Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Noen som har gode øvingsoppgaver (gjerne tidligere eksamener) til eksamen i Kjemi 2 (3KJ)? Disse MÅ ha løsningsforslag. Takk på forhånd ;)

Du finner tidligere gitte eksamensoppgaver på udir sine internettsider. Løsningsforslag har vell egenlig bare lærere tilgjengelig, men på google kan du være heldig å finne dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kan noen hjelpe meg?

Sitter å regner gjennom et eksempel i kjemi 2, og finner ikke helt utav det.

 

Har en buffer med konsentrasjoner

CH3COOH = 0.010 mol og

CH3COO- = 0.020 mol

Volum av bufferen er 0.140 L

 

pH en har jeg regnet ut er 5.04, og pKa er 4.74.

 

Hvis jeg nå skal regne ut bufferkapasiteten til denne bufferen, hvordan går man fram?

Ser i eksempelet av de har skrevet:

 

Vil velger å bruke den samme luten som da vi laget bufferen, altså 0.500 mol/L NaOH.

Volumet tilsatt NaOH settes som X, og vi setter inn i utrykket for øvre grense av bufferområdet:

 

10 = (CH3COOH) / (CH3COO-) = ((0.020 mol + x * 0.500 mol/L) / 140 ml + x) / ((0.010 mol – x * 0.500 mol/L) / 140 mL + x)

 

Hvordan løser de denne med hensyn på X?

 

Bufferkapasiteten skal bli 0.052 mol.

 

 

Takk for hjelp! ☺

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Hydrogenperoksid (30%), de hadde vel det på Jernia før som "Faxe blekelut 2" eller noe sånt, men har jeg riktig så har de vel sluttet å selge den.

 

Apoteket har vel, men der er det alltid dyrt :p noen som vet hva det koster på apotek forresten, men jeg tar helst imot tips om hvor jeg får kjøpt det, ikke nettbutikk. :)

Lenke til kommentar

Du får nok ikke 30% hydrogenperoksid uten videre. 3% som er lett tilgjengelig på apoteket er nok for medisinske formål, så jeg tviler på at noen vil selge deg 30%.

 

Er du en maler kan du kanskje få tak i noe sånt, men som privatperson blir det nok relativt vanskelig. Det er tross alt en kjemikalie som har potensiale til å gjøre en del skade.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hadde labøving og skriver rapport...

Likninga i øvelsen var 2MnO4^+ +6H^+ +5H2C2O4=> 2Mn^(2+) +8H2O+10 CO2

Skulle finne molariteten på 5H2C2O4 ved å titrere med "MnO4

Læreren endret 5M1V1=2M2V2 til M1V1=5M2V2/2V1 og jeg skjønner ikke hva som skjer der.

såå.. spørsmålet er: hvordan forklarer man endringen fra 5M1V1=2M2V2 til M1=5M2V2/2V1?

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Hei. Vil bare få klarhet i buffer oppgaver.

Det står: At jeg har en buffer blandet sammen av 300 mL 0.3 M natriumdihydrogenfosfat, og 200 ml 0.3 M dinatriumhydrogenfosfat.

Når jeg skal regne ut pH, må jeg først finne ant. mol i 300 mL og 200 mL, også finne konsentrasjoner til begge i 500 mL, eller kan jeg gå ''rett på sak'' og glemme at det står 300 mL og 200 mL av hver? Litt forvirrende med at det står blander sammen..... :p Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei. Vil bare få klarhet i buffer oppgaver.

Det står: At jeg har en buffer blandet sammen av 300 mL 0.3 M natriumdihydrogenfosfat, og 200 ml 0.3 M dinatriumhydrogenfosfat.

Når jeg skal regne ut pH, må jeg først finne ant. mol i 300 mL og 200 mL, også finne konsentrasjoner til begge i 500 mL, eller kan jeg gå ''rett på sak'' og glemme at det står 300 mL og 200 mL av hver? Litt forvirrende med at det står blander sammen..... :p Takk for svar!

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg\left(\frac{0,3^2}{0,2*0,3}\right)

 

totalvolumet på 500 ml vil jo forkortes i nevnerne

Lenke til kommentar

Hei. Vil bare få klarhet i buffer oppgaver.

Det står: At jeg har en buffer blandet sammen av 300 mL 0.3 M natriumdihydrogenfosfat, og 200 ml 0.3 M dinatriumhydrogenfosfat.

Når jeg skal regne ut pH, må jeg først finne ant. mol i 300 mL og 200 mL, også finne konsentrasjoner til begge i 500 mL, eller kan jeg gå ''rett på sak'' og glemme at det står 300 mL og 200 mL av hver? Litt forvirrende med at det står blander sammen..... :p Takk for svar!

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg\left(\frac{0,3^2}{0,2*0,3}\right)

 

totalvolumet på 500 ml vil jo forkortes i nevnerne

 

 

Takk for svar.. Fant ut av det.. Men hva er forskjellen på å bruke + log og -log?

Lenke til kommentar

Hei. Vil bare få klarhet i buffer oppgaver.

Det står: At jeg har en buffer blandet sammen av 300 mL 0.3 M natriumdihydrogenfosfat, og 200 ml 0.3 M dinatriumhydrogenfosfat.

Når jeg skal regne ut pH, må jeg først finne ant. mol i 300 mL og 200 mL, også finne konsentrasjoner til begge i 500 mL, eller kan jeg gå ''rett på sak'' og glemme at det står 300 mL og 200 mL av hver? Litt forvirrende med at det står blander sammen..... :p Takk for svar!

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg\left(\frac{0,3^2}{0,2*0,3}\right)

totalvolumet på 500 ml vil jo forkortes i nevnerne

Takk for svar.. Fant ut av det.. Men hva er forskjellen på å bruke + log og -log?

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,-\,\lg\left(\frac{[syre]}{[base]}\right)

eller

chart?cht=tx&chl=pH=pK_a\,+\,\lg\left(\frac{[base]}{[syre]}\right)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har fått i oppgave å si noen ord om temaet "Dicaroboxylic acids, hydroxy- and ketoacids of biological importance" til neste time.. Noen som har noen forslag til hva som er viktig å få med? Skal bare være en kjapp presentasjon om det på noen minutter..

På forhånd takk :)

adipic acid and lactic acid er viktige Dicaroboxylic- and hydroxy acids

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...