Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Ahh, takk til dere begge. :)

 

Om det er noen her som har peiling på HNMR-spekter, så ta gjerne en titt innom denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13835901

 

Fant litt info om det på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_NMR

 

... men norsk er som alltid mer lettfattelig om noen av dere har noen gode definisjoner på lur. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave:

c(NaOH) = 0,1 mol/L

v(NaOH) = 0,0215 L

n(NaOH) = 0,00215 mol

 

c(NH4Cl) = 0,086 mol/L

v(NH4Cl) = 0,025 L

n(NH4Cl) = 0,00215 mol

 

Vil BTB være en egnet indikator ved denne titreringen? Begrunn svaret.

 

Forsøk på svar:

Hvorfor kan jeg ikke bruke bufferligningen pH = pKa + log([base]/[syre]) her? :hmm:

 

Svaret skal bli pH = 11 og at BTB dermed ikke er egnet (siden BTB har omslagsområde rundt pH 6-8).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Oppgave:

c(NaOH) = 0,1 mol/L

v(NaOH) = 0,0215 L

n(NaOH) = 0,00215 mol

 

c(NH4Cl) = 0,086 mol/L

v(NH4Cl) = 0,025 L

n(NH4Cl) = 0,00215 mol

 

Vil BTB være en egnet indikator ved denne titreringen? Begrunn svaret.

 

Forsøk på svar:

Hvorfor kan jeg ikke bruke bufferligningen pH = pKa + log([base]/[syre]) her? :hmm:

 

Svaret skal bli pH = 11 og at BTB dermed ikke er egnet (siden BTB har omslagsområde rundt pH 6-8).

Er det ammoniumklorid som titreres med NaOH? Spiller kanskje ikke så stor rolle heller, men iallfall - ved ekvivalenspunktet vil all ammoniumkloriden ha reagert til ammoniakk (like mange mol av hver), så da har du ikke noen buffer (og får derfor ikke noe hell med bufferligningen). pH beregnes på vanlig måte vha. pKa for ammoniumklorid (evt. pKb for ammoniakk hvis man er pKb-fanboy :p).

Lenke til kommentar
Ahh, takk til dere begge. :)

 

Om det er noen her som har peiling på HNMR-spekter, så ta gjerne en titt innom denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13835901

 

Fant litt info om det på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_NMR

 

... men norsk er som alltid mer lettfattelig om noen av dere har noen gode definisjoner på lur. :)

 

Jeg svarte deg i kjemieksamen-tråden;) Prøvde å gjøre det lettfattelig, men det er ikke så lett å forklare. Så håper du forstår det!

Lenke til kommentar

De som har eksamensløsninger kan ta turen innom den andre. Om det er noe man lurer på er det jo bare å spørre her. :) Er ikke såå vanskelig å holde styr på to tråder vel? Den andre var i utgangspunktet forbeholdt diskusjon rundt tidligere eksamensoppgaver (... noe som vil si hele pensum :p).

Lenke til kommentar

Sikkert kaliumpermanganat, KMnO4. MnO4--ionene er sterkt røde/lilla. Dette er et kraftig oksidasjonsmiddel, og når det brukes i en titrering vil du kunne se ekvivalenspunktet fordi permaganat blir redusert til fargeløse Mn2+-ioner så lenge reaksjonen går i titrerkolben, men så snart ekvivalenspunktet er nådd og det er slutt på reduksjonsmiddelet, så blir løsningen rødfarget.

Lenke til kommentar
Oppgave:

c(NaOH) = 0,1 mol/L

v(NaOH) = 0,0215 L

n(NaOH) = 0,00215 mol

 

c(NH4Cl) = 0,086 mol/L

v(NH4Cl) = 0,025 L

n(NH4Cl) = 0,00215 mol

 

Vil BTB være en egnet indikator ved denne titreringen? Begrunn svaret.

 

Forsøk på svar:

Hvorfor kan jeg ikke bruke bufferligningen pH = pKa + log([base]/[syre]) her? :hmm:

 

Svaret skal bli pH = 11 og at BTB dermed ikke er egnet (siden BTB har omslagsområde rundt pH 6-8).

Er det ammoniumklorid som titreres med NaOH? Spiller kanskje ikke så stor rolle heller, men iallfall - ved ekvivalenspunktet vil all ammoniumkloriden ha reagert til ammoniakk (like mange mol av hver), så da har du ikke noen buffer (og får derfor ikke noe hell med bufferligningen). pH beregnes på vanlig måte vha. pKa for ammoniumklorid (evt. pKb for ammoniakk hvis man er pKb-fanboy :p).

Okei, la meg se om jeg får det til. :p

 

NH4+ + OH- --> NH3 + H2O

 

chart?cht=tx&chl=K_a = \frac{[NH_3]*[H_2O]}{[OH^-]}

 

chart?cht=tx&chl=K_b = \frac{[NH_4^+]*[OH^-]}{[H_2O]}

 

Hva så? Hva er det egentlig jeg har?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Husk at når du stiller opp syrekonstanten, så er det reaksjonen

 

NH4+ = H+ + NH3

 

som skal brukes, ikke reaksjon med OH- slik du har skrevet. (Dessuten er det Ka, ikke pKa ...)

 

Okay. 0,00215 mol NH4Cl har reagert med like mange mol NaOH, slik at du har 0,00215 mol NH3 i et volum på 0,0465 L, altså en konsentrasjon på 0,0462 mol/L. Uttrykket du må bruke er som sagt

 

chart?cht=tx&chl=K_a = \frac{[H^+][NH_3]}{[NH_4^+]}

 

Og denne typen beregning har du sikkert vært gjennom før ... :)

Lenke til kommentar

Alle konsentrasjonene er ved likevekt (det er en likevektskonstant), men du gjør noen approksimasjoner. Derfor kan du sette inn startkonsentrasjonen for konsentrasjonen av ammoniakk, og du kan si at [NH4+] = [OH-] = Kw/[H+]. Da er det bare [H+] som er ukjent.

Lenke til kommentar

Jepp, om man velger å bruke syre- eller basekonstanten spiller ingen rolle, det er en smakssak.

 

Den x-en pleier man å ta bort ja, eventuelt kan man sette den inn og beregne på nytt etterpå hvis den x-en man beregner først er mer enn 5 % av startkonsentrasjonen man brukte første gang (kjemikere gjør ALT for å unngå andregradsligninger :p).

Lenke til kommentar

Ravsyre har vel «formel» HOOCCH2CH2COOH, så den kan opplagt ikke oksideres. Hvis man skal velge hvilken av de to som kan oksideres er eliminasjonsmetoden altså grei nok, men ellers må man vel vite at askorbinsyre har en OH-gruppe som kan oksideres eller noe slikt. Jeg vet egentlig ikke. :p

Lenke til kommentar

Askorbinsyre har to OH-grupper som kan oksideres ja. Men har ikke ravsyre også OH-grupper som kan oksideres...? I karboksylgruppen f.eks., den består jo av C=O og C-OH (det er snakk om det samme C-atomet). Eller vil det bare bli en negativ syreenda da?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...