Gå til innhold

Laptopen slår seg av innen noen minutter.


azazel123

Anbefalte innlegg

Problemet startet igår kveld. Har aldri opplevd det tidligere.

Når jeg slo på laptopen startet windows vista men like før alle programmer etc var startet slo den seg helt av. Uten varsellyder eller annen advarsel på forhånd, og den restartet ikke, den bare kuttet strømmen helt.

 

Samme skjedde når prøvde igjen, det varierer litt hvor fort det skjer, men maksimalt et par minutter og som oftest rett etter at desktopen blir vist og man ser programmene nede i høyre hjørnet starter.

 

Startet den i safe mode for å prøve kopiere all viktig data over til extern-hd, dette gikk helt greit og hadde maskinen på et par timer uten noen problem.

 

Av det jeg har funnet på nettet betyr vel det at en laptop slår seg av at den er for varm(?), og dermed noe gale med viften? Men i såfall hvorfor fungerer safe mode uten problemer?

 

Lot den "hvile" om natten, men når prøvde igjen kom samme problemet, slo seg av med en gang (i normal mode). Og når startet safe mode gikk det igjen greit. Har tatt check disk på hd'ene og et virus søk uten å finne noe feil.

 

Kan dette være noe annet enn vifteproblemer? Maskinen er bare 7mnd gammel. Men har aldri rengjort viftene etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du akkurat slo den på er det neppe varme i ditt tilfelle. At den fungerer i safe-mode viser jo enda en gang det. Du har ikke innstallert noen nye drivere ect nå like før? Jeg tror jeg ville tatt en reparasjon med en windows-cd om du har det, evt. satt maskina tilbake til fabrikkstatus. Hva slags maskin er det snakk om?

Lenke til kommentar

Acer Aspire 5613ZWLMi.

 

Kan ikke huske å ha innstallert noe siste dagene utenom en windows update på fredag kveld, men brukte maskinen nesten hele lørdagen uten problemer før dette altså skjedde om natten, etter å ha vært av en times tid.

Da problemet oppstod gjorde jeg en system restore til før fredag updaten uten at det hjalp.

 

Fikk vista med når kjøpte maskinen, men eneste cd jeg fikk var en "windows anytime upgrade"-cd. Safe mode med nettverktilkobling fungerer også. Kan man gjenomføre den reperasjonen gjennom windows sine nettsider?

Lenke til kommentar

Tok en system restore litt lengre tilbake. Og nå har alt fungert i halvannen time så lover jo bra. Var driver til grafikk-kortet som ble oppdatert på fredag av windows så var vel kanskje denne som forårsaket feilen..? Men syntes det er rart at det fungerte bra i ti+ timer igår (og to restarter i denne perioden).

Prøvde coretemp fra itpro og den ligger på opptil 52 grader med 30% prosessor bruk.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...