Gå til innhold

Mye støy på GX-10 selv ved lav ISO?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Satt og så gjennom noen bilder jeg hadde tatt i dag i skummringen, og syntes at jeg plutselig har fått mye mere støy, på bildene mine, og dette er selv på lav ISO.

Så tok noen test bilder her jeg sitter bare for og sjekke, og selv på ISO 100 har jeg mye støy...

 

Så at selv bilder som er tatt i mye lys også er mye støy på..

 

Hva kan dette komme av, at det har dukket opp?

Kan jo ikke se det så tydelig på tiligere bilder så...

 

Legger ved test bildene så dere kan se hva jeg mener..

 

Først hvordan bildet er i full størelse, har fokusert på ladern på bordet:

 

 

SÅ ISO 100 18mm F3.5 1/6sec

 

 

Så ISO 200 18mm F3.5 1/6sec

 

 

Så ISO 400 18mm F3.5 1/8sec

 

 

Og til slutt med blits ISO 100 18mm F3.5 1/10sec

 

 

 

Så hva tror dere?

Er det bare mine egen øyner som blir lurt eller er det mere støy en det burde være på dette kamraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt kan en si at det er en del støy i bilder fra Pentax K10D/Samsung GX-10 - spesielt på høyere ISO verdier.

 

Selv ser jeg godt støy i mørke partier fra ISO 400, men det er verdt å merke seg en liten "uvane" kameraet har. Det vil etter beste evne justere eksponeringen slik at det ikke blir noen utbrente partier, og det med litt margin, så bildene vil ofte være litt for mørke. Knytter du dette sammen med at støy synes best i mørke partier vil du lettere kunne se støy i bildene.

 

Min "løsning" er enkel. Jeg overeksponerer fast med 2/3 - 1/1 stopp for å sikre meg bilder med mer informasjon i lyset. Med blinkende varsling av utbrente felter, samt RGB histogram ser jeg raskt når jeg har gitt for mye eksponeringskompensasjon.

 

Ved å gjøre dette kan jeg nå ta brukbare bilder selv på ISO 1600. Støyen synes selvsagt om du blåser det opp 100%, men til uskrifter i 13x18 er det ikke noen problemer med synlig støy.

 

Konklusjon: Juster eksponeringen slik at du har så lyse bilder som mulig uten at du brenner ut lyse partier.

Lenke til kommentar
Men på bildet her på ISO100 er det jo støy :(

Hva kan det komme av da?

Jeg ser ikke noe støy på ISO100 her, men bildet er jo undereksponert, og du har lite kontrast i bildet.

 

Sånn skulle bildet sett ut (første ISO-100-bildet) dersom det var korrekt eksponert:

post-7280-1203930595_thumb.png

 

Litt fargestøy kan jeg skimte på den korrigerte versjonen, men det skyldes at originalen er undereksponert...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Okei, brukte bare M modusen og sjekket med at lysmålern mente at bildet ville bli rett eksponert.

Men var jo en klart stor forbedring med det du har fikset på.

 

Var det kun kontrast og eksponering du rørte der?

Og var jo som sagt bilder rett ut i fra kamera..

 

Er vell kansje noe på grunn av at jeg bruker "image tone - naturlig" som i følge bruksanvisningen er velegnet for " re tuchering"?

Lenke til kommentar
Okei, brukte bare M modusen og sjekket med at lysmålern mente at bildet ville bli rett eksponert.

Men var jo en klart stor forbedring med det du har fikset på.

 

Var det kun kontrast og eksponering du rørte der?

Og var jo som sagt bilder rett ut i fra kamera..

Utelukkende justering av levels, ikke noen forandring i kontrast utover at jeg satte ytterpunktene for sort/hvitt.
Lenke til kommentar
på iso 100 skal du ikke ha støy

 

Det er "griseenkelt" å få masse støy ved ISO 100, det fikk jeg overbevisende forklart i en annen tråd. Når f.eks kameraet prøver å få en hvit vegg korrekt eksponert, vil en blå himmel i bakgrunnen ofte bli full av støy da denne risikerer å bli grovt undereksponert.

 

"Medisinen" er som nevnt over å ikke alltid høre på kameraet, men heller kompensere eksponeringen mot det lyse.

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...