Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, nettopp. Oppdaget akkurat en feil jeg hadde gjort i beregningen min, så da fikk jeg 622 mL jeg også.

 

pH = pKa + lg([base]/[syre])

 

5,5 = 4,78 + lg([base]/[syre])

 

4,27 = [base]/[syre] = nb/na = VbCb/(VaCa - VbCb)

 

Altså: bufferligningen med utgangspunkt i at stoffmengden base er lik tilsatt mengde NaOH, mens stoffmengden syre er lik tilsatt mengde svak syre minus det som reagerer med NaOH.

 

I tillegg har du Va + Vb = 1. Da blir det riktig svar.

Endret av GeO
Lenke til kommentar
Det var tydligvis ingen som kunne svare på det, men jeg prøver meg på et nytt spørsmål:

 

CuSO4 er blått. Når vi løser dette i vann, da blir løsningen klar fordi ionene skilles?

 

Ren CuSO4 uten vann er grønt, men kan være blått fordi det kan inneholde vann. Hvis det er riktig det du sier at en 100% mettet løsning er helt gjennomsiktig løst i vann, så er det jo derfor...

Lenke til kommentar
hmm.. nå blei jeg litt forvirra her.

 

Jeg trodde CuSO4 var grønt/blått pga sammensetningen av ionene? Vil ikke fargen bli borte når det løses? Eller kanskje skyldes fargen Cu2+-ionene alene? Eller?

The anhydrous form is a pale green or gray-white powder, whereas the pentahydrate, the most commonly encountered salt, is bright blue.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg er enig med GeO, CuSO4 er ikke helt fargeløst i vann.

Lenke til kommentar
hmm.. nå blei jeg litt forvirra her.

 

Jeg trodde CuSO4 var grønt/blått pga sammensetningen av ionene? Vil ikke fargen bli borte når det løses? Eller kanskje skyldes fargen Cu2+-ionene alene? Eller?

The anhydrous form is a pale green or gray-white powder, whereas the pentahydrate, the most commonly encountered salt, is bright blue.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg er enig med GeO, CuSO4 er ikke helt fargeløst i vann.

 

Aha, takker! Det hjelper meg til å løse oppgava, men skulle så gjerne vite hvorfor:P

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall slik at kobber(II)pentahydrat, CuSO4·5H2O, er blått, mens den vannfrie forbindelsen er hvit. Hvis du varmer opp blått kobbersulfat vil det miste krystallvannet og bli hvitt. Så da er det nok hydratet som er blått i fast form, mens i vannløsningen er det Cu2+-ionene som er blå (disse vil også være i et kompleks med et visst antall vannmolekyler rundt, og det er det som grunnen til at ionene i det hele tatt får en farge).

Lenke til kommentar
Det er ihvertfall slik at kobber(II)pentahydrat, CuSO4·5H2O, er blått, mens den vannfrie forbindelsen er hvit. Hvis du varmer opp blått kobbersulfat vil det miste krystallvannet og bli hvitt. Så da er det nok hydratet som er blått i fast form, mens i vannløsningen er det Cu2+-ionene som er blå (disse vil også være i et kompleks med et visst antall vannmolekyler rundt, og det er det som grunnen til at ionene i det hele tatt får en farge).

 

Aha!! Ja, syntes å huske at jeg hadde lest/sett/hørt ett sted at Cu2+-ioner er blå i vannløsning. Og det skyldes altså kompleks med vann! Veldig klargjørende, tusen takk=)

Lenke til kommentar

Etere

 

1. Finnes det noen reaksjon som kan påvise en eter-gruppe i et molekyl?

Jeg skal nemlig skille mellom to estere, der den ene har etergruppe og den andre ikke. Esteren uten eter-gruppe har to dobbeltbindinger, mens esteren med etergruppe har én. Siden jeg ikke vet om noen reaksjon som kan påvise etergruppen, har jeg skrevet at vi heller må se på at den ene er mer metta enn den andre, og dermed vil addere dobbelt så mye brom, samtidig som den vil brenne med mer sotete flamme enn den med bare en dobbeltbinding. Men så lurter jeg på om man kunne gjort det på en annen måte, siden denne esteren også har en eter-gruppe bundet til seg?

 

2. Kan man danne eter ved kondensasjonsreaksjon mellom alkohol og alkan slik at H2 spaltes av? FInnes det andre metoder, eventuelt hvilken metode er mest vanlig?

 

Edit: Nei nå var jeg dum. Det er vel kondensasjon mellom to alkoholer, også spaltes vann av? Det er vel kanskje mer logisk. Eller går det også med alkohol og alkan ?

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...