen er:

 

MnO4- + Fe2+ + 8H+ --> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Fordi saltsyre og salpetersyre er oksiderende syrer.

 

Og det fører til at det vil bli dannet Cl2(g) og NO(g) istedenfor at Fe2+ blir oksidert til Fe3+? Eller får vi dannet disse gassene i tillegg til at Fe2+ blir oksidert? MnO4- vil jo uansett reduseres pga høyere reduksjonspotensial.

 

Hvorfor virker vil egentlig saltsyren og salpetersyren blir redusert når MnO4- har det høyeste reduksjonspotensialet? Eller vil syrene reduseres, mens jern vil oksideres før titreringen har begynt? Slik at når titreringen begynner så har allerede noe av Fe2+ reagert til Fe3+ og stoffmengden Fe2+ som regnes utifra titreringen vil bli feil?

Tror jeg skjønte det nå :p

Endret av ceciliess
Lenke til kommentar

Hvorfor virker vil egentlig saltsyren og salpetersyren blir redusert når MnO4- har det høyeste reduksjonspotensialet? Eller vil syrene reduseres, mens jern vil oksideres før titreringen har begynt? Slik at når titreringen begynner så har allerede noe av Fe2+ reagert til Fe3+ og stoffmengden Fe2+ som regnes utifra titreringen vil bli feil?

Tror jeg skjønte det nå :p

Tror nok du har den riktige forklaringen her! Hvis du bruker salpetersyre så vil jernet kunne oksideres direkte til Fe3+ når bladet løses opp, og du måler for liten mengde jern ved titreringen. Hvis du bruker saltsyre, vil klorid kunne oksideres til klorgass under titreringen, og du måler for stor mengde jern. Altså kan begge disse syrene gi feil. (Min hypotese.)

Lenke til kommentar

Ja, det hørtes veldig riktig ut!

Har et par spørsmål til hvis noen vil svare:

1. Er det slik at enzymer øker reaksjonshastigheten? Eller senker de bare aktiveringsenergien?

2. Er NADH + H+ den energirike formen for NAD+?

3. Har denne reaksjonen i en titrering: 2S2O32- + I2 -> S4O62- + 2I-

Hvordan fungerer stivelse som indikator i denne titreringen? Er det I2 som gir blåfarge med stivelse? eller er det I-?

4. Når en saltbro av K2SO4 brukes i en galvanisk celle, hvilken vei vil ionene bevege seg i saltbroen?

5. Noen som vet hvilke trinn som inngår i en estersyntese?

 

:)

Lenke til kommentar

3. Har denne reaksjonen i en titrering: 2S2O32- + I2 -> S4O62- + 2I-

Hvordan fungerer stivelse som indikator i denne titreringen? Er det I2 som gir blåfarge med stivelse? eller er det I-?

I2. Du titrerer til blåfargen forsvinner, da er det aller meste av jodet redusert til jodid.

 

4. Når en saltbro av K2SO4 brukes i en galvanisk celle, hvilken vei vil ionene bevege seg i saltbroen?

Positive ioner går med strømretningen, negative går mot. Kalium og sulfat går altså hver sin vei.

 

5. Noen som vet hvilke trinn som inngår i en estersyntese?

Finnes så vidt jeg vet en rekke måter å lage estere på, men en ganske vanlig en er syrekatalysert kondensasjon av en alkohol og en karboksylsyre, med avspalting av vann (såkalt Fischer-esterifisering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...