Gå til innhold

Den store kjemi-tråden


Anbefalte innlegg

Etere

 

1. Finnes det noen reaksjon som kan påvise en eter-gruppe i et molekyl?

Jeg skal nemlig skille mellom to estere, der den ene har etergruppe og den andre ikke. Esteren uten eter-gruppe har to dobbeltbindinger, mens esteren med etergruppe har én. Siden jeg ikke vet om noen reaksjon som kan påvise etergruppen, har jeg skrevet at vi heller må se på at den ene er mer metta enn den andre, og dermed vil addere dobbelt så mye brom, samtidig som den vil brenne med mer sotete flamme enn den med bare en dobbeltbinding. Men så lurter jeg på om man kunne gjort det på en annen måte, siden denne esteren også har en eter-gruppe bundet til seg?

Jeg tror det er enklest å sjekke hvilket stoff som adderer mest brom, ja. Etere er generelt veldig lite reaktive, og brukes ofte som løsemidler for andre forbindelser. Kjenner ikke til at etergrupper kan påvises på noen direkte måte.

 

2. Kan man danne eter ved kondensasjonsreaksjon mellom alkohol og alkan slik at H2 spaltes av? FInnes det andre metoder, eventuelt hvilken metode er mest vanlig?

 

Edit: Nei nå var jeg dum. Det er vel kondensasjon mellom to alkoholer, også spaltes vann av? Det er vel kanskje mer logisk. Eller går det også med alkohol og alkan ?

Syrekatalysert kondensasjon med to alkoholer er en brukbar måte å lage etere på, ja. Alkohol og alkan vil ikke fungere.

 

Det som derimot går an, er å la et alkoksid, f.eks. natriumbutoksid, NaOCH2CH2CH2CH3, reagere med et alkylhalid, f.eks. etyljodid/jodetan, CH3CH2I. Da vil du få butyletyleter, CH3CH2CH2CH2OCH2CH3 og natriumjodid, NaI. Dette er den såkalte Williamson-syntesen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etere

 

1. Finnes det noen reaksjon som kan påvise en eter-gruppe i et molekyl?

Jeg skal nemlig skille mellom to estere, der den ene har etergruppe og den andre ikke. Esteren uten eter-gruppe har to dobbeltbindinger, mens esteren med etergruppe har én. Siden jeg ikke vet om noen reaksjon som kan påvise etergruppen, har jeg skrevet at vi heller må se på at den ene er mer metta enn den andre, og dermed vil addere dobbelt så mye brom, samtidig som den vil brenne med mer sotete flamme enn den med bare en dobbeltbinding. Men så lurter jeg på om man kunne gjort det på en annen måte, siden denne esteren også har en eter-gruppe bundet til seg?

Jeg tror det er enklest å sjekke hvilket stoff som adderer mest brom, ja. Etere er generelt veldig lite reaktive, og brukes ofte som løsemidler for andre forbindelser. Kjenner ikke til at etergrupper kan påvises på noen direkte måte.

 

2. Kan man danne eter ved kondensasjonsreaksjon mellom alkohol og alkan slik at H2 spaltes av? FInnes det andre metoder, eventuelt hvilken metode er mest vanlig?

 

Edit: Nei nå var jeg dum. Det er vel kondensasjon mellom to alkoholer, også spaltes vann av? Det er vel kanskje mer logisk. Eller går det også med alkohol og alkan ?

Syrekatalysert kondensasjon med to alkoholer er en brukbar måte å lage etere på, ja. Alkohol og alkan vil ikke fungere.

 

Det som derimot går an, er å la et alkoksid, f.eks. natriumbutoksid, NaOCH2CH2CH2CH3, reagere med et alkylhalid, f.eks. etyljodid/jodetan, CH3CH2I. Da vil du få butyletyleter, CH3CH2CH2CH2OCH2CH3 og natriumjodid, NaI. Dette er den såkalte Williamson-syntesen.

 

Takker igjen=)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt?

 

I kjemiboka mi er det et eksempel på hvordan man regner ut bufferkapasitet. Bufferen i eksempelet består av 100 mL 0.30 M eddiksyre, og 40 mL 0,50 M NaOH. Dette gir bufferen en pH-verdi på 5,04.

 

Bufferområdet er definert som det området der pH = pKa +/- 1. pKa for eddiksyre er 4,74, og bufferen vår har jo pH 5,04 som er høyere enn denne verdien. Det betyr at denne bufferen er i sitt basiske område, og vil tåle mer tilsetting av syre enn base før bufferkapasiteten er brukt opp/vi er ute av bufferområdet.

 

Det boka gjør, er å regne ut hvor mye mer NaOH vi kan tilsette bufferen før den er "sprengt". De kommer frem til at det kan settes til 0.052 mol til en liter av bufferen. Og så skriver de: Bufferkapasiteten er 0,052 mol

 

MEN er det riktig å si det da? Dette gjelder jo ikke i sur retning? Vi kan jo sette til mer enn 0,052 mol syre? Vil ikke bufferen ha én kapasitet i basisk retning, og en annen i sur retning?

 

Edit: Skrivefeil

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Jo, bufferen vil bufre bedre i den ene retningen enn den andre når pH er forskjellig fra pKa for syre-baseparet. De har vel oppgitt bufferkapasiteten i den retningen bufferen virker dårligst for å slippe å operere med to tall, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Jo, bufferen vil bufre bedre i den ene retningen enn den andre når pH er forskjellig fra pKa for syre-baseparet. De har vel oppgitt bufferkapasiteten i den retningen bufferen virker dårligst for å slippe å operere med to tall, regner jeg med.

 

Ok! Da var den klar=) Takker!

Lenke til kommentar
Bufferområdet er definert som det området der pH = pKa +/- 1. pKa for eddiksyre er 4,74, og bufferen vår har jo pH 5,04 som er høyere enn denne verdien. Det betyr at denne bufferen er i sitt basiske område, og vil tåle mer tilsetting av syre eller base før bufferkapasiteten er brukt opp/vi er ute av bufferområdet.

Er ikke dette feil? Altså den tåler mer syre, ja, men den tåler mindre base (enn den ville gjort ved pKa)? :hmm:

 

MEN er det riktig å si det da? Dette gjelder jo ikke i sur retning? Vi kan jo sette til mer enn 0,052 mol syre? Vil ikke bufferen ha én kapasitet i basisk retning, og en annen i sur retning?

Logikken min tilsier også at man burde delt opp i to kapasiteter, men det er vel kanskje slik at bufferområdet defineres som maks tilsetning av den komponenten bufferen tåler minst av.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Bufferområdet er definert som det området der pH = pKa +/- 1. pKa for eddiksyre er 4,74, og bufferen vår har jo pH 5,04 som er høyere enn denne verdien. Det betyr at denne bufferen er i sitt basiske område, og vil tåle mer tilsetting av syre eller base før bufferkapasiteten er brukt opp/vi er ute av bufferområdet.

Er ikke dette feil? Altså den tåler mer syre, ja, men den tåler mindre base (enn den ville gjort ved pKa)? :hmm:

Kan jo hende hun mente «mer syre enn base».

 

MEN er det riktig å si det da? Dette gjelder jo ikke i sur retning? Vi kan jo sette til mer enn 0,052 mol syre? Vil ikke bufferen ha én kapasitet i basisk retning, og en annen i sur retning?

Logikken min tilsier også at man burde delt opp i to kapasiteter, men det er vel kanskje slik at bufferområdet defineres som maks tilsetning av den komponenten bufferen tåler minst av.

Jeg gjetter at det iallfall er sånn de har ment det her. Aner ikke om det er noen konvensjon på dette ...

Lenke til kommentar

«Uløselig» er egentlig en litt misvisende betegnelse da alle salter løser seg noe. Man har alltid en likevektsreaksjon:

 

Pb(OH)2(s) = Pb2+(aq) + 2OH-(aq)

 

Denne reaksjonen er imidlertid sterkt forskjøvet til venstre, derav sier man ofte at saltet «uløselig», men reaksjonen produserer allikevel noen hydroksidioner som innvirker til et basisk miljø.

Lenke til kommentar

tusen takk;)

er det også mulig å gi et svar på hvorfor ketongruppen feks i fruktose har muligheten til å oksideres, når det for andre er fastslått at det ikke er tilfelle.

Læreren nevte at dette hadde med at CO var nabo til OH-grupper, slik at det dermed kunne skje en omrullereing av atomer mellom gruppene? Jeg husker ikke helt..

Lenke til kommentar

og, jeg tror det snart hat blitt for mye øving:P, i en titrering mellom svak syre og sterk base vil det i ekvivalenspunktet være syrens korresponderende base som eksiterer. stoffmengden av denne tilsvarer konsentresjonen av syren dividert på totalvolum av løsningen, stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...